Každý z nás o niečom sníva. Niekto sa rozjíma nad balíkom peňazí, ďalší očakáva svetový mier a ten maličký chalanisko tam vzadu zasa nemyslí na nič iné, len na dokonalú blondínu. A o čom snívajú pekelníci? Nevieme to iste, ale zrejme to bude invázia na zemský povrch a la Hellgate: London.
RODNÝ LIST
Meno vývojára by po našom neustálom omieľaní malo byť známe každému. Flagship Studios tvoria odpadlíci z Blizzardu a hoci zatiaľ nevydali pod vlajkou (slovná hračka ako prasa... viete, flag... vlajka... haha... dobre, tak nič) nového štúdia žiadny titul. O kvalitu prichádzajúceho pekelného súboju sa báť určite nemusíme. Dôvodov je viacero, všetky sa vám pokúsime podať čo najlepším spôsobom, hoci informácií o Hellgate: London nebolo uverejnených až tak veľa. Nám to však vôbec nebráni v skromnom prehlásení – toto bude najlepšie sci-fi akčné RPG.
Ono je dosť ťažké písať o Flagshipe, keďže to bude ich prvé dietko. Vo svojom prechádzajúcom pôsobisku však pravidelne spôsobovali veľký humbuk. Bill Roper, Erich a Max Schaeferovci plus Dave Brevik. Týmto pánom môžete s úsmevom na tvári poďakovať za desiatky hodín strávených pri hraní Warcraftu alebo Diabla. Človeku sa až hrnú slzy do očí, keď vidí ako niekto dokáže z tak jednoduchého nápadu, akým hlavná myšlienka Diabla istotne je, vytrieskať tak podmanivú a dlhotrvajúcu zábavu. I bez týchto hláv Blizzard úspešne ďalej pokračuje (vy ste nepočuli nič o World of Warcraft?) a rozvodovým konaním nám z jedného výrobcu, pri ktorom sa nemusíte pozerať na názov titulu, stačí vedieť spoločnosť ľudí, stojacich za hrou, vznikli dvaja. A tým pádom môžeme očakávať aj zdravú konkurenciu medzi dvomi kohútmi na jednom dvore.
KDE BOLO, TAM BOLO
Rozprávkový nadpis si všetci strčíme za klobúk, tu nám totiž na dvere klope pekelný kýpeť samotného diabla. Alebo Diabla? To je však úplne jedno, zápletka sa totiž odohráva v pomerne blízkej budúcnosti, konkrétne sa nám otvoria brány roku 2030. Ktovie, čo budem v tomto osudnom roku práve ja robiť, určite sa však spakujem čo naďalej od všetkej civilizácie, niekam do ústrania, kam ani noha satanových prisluhovačov nevstúpi. Svet sa totiž ocitol v nepríjemnej situácií. Na Zem sa hrnú skrz pekelné brány diabolské kreatúry a jedna takáto kvázi hviezdna brána (nie, to som si skutočne odpustiť nemohol) sa nachádza priamo v Londýne. Chudáci Angličania tak zažijú po bombových útokoch ďalší atak, ale tento bude zrejme konečný. Peklo nejedná s ľuďmi v bielych rukavičkách a prostredie sa zmenilo na nepoznanie. Na povrchu nezostalo takmer nič na svojom mieste a nikde niet ani živej duše. Trosky a torzá budov, temná obloha, smeti po uliciach, roztrhaný asfalt, zlovestné ticho, šedé prostredie. To je len zlomok výsledku invázie pekla. Pochmúrny Londýn vzbudzuje často už dnes svojimi hmlami a smogom dostatočne depresívny pohľad na anglickú metropolu a nieto ešte pri takmer zrovnaní so zemou. Taký je však život, málokedy je fér a často vám naprdí priamo do tváre. Podobné zničené a temné prostredia však žerieme, preto zopár "smrádečkov" znesieme.
H&SFPRPG
Nie, nemusíte sa báť, nedostal som žiadny záchvat a srdiečko mi stále bije. Len som vám predstavil žáner alebo ak chcete škatuľku, do ktorej môžeme pokojne začleniť. Uznávam, skratku som si viac-menej vymyslel. Akčné RPG videné z vlastného pohľadu. Áno, niečo na spôsob Diabla z vlastných blbákov. Na prvý pohľad to znie hrozne, veď i ja som pri prvých tlačových správach prevracal oči neveriac v úspech tohto dielka. Ale postupne vo mne začal hlodať červík pochybnosti a musím usúdiť, že ide o jednoznačne výborný ťah Flagshipu. Keby nás jazyk nepálil, aj by sme prehlásili niečo v zmysle: „Už máme po krk izometrických akčných RPGčok!“ Lenže to nie je pravda, avšak novinkám sa rozhodne nebránime.
V prvom rade si treba uvedomiť, že strieľačky z vlastného pohľadu dokážu sprostredkovať omnoho živší zážitok ako akčné hry s kamerou umiestnenou niekde za hráčom. I tak ide o kvalitnú atmosféru, no first-person pohľad je reálnejší. Malá pomôcka, teraz ho tiež využívate :). Inak zostáva všetko po starom a likvidujete mnoho-premnoho rôznorodých protivníkov. S tým by som mohol toto preview aj ukončiť, avšak to by som vás ukrátil o niekoľko zaujímavých vylepšení.
IGELITKA PLNÁ VERCAJKU
V každej paprči môžete držať inú zbraň. Tvorcovia sa dušujú až o stovke zbraní a keď si spomenieme na Ďábla, nebude to zrejme lož. Aby sme vám tento výborný prvok ešte viac priblížili, pripomeniem, že do každého hnátu môžete dať ÚPLNE odlišnú zbraň od tej, čo budete držať v druhom pazúriku. Áno, už to dochádza aj slintajúcemu Jožkovi zo sídliska a kamarátom môže referovať o brokovnici v jednej a meči v druhej packe. Alebo chcete tradičný kolt, či snáď luk alebo dýku? Možností je neúrekom a ovládanie nebude určite zložité, keďže každý multimediálny počítač je vybavený minimálne dvojtlačidlovou myškou. Správne Jožko, ľavé tlačidlo ovláda zbraň v ľavej ruke a pravé v pravej.
To však nemôže byť úplne všetko, veď sa tu musí v nejakej forme objaviť aj mágia, nie? Ono dnes okrem Koprfílda zrejme nik na magické schopnosti neverí (nie chrupi, tí zajačikovia v tom klobúku nebývajú – presne takto to dopadne, keď sa šéfredaktor rozhodne odísť na dovolenku :) a kúzla predstavujú vlastne sekundárny mód vašich zbraní. Ja osobne si pod tým predstavujem niečo na štýl – našiel som meč XYZ, ktorý má primárne výborné killovacie schopnosti, avšak je príliš ťažký, čiže pomalý a v sekundárnom móde sa čepeľ začervená a ničím nepriateľov jedným švihom. Charakterov zbraní bude nespočetne a i tá najmenšia rybička bude mať prehľadné štatistiky, niekoľko bonusov, či možnosť „socketovania“, teda vloženia špeciálnych predmetov za účelom zlepšenia vlastností. Takže napríklad s pripevnenou optikou môžete namieriť presne na vybraný cieľ, prípadne nájdeme lepšiu muníciu a tak ďalej, a tak ďalej. Verím, že si pomaly začínate uvedomovať, že Diablo z vlastného pohľadu by nemusel byť až tak zlý nápad.
K tomu si musíme ešte pridať možnosť obliekať vašu postavičku. Nie, nemyslím teraz na spodné prádlo a extravagantné handry od francúzskych buzerantov, ale na klasiku RPG štýlu – brnenia, pokrývky hlavy, nôh a podobne. Už v ukážke z tohtoročnej E3 sme mohli vidieť hrdinov v akcii. Niektoré predmety budú špeciálne, možno natrafíme aj na sety... sakra, veď ste snáď všetci hrali druhé Diablo i s datadiskom, nie?
