Internetové vyhľadávanie: budete platiť?

Northern Light nikdy nepatril medzi najväčšie internetové vyhľadávače, a tak, keď pred dvoma týždňami oznámil, že prestáva poskytovať bezplatné vyhľadávacie služby, zdalo sa, že to nikomu príliš neprekáža. Northern Light predsa len pokračuje v šľapajách .

Northern Light nikdy nepatril medzi najväčšie internetové vyhľadávače, a tak, keď pred dvoma týždňami oznámil, že prestáva poskytovať bezplatné vyhľadávacie služby, zdalo sa, že to nikomu príliš neprekáža. Northern Light predsa len pokračuje v šľapajách ďalších vyhľadávačov, ktoré skrachovali alebo sa transformovali na niečo, čo sa viac než internetovej knižnici podobá skôr zlatým stránkam. Svet internetových vyhľadávačov sa mení a nie každý si myslí, že k lepšiemu.

Reklama vo vyhľadávaní

Ešte nedávno bolo na internete množstvo vyhľadávačov, ktoré nám ponúkali objektívne a nezávislé odpovede na naše vyhľadávacie otázky. V raných časoch internetu podnikatelia verili, že môžu zákazníkom ponúkať virtuálnu knižnicu a jednoduché vyhľadávanie bez toho, aby ho bolo nutné výsledky „znečisťovať“ agresívnou reklamou a platenými odkazmi.

Niektoré takéto vyhľadávacie služby, napríklad Excite.com, však museli pre neudržateľnosť tejto stratégie ukončiť svoju činnosť. Iné, napríklad LookSmart.com, zaznamenávajú prudký pokles tržieb a rýchlo zavádzajú platenú reklamu priamo vo výsledkoch vyhľadávania, aby sa udržali nad vodou.

Väčšina veľkých internetových vyhľadávačov už dnes vyžaduje od webových stránok, ktoré chcú byť do ich katalógu zaradené, poplatky. Yahoo si napríklad účtuje 299 dolárov (takmer 15 000 korún) len za to, že okamžite posúdi, či je internetová stránka vhodná na zaradenie do katalógu – ani zaplatenie poplatku však nezaručuje, že bude odkaz na stránku vôbec niekedy v budúcnosti zaradený.

Spomedzi vyhľadávačov, ktoré stále zaraďujú odkazy bezplatne, je v zisku len Google. Ten striktne odmieta ovplyvňovanie výsledkov vyhľadávania inzerentmi, aj jeho príjmy však pochádzajú najmä z platených odkazov, ktoré sa zobrazujú pri vyhľadávaní v špeciálnom okne.

Hoci takýto spôsob inzercie priamo neovplyvňuje kvalitu výsledkov, odborníci sa obávajú, že problémy veľkých vyhľadávačov a ich horúčkovitá snaha nájsť nové modely financovania sa odrazia v znížení ich rozpočtu venovaného skvalitňovaniu samotného vyhľadávania. Kedysi dominantný vyhľadávač AltaVista sa napríklad dostal minulý rok do paľby kritiky, keď sa zistilo, že svoju databázu niekoľko mesiacov neobnovoval.

Kvalitné informácie sú offline

Posledným príkladom na transformáciu internetových vyhľadávačov je Northern Light, kto- rý v januári oznámil, že pokrytie jeho nákladov len z predaja inzercie na webových stránkach nie je možné. Ak dnes budete na northernlight.com vyhľadávať, budete vyzvaní, aby ste za zobrazenie výsledkov zaplatili.

„Ak potrebujete urobiť rozhodnutie o budúcnosti vašej firmy, ak robíte seriózny výskum alebo zhromažďujete informácie, ktoré musia byť maximálne hodnoverné, vtedy sa obrátite na Northern Light,‘‘ vysvetľuje viceprezident firmy Mark Briggs. „Nie sme vyhľadávačom, ktorým budete hľadať programy kín alebo informácie o najnovšom DVD-prehrávači.“

Hoci Northern Light obsahuje len 350 miliónov dokumentov (líder medzi vyhľadávačmi Google indexuje tri miliardy), do svojej databázy sa snaží získať napríklad aj články z vedeckých časopisov alebo finančné analýzy, ktoré nie sú dostupné nikde inde na internete.

Podľa Dannyho Sullivana zo Search Engine Watch už čoskoro na úspech vo vyhľadávacej brandži nebude stačiť, aby mal vyhľadávač najlepšiu technológiu na prehľadávanie webových stránok – vyhľadávače budú musieť indexovať aj maximálne množstvo informácií, ktoré nie sú priamo dostupné na internete, podobne, ako to robí Northern Light.

„Všetky odpovede na vaše otázky nie sú na webe,“ konštatuje D. Sullivan.

(reuters, rha)

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

Neprehliadnite tiež

Objavili záhadné mikróby, ktoré prežili v kryštáloch desaťtisíce rokov

Organizmy sú úplne iné než tie v databázach. Niektorí spochybňujú, či naozaj pochádzajú z kryštálov.

Google a Microsoft neukážu weby pre nelegálne sťahovanie

Nový etický kódex platí pre vyhľadávače v Británii, či prekročí jej hranice dnes nie je jasné.

Ako by to vyzeralo, ak by všetci ľudia žili v jednej budove?

Stačí približne 180-tisíc ľudí, aby mala krytá budova vlastné počasie.

Na YouTube bude menej reklám, zrušia tie najdlhšie

Hoci reklamu na YouTube zatiaľ možno filtrovať, firma sa rozhodla zrušiť svoj najinvazívnejší reklamný formát.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 625
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 611
  3. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 244
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 054
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 776
  6. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 531
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 374
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 855
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 595
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 995

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop