SME

Nový projekt umožní bližší pohľad na pyramídy (fíčer)

Káhira 14. februára (TASR) - Kamenné predajné stánky na vstupenky a prístrešky pre ťavy lemujúce ešte nevydláždenú cestu sú len slabým začiatkom ambiciózneho ...

Káhira 14. februára (TASR) - Kamenné predajné stánky na vstupenky a prístrešky pre ťavy lemujúce ešte nevydláždenú cestu sú len slabým začiatkom ambiciózneho egyptského projektu na renováciu azda najznámejších starovekých pamiatok - troch Veľkých pyramíd a Sfingy neďaleko Káhiry.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nový vstup s predajňami vstupeniek, prvá fáza plánu začatého pred desiatimi rokmi, bol dokončený len nedávno. "Keď to celé zvládneme, splní sa mi veľký sen," povedal novinárom hlavný archeológ komplexu v Gíze Záhí Hawás.

SkryťVypnúť reklamu

Do roka očakáva dohotovenie ďalších častí projektu, zahrňujúcich nové parkoviská, či sprevádzkovanie elektrických vozidiel, ktoré budú návštevníkov dopravovať až k samotnej základni pyramíd.

Na kompletizáciu projektu s oddychovými a zábavnými priestormi bude potrebných ešte niekoľko ďalších rokov. "Výstavba na archeologickom nálezisku vyžaduje pozornosť, musíte pracovať pomaly," povedal Hawás. V blízkosti vstupu bude stáť nové národné historické múzeum. Pred mesiacom otvoril Egypt medzinárodnú súťaž na jeho návrh.

Hlavným cieľom projektu je odstrániť nadmerný hluk a chaos z areálu s plochou päť kilometrov štvorcových, ktorému dominuje 138 metrov vysoká Chufevova pyramída.

"Pri návšteve pyramíd musíte precítiť ich božskosť," tvrdí Hawás, "no dnes to tam vyzerá ako v zoo." V súčasnosti si návštevníci monumenty "vychutnávajú" zo vzdialenosti 100 metrov obklopení vykrikujúcimi jazdcami na ťavách, exhalujúcimi vozidlami a vyhliadkovými autobusmi. Po dokončení budú automobily parkovať v niekoľkokilometrovej vzdialenosti, elektrické vozidlá umožnia zážitok z bezprostrednej blízosti.

SkryťVypnúť reklamu

Egyptská ekonomika má v turizme výraznú oporu. Len v minulom roku navštívilo pyramídy 1,3 milióna zahraničných návštevníkov. Egyptské úrady upozornili na potrebu zveľadiť starobylé pamiatky a zvýšiť tak prísun turistov najmä po teroristických útokoch z 11. septembra, ktoré spôsobili útlm v cestovaní na celom svete. "Každý raz musí vidieť pyramídy," domnievajú sa egyptskí úradníci.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 15 694
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 426
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 099
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 158
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 774
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 637
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 616
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 010
SkryťZatvoriť reklamu