TAKÚ TI STRELÍM, ŽE TI SOPEĽ VYREŽE NA KRKU OPAČNÝ ZÁVIT
Môj najdlhší nadpis sekcie a hneď taký vulgárny. Niektorí ma už posielajú do pekla, ale tí, ktorí čítajú celé články už vedia, že nikam chodiť nemusím. Za štvrť storočie je tu peklo ako na koni. Ale k téme. Tých pár slov malo dokonca aj súvislosť s nasledujúcimi riadkami. Ak ste sa obávali zamerania na FPS, teda strieľačky z vlastného pohľadu, pri ktorých hrala prím presná muška, postreh a reflexy robota, môžete si pokojne odfúknuť. Samozrejme budete musieť zvládať pohyb (klasické kombo wasd) a adekvátne situácii rýchle mierenie, no nemusíte byť žiadny pro-gamingový profík, aby ste postrieľali všetkých 6 miliónov nepriateľov. Neočakávajte ani mierené headshoty, všetky zásahy sa budú prepočítavať na jednoduché klesanie hitpointov (zdravia). Práve toto zjednodušenie umožňuje tvorcom začlenenie obrovského množstva rôznych protivníkov a i priemerný hráč bude mať šancu ich stíhať kosiť.
PROLETÁRI VŠETKÝCH ZEMÍ SPOJME SA
Diablo 2 bez multiplayeru by ani nebolo Diablo 2. Hoc bola zábava pre jedného hráča neutíchajúca, zúrivé klikanie s viacerými hráčmi bolo povestnou čerešničkou na torte. Zatiaľ sa o multiplayeri nevie nič viac, než, že sa v hre bude nachádzať kooperatívny mulťák, pričom program sám vygeneruje počet nepriateľov, úroveň obtiažnosti a rozlohu priestranstva vzhľadom na početnosť vašej družiny. Určite aj toto je potešujúca správa, no čakali sme niečo viac. Takto si môžeme len domýšľať a veriť, že sa prepracovaná hra po internete alebo LANke v hre napokon bude vyskytovať a znovu dôjde na súboje hardcore charakterov.
DNES RÁNO VSTANEM A OPARÍM SA ČAJOM
Známy to film (ak som náhodou skomolil názov, hlboko sa ospravedlňujem) nám názorne predviedol ako to vyzerá, ak viete, čo bude v najbližší okamih nasledovať. V hrách to je omnoho zarmucujúcejšie, avšak skriptovanie dvíha nad hladinu zameranie na atmosféru. Známe reklamné kecy o generovaní úrovní, zbraní, príšeriek prostredia a neviem čoho ešte sa po Diablovi neoplatí brať na ľahkú váhu. Tu to bude navyše niečo úplne iné, keďže ide o hru z vlastných očí a logicky vidíte menší priestor okolo vás. Náhodne poskladané úrovne však majú jednu obrovskú chybu – počítačom vytvorené levely bývajú často nelogické, s otrasným level dizajnom a nulovou zábavnosťou. Trochu sa toho bojíme, lebo prechod do troch rozmerov bude možno pre Flagship problém, ale títo chlapíci si určite poradia so všetkým.
SUMA SUMÁRUM
Na záver si ešte spomenieme veci, ktoré sa nezmestili nikam inam a jednu vetu sa o nich napísať oplatí. O vývojovom strome vlastností zatiaľ nebolo nič prezradené, ale určite sa niečo také v hre vyskytne. Grafický engine vyzerá k svetu, no nebola oznámená žiadne špecifikácia ani ohľadom enginu, ani fyzikálneho modelu. K dispozícii bude napokon aj 3rd pohľad - to hlavne kvôli súboje nablízko - čo to však spraví s hrateľnosťou? Hudba a zvuky? V animovanej sekvencii to pekne vrešťalo, ale išlo o renderované video a nie ukážky priamo z hry. Takže babo raď. A hlavne kedy to bude??? Nič nehovoriaci dátum rok 2006 nám príliš nepomôže, ale práce na projekte je určite dosť. Niektoré hlasy hovoria o konci budúceho roku ako to napokon dopadne, nevie ani ten hore na obláčiku. Respektíve ten tam dole, rochniaci sa ohni. Je veľmi mála šanca, že by Flagship Studios svoju „prvotinu“ Hellgate: London pokazili. V to nik neverí, veď machri, stojaci za druhým Diablom nemôžu hack&slash z vlastného pohľadu pokaziť. Nadšenie nás neopúšťa a tento ďalší mix žánrov sterilnému svetu počítačových hier určite prospeje.