SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Internetové vyhľadávanie: budete platiť?

Northern Light nikdy nepatril medzi najväčšie internetové vyhľadávače, a tak, keď pred dvoma týždňami oznámil, že prestáva poskytovať bezplatné vyhľadávacie služby, zdalo sa, že to nikomu príliš neprekáža. Northern Light predsa len pokračuje v šľapajách .

Northern Light nikdy nepatril medzi najväčšie internetové vyhľadávače, a tak, keď pred dvoma týždňami oznámil, že prestáva poskytovať bezplatné vyhľadávacie služby, zdalo sa, že to nikomu príliš neprekáža. Northern Light predsa len pokračuje v šľapajách ďalších vyhľadávačov, ktoré skrachovali alebo sa transformovali na niečo, čo sa viac než internetovej knižnici podobá skôr zlatým stránkam. Svet internetových vyhľadávačov sa mení a nie každý si myslí, že k lepšiemu.

Reklama vo vyhľadávaní

Ešte nedávno bolo na internete množstvo vyhľadávačov, ktoré nám ponúkali objektívne a nezávislé odpovede na naše vyhľadávacie otázky. V raných časoch internetu podnikatelia verili, že môžu zákazníkom ponúkať virtuálnu knižnicu a jednoduché vyhľadávanie bez toho, aby ho bolo nutné výsledky „znečisťovať“ agresívnou reklamou a platenými odkazmi.

Skryť Vypnúť reklamu

Niektoré takéto vyhľadávacie služby, napríklad Excite.com, však museli pre neudržateľnosť tejto stratégie ukončiť svoju činnosť. Iné, napríklad LookSmart.com, zaznamenávajú prudký pokles tržieb a rýchlo zavádzajú platenú reklamu priamo vo výsledkoch vyhľadávania, aby sa udržali nad vodou.

Väčšina veľkých internetových vyhľadávačov už dnes vyžaduje od webových stránok, ktoré chcú byť do ich katalógu zaradené, poplatky. Yahoo si napríklad účtuje 299 dolárov (takmer 15 000 korún) len za to, že okamžite posúdi, či je internetová stránka vhodná na zaradenie do katalógu – ani zaplatenie poplatku však nezaručuje, že bude odkaz na stránku vôbec niekedy v budúcnosti zaradený.

Spomedzi vyhľadávačov, ktoré stále zaraďujú odkazy bezplatne, je v zisku len Google. Ten striktne odmieta ovplyvňovanie výsledkov vyhľadávania inzerentmi, aj jeho príjmy však pochádzajú najmä z platených odkazov, ktoré sa zobrazujú pri vyhľadávaní v špeciálnom okne.

Skryť Vypnúť reklamu

Hoci takýto spôsob inzercie priamo neovplyvňuje kvalitu výsledkov, odborníci sa obávajú, že problémy veľkých vyhľadávačov a ich horúčkovitá snaha nájsť nové modely financovania sa odrazia v znížení ich rozpočtu venovaného skvalitňovaniu samotného vyhľadávania. Kedysi dominantný vyhľadávač AltaVista sa napríklad dostal minulý rok do paľby kritiky, keď sa zistilo, že svoju databázu niekoľko mesiacov neobnovoval.

Kvalitné informácie sú offline

Posledným príkladom na transformáciu internetových vyhľadávačov je Northern Light, kto- rý v januári oznámil, že pokrytie jeho nákladov len z predaja inzercie na webových stránkach nie je možné. Ak dnes budete na northernlight.com vyhľadávať, budete vyzvaní, aby ste za zobrazenie výsledkov zaplatili.

Skryť Vypnúť reklamu

„Ak potrebujete urobiť rozhodnutie o budúcnosti vašej firmy, ak robíte seriózny výskum alebo zhromažďujete informácie, ktoré musia byť maximálne hodnoverné, vtedy sa obrátite na Northern Light,‘‘ vysvetľuje viceprezident firmy Mark Briggs. „Nie sme vyhľadávačom, ktorým budete hľadať programy kín alebo informácie o najnovšom DVD-prehrávači.“

Hoci Northern Light obsahuje len 350 miliónov dokumentov (líder medzi vyhľadávačmi Google indexuje tri miliardy), do svojej databázy sa snaží získať napríklad aj články z vedeckých časopisov alebo finančné analýzy, ktoré nie sú dostupné nikde inde na internete.

Podľa Dannyho Sullivana zo Search Engine Watch už čoskoro na úspech vo vyhľadávacej brandži nebude stačiť, aby mal vyhľadávač najlepšiu technológiu na prehľadávanie webových stránok – vyhľadávače budú musieť indexovať aj maximálne množstvo informácií, ktoré nie sú priamo dostupné na internete, podobne, ako to robí Northern Light.

Skryť Vypnúť reklamu

„Všetky odpovede na vaše otázky nie sú na webe,“ konštatuje D. Sullivan.

(reuters, rha)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Ilustračné foto.
Píše Juraj Buzalka

S tyčinkou v nose tvoríme históriu

Politické spoločenstvo sa deje prostredníctvom rituálov.

Ilustračné foto.
Leonardo DiCaprio

Neprehliadnite tiež

Podcast Klik

Klik: Apple pravdepodobne pracuje na vlastnom vyhľadávači

Komentovaný prehľad technologických správ.

Podcast Klik
Podcast Tech_FM

Čierne diery sú aj také, aké by nemali byť

Čo nás učí gravitačná astronómia.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  2. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  3. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  4. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  7. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  8. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  9. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  10. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 954
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 096
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 851
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 712
  5. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 709
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 531
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 151
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 493
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 277
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 097