SME

Vyše polovica obyvateľov Slovenska nemá počítač

Bratislava 25. augusta (TASR) - Osobný počítač má na Slovensku doma 48,1 % domácností, kým v minulom roku to bolo 40,8 %. Vyplýva to z prieskumu, ktorý ...

Bratislava 25. augusta (TASR) - Osobný počítač má na Slovensku doma 48,1 % domácností, kým v minulom roku to bolo 40,8 %. Vyplýva to z prieskumu, ktorý realizovala agentúra MVK na objednávku mimomovládnej organizácie Partnerstvá pre prosperitu (PPP) a IT asociácie Slovenska (ITAS).

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako informoval výkonný riaditeľ PPP Milan Ištván, počítače častejšie vlastnia muži, aj keď tento rozdiel sa postupne vyrovnáva a v roku 2005 predstavuje približne 5 %. Priepasť medzi vlastníkmi PC sa však prehlbuje v prípade veku, keď najvyšší nárast je u dvadsiatnikov, najnižší v kategórii vyše 60-ročných. Z hľadiska príjmov, najviac nových počítačov si kúpili respondenti s príjmami 15 000 až 20 000 Sk mesačne. Počet PC rastie aj v menších obciach, najväčší nárast je však v mestách od 50 000 do 100 000 obyvateľov. Dôležité je aj vzdelanie, keďže najviac PC vlastnia ľudia s vysokoškolským, najmenej so základným vzdelaním.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa prieskumu si chce počítač kúpiť 16,7 % respondentov, 3,1 % do roka a 13,6 % neskôr. Medzi záujemcami sú predovšetkým tridsiatnici, ľudia s učňovským vzdelaním a stredoškoláci, ako aj domácnosti s príjmami od 20 000 do 50 000 Sk. Pracovať s počítačom vie 49,8 % populácie staršej ako 18 rokov, v roku 2004 to bolo 45 %. S PC pracovať nevie a ani to vedieť nechce 27 % populácie, čo je o 2,6 percentuálneho bodu menej ako vlani. Počítače sa najčastejšie používajú doma (41,1 % populácie) a v práci (31,2 % populácie).

Horšie je to už s využívaním internetu, ktorý používa 47 % dospelej populácie, kým v roku 2004 to bolo 38,2 %. Doma má prístup k internetu 18,9 % dospelých, čo je medziročne o 3,4 percentuálneho bodu viac. V práci má prístup k internetu 29,2 % respondentov, v škole 9,6 % (ale až 89,3 % študentov), v kaviarňach a kluboch je to 26,2 %. Internet sa najčastejšie používa v práci (15 %) a doma (23,7 %). Táto situácia je podľa Ištvána v porovnaní so starými členskými krajinami značne odlišná, keďže v nich sa internet používa najmä doma. "Zamestnávatelia na Slovensku používanie internetu na súkromné účely zamestnancom tolerujú, v krajinách EÚ 15 to bežné nie je," vyhlásil Ištván. V SR sa internet najčastejšie používa na posielanie elektronickej pošty (vyše 70 % užívateľov) a hľadanie informácií k práci a štúdiu (necelých 70 % užívateľov).

SkryťVypnúť reklamu

Najčastejším spôsobom domáceho pripojenia je telefónna prípojka, používa ju takmer 70 % ľudí s internetom. Mikrovlnné pripojenie má takmer 15 % z nich, DSL vyše 4 %. Internet si chce zaviesť približne tretina domácností. Ochota za internet platiť postupne rastie, najviac ľudí však zaň nie je ochotných minúť viac ako 250 Sk mesačne.

Práve peniaze uvádza väčšina respondentov ako dôvod, prečo o zavedení internetu neuvažuje. Na jeho prevádzku nemá dostatok financií 43,4 % opýtaných, 41,1 % ich nemá na vybavenie. Oproti predchádzajúcim rