SME

Formula One 05 – poznáme víťaza ef jednotky

Obrovské rýchlosti, pre normálnych smrteľníkov tak nedosiahnuteľné, sú pracovnou povinnosťou pre vetrom ošľahaných vodičov. Cez tristo kilometrov sa ťažko niekto z nás dostane, preto využime túto možnosť aspoň virtuálne a zasadnime do kokpitu Formula 1.

Sám sa čudujem, že moje PCčkarske ja zašlo do úzadia a rozhodol som sa ponoriť, viac než len správami zo sveta, do konzolového sveta. Jednou z výhod (po zahraní fenomenálneho God Of War už pre mňa svet nebude nikdy taký ako predtým) je prítomnosť oficiálnej licencie na svet rýchlych kolies spomínaného šampionátu Formula 1. Je to už raz tak, niekto si licenciu poctivo stráži a preto môžu PC hráči len závidieť – alebo zasadnúť za konzolu, kde je to zážitok plnohodnotný s tvárou pricapnutou k monitoru.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Musím však hneď na začiatku podotknúť, že vonkoncom sa nejedná o arkádové tituly typu Burnout 3, kde vám rýchlosť pohladí účes i za obrazovkou. Nečakajte ani žiaden sofistikovaný model súťaží, množstva automobilov a tratí typu Grand Turismo 4. Ide len o obyčajné formulky, respektíve nový ročník. Tým by sme mohli mať všetko potrebné vybavené a náreky nad podivne zavíjajúcimi motormi smerujte niekam inam. Svoje si tu totiž nájdu len verní fanúšikovia, ktorí si raz za čas v nedeľu sadnú za telku a na nemenovanej súkromnej televízii si vychutnajú zápolenie dvoch desiatok jazdcov. Všetkých nájdeme aj priamo v hre a vy zastanete miesto práve jedného z nich. Musím sa priznať, že tento ročník je konečne, po nadvláde Ferrari, oveľa zaujímavejší a rozhodne to nie je kvôli stávkam, čo sa zase pokazí na Kimiho monoposte. I to je dôvod, prečo som sa do novej "ef jednotky" zahryzol s o to väčšou chuťou.

SkryťVypnúť reklamu

Na krúžení po tratiach, ktoré sa snažia simulovať skutočný šport, sa nedá vytvoriť nič nové. Vždy tu budeme mať okruhy, kde sa v tento rok preháňa dvadsať jazdcov – áno, máme tu aj tohtoročné novinky, pričom Istanbul je z kokpitu fakt zážitok. Ako sa tvorcom podarilo previesť reálne predlohy do virtuálnej podoby, to netuším, avšak ak môžem porovnať s posledným víkendom, veľa odlišností som nenašiel. Skutočný okruh som ešte nepoctil svojou návštevou, preto považujem všetko, v rámci možností a hrateľnosti, za plnohodnotné kópie. To isté sa týka jazdcov, preto nemusíte mať husiu kožu zo skomolených mien. Po boku Alonsa tak môžete pomôcť tomuto španielskemu mladíkovi (a mimochodom, môjmu favoritovi) k prvému titulu. Na to nám slúži napríklad režim jednej sezóny, pričom ak hľadáte dlhšiu zábavu, je tu kariéra. Na začiatku si vyberiete jednu z ponúk slabších stajní, pričom ak splníte ich podmienky (zájsť daný čas na testovacom okruhu), je ruka v rukáve. Začiatky sú ťažké a moje zúrivé jazdenie za Jordan to potvrdzuje. Okrem toho nechýba výber jednej trate (s kvalifikáciou i bez), tréning... zííív... sakra, toto je moja prvá formulová recenzia, ale pripadám si akoby som podobné veci písal niekoľko rokov. Proste žiadne novinky, žiadne zmeny, nájdeme tu klasické módy.

SkryťVypnúť reklamu

Za jednu z príjemných, a zároveň otrepaných, vecí môžeme považovať odomykanie špeciálnych bonusov za výhodné umiestnenia. Aha, tak nejakú novinku... to bude trochu ťažšie, Formula 1 05 totiž plní len úlohu updateu nového ročníku a akékoľvek zmeny, nápady, výrazné vylepšenia majú červenú. Rovnako ako Ferrari. Haha. Dobre, dosť škodoradosti a hor sa na hodnotenie.

GRAFIKA 7 / 10
Ono to nevyzerá zle, zopár vylepšených grafických serepetičiek spraví svoje. Lenže ak človek zhliadol nejaký ten obrázok z verzie pre PS3, nebude grafické spracovanie až tak úžasné. No nebudem zabiehať do budúcnosti. Zo screenshotov sami vidíte, že sa nejedná o žiadne úžasné orgie, ale účel grafika plní. Zážitok z rýchlej jazdy mať istotne budete. Pri pohľade tesne nad hlavou jazdca to vyzerá vierohodne a hráč si tak môže pripadať ako v centre diania, takže všetko fajn. Konkurencia však dokázala určite viac a hoci sa práve v tomto type pretekov nekladie až tak veľký dôraz na krásu, dalo sa na efektoch viac zapracovať.

SkryťVypnúť reklamu

Každý monopost rozpoznáte – síce až po chvíli, absencia tabakových reklám spraví svoje – takže okrem tradičných informácií z boxov máte prehľad o situácii i vďaka vizuálnemu kontaktu. Okolie trate nepobralo toľko detailov čo žihadlá, avšak na to nadávať netreba, ak sa naskytne moment, kedy sa dokážete kochať krásou krajinky, už si to ženiete priamo do zvodidiel. V rýchlosti vnímate len minimum a to je spracované prijateľne.

Teraz si povieme niečo o chybičkách a mojich pripomienkach. O šedej bezvýraznosti nemá zmysel hovoriť, ide predsa o formule a nie závody pestrofarebných motýľov. Oveľa viac zamrzí menšia informovanosť pomocou klasických boxov počas preteku. Respektíve takmer žiadna. Určite to poznáte z TV, keď sa zobrazujú časové rozdiely medzi jazdcami, porovnanie zajazdenia častí okruhu, top rýchlosti a podobne. Nič také tu nenájdeme, maximálne na meraných miestach najbližšieho súpera pred a za vami. Pre mňa dosť výrazná absencia správičiek počas preteku. Druhým mínusom je príliš malé písmo v menu. Čestné pionierske, že som počas hrania nebol ani trošku pod vplyvom alkoholu. I tak som však na menu škúlil, čísla boli príliš malé... dobre, ja si asi kúpim tú plazmovú bedňu za dvesto litrov a nebudem potom šomrať.

SkryťVypnúť reklamu

INTERFACE 9 / 10
Ovládanie, jednoduchšie a prehľadnejšie byť zrejme ani nemohlo. Navyše je užívateľsky vskutku príjemné. Na prvý "omak" vám prejde do krvi. Analógovými páčkami točíte multifunkčným volantom, respektíve pravou plynule pridávate plyn alebo brzdíte. Prehadzovanie rýchlostí, zmena pohľadu a fertig. Čo viac by ste chceli? Veď všetky ostatné serepetičky (počasie, nastavenie vozidla, pomoc pri riadení a podobne) si nastavíte v menu a pohyb v ňom pochopí každý. Položky v menu sú zoradené logicky, presne na mieste, kde by ste ich čakali. Precíznosť? Nie, povinnosť!

Na chvíľu sa pozastavím ešte pri vibračných funkciách. Prasačiny musím na chvíľu hodiť bokom, takže k téme. Gamepad sa vám roztrasie pri prudkých zatočeniach, jazde mimo trať i prechode cez obrubníky na okrajoch vozovky. Nič prekvapujúce, ale dojem je to vskutku reálny, dopujúci zážitok z jazdy ešte vyššie.

SkryťVypnúť reklamu

HRATEĽNOSŤ 8 / 10
Treba si uvedomiť, že podobný typ hry nie je pre všetkých. Formula 1 05 poteší len fanúšikov. Ja vskutku nekecám. Ak nevydržíte dopozerať čo i len jeden priamy prenos z preteku, určite pre vás ani F1 05 nebude plnohodnotná zábava. Amatéri si síce nájdu i tu svoj piesoček, kde si môžu z formičiek pekne robiť vlastné víťazné trofeje, avšak so zapnutými všetkými pomocníkmi (radenie rýchlostí, pomocné brzdenie, pomocné riadenie, ideálna stopa...) to nie je ono. A nie je to na dlho, veď niekoľko odjazdených závodov týmto štýlom a slečna nuda si vám sadá do lona. V tomto prípade túto dámsku spoločnosť vítame neradi.

Ak však máte nervy zapamätať si každý okruh do podrobností. Ak máte čas a chuť naučiť sa každú zákrutu a nájsť vhodné momenty na predbiehanie. Ak si dokážete vytrpieť svoje a po dvoch hodinách krúženia so zdvihnutými päsťami oslavovať desať bodové víťazstvo – potom ste na správnom mieste a Formula 1 05 je pre vás. Musíte mať jednoducho tieto preteky radi, inak hádžte spiatočku, čelom vzad a vzdiaľte sa skôr, než bude neskoro. My ostatní si zgustneme na kariére a vždy po pretekoch ukážeme všetkým tým Juanom, Michaelom a Fernandom, ako sa vyhráva.

SkryťVypnúť reklamu

MULTIPLAYER 7 / 10
Stačí len nájsť podobne zameraných kamarátov a môžete si to rozdať proti sebe na jednej PS2 i cez internet. Nejde však o tradičný zábavný titul, s ktorým by ste vydržali sedieť pred telkou hodiny...

ZVUKOVÉ EFEKTY 7 / 10
Piskľavé motory formúl sa nedajú prepočuť a rovnaké zavíjanie vo vysokých otáčkach vás čaká i pred obrazovkou. Výborne na mňa pôsobili správy z boxov, doplnené o komentár – z hlasových správ máte prehľad o dianí na trati, pričom najdôležitejšie je poradie v prvej, bodovanej osmičke. Neviem, či to bolo spôsobené novinárskou review kópiou, avšak v režime kariéry prestal akýkoľvek komentár fungovať. To zamrzí a preto ide jedna hviezdička nekompromisne dole.

HUDBA 5 / 10
Muzika zaznie len v menu, pričom je priemerná a takmer vôbec ju nevnímate. Skôr ako MP3 prehrávač totiž musia piloti počúvať pokyny z depa, takže si musíte pustiť niečo sami.

SkryťVypnúť reklamu

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 8 / 10
Všetko sa dá nastaviť k vášmu momentálnemu psychickému rozpoloženiu. Chcete si odkrúžiť len zopár "terminátorovských" kôl? Chcete si vyskúšať na plné gule, bez akejkoľvek pomoci, aké to je, voziť sa dve hodinky? Je to len na vás, dá sa nastaviť všetko od umelej inteligencie (teda agresivita a samotné zvládnutie jazdy), dĺžky okruhu, možnosti dotankovania, poškodenie, pomocníkov (viď. vyššie), či zmeny počasia. Spočiatku si budete zvykať s helpom, no po zvládnutí stoviek koní pod kapotou (Má formula vôbec ešte kapotu? Blbá básnická otázka...), to môžete roztočiť. Nič nepoteší viac, než vybojovaná výhra po tvrdom tréningu a dlhom krúžení. Potom si môžete otvoriť šampanské aj doma, len ho preboha nestriekajte po spolubývajúcich, nemuseli by mať pre danú činnosť až také pochopenie a bublinkovej tekutiny by bola škoda :).

SkryťVypnúť reklamu

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 7 / 10
Brať, či nebrať? Skutočne som na vážkach. Ide o kvalitný titul pre úzko profilovanú časť ľudí. Tí nemusia príliš váhať, avšak treba sa zamyslieť aj nad tým, že Formula 1 05 je len update štatistík, trochu lepšia grafika a klasické čačky-mačky okolo nových ročníkov. Poznáme dobre príbehy športov od Electronic Arts a hoc sa mi to nehovorí ľahko, v prípade Formule 1 05 pomôže asi už len nový hardvér. Ak však predošlý ročník chýba vo vašej zbierke a máte benzín v krvi, možno pôjde o vašu novú drogu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 710
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 180
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 542
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 869
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 177
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 024
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 771
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 916
SkryťZatvoriť reklamu