Podľa taiwanských vedcov aj jednorazové vdýchnutie prchavých látok pri čerpaní benzínu môže ovplyvniť pozornosť vodiča. ILUSTRAČNÉ FOTO - ČTK |
V období 1991-2000 sledovali 20 000 ľudí, z ktorých polovica pracovala ako obsluha benzínových staníc priamo pri čerpaní pohonných hmôt a druhá polovica v kanceláriách. Za ten čas sledované osoby mali 626 vážnych dopravných nehôd, pri ktorých niekoho zranili alebo usmrtili.
Ukázalo sa, že čerpadlári mali o 61 percent viac nehôd než ľudia z kancelárií. Čo je však ešte presvedčivejšie - pri ceste autom do práce bol počet nehôd oboch skupín rovnaký, pri ceste z práce však mali čerpadlári takmer dvaapolkrát viac nehôd než ostatní.
Tím, ktorý viedol Jung-Der Wang, z toho vyvodil, že práve celodenné vdychovanie benzínových výparov, obsahujúcich prchavé organické uhľovodíky, zhoršilo pozornosť a reakčné schopnosti obsluhy púmp. Potvrdil to i fakt, že po roku 1997, keď taiwanské benzínové stanice zaviedli systém, ktorý z čerpacej trubice spätne odsáva benzínové výpary, sa počet nehôd čerpadlárov aj ostatných ľudí vyrovnal.
V Európe je odsávanie benzínových výparov zavedené zatiaľ iba na niektorých pumpách, povinným sa z rozhodnutia Európskej komisie stane až v budúcnosti. Jung-Der Wang si myslí, že i vodič, ktorý jednorazovo tankuje benzín do svojho auta, je na čas ovplyvnený výparmi, ktoré vdýchol, a mal by preto byť pri jazde opatrnejší. (jet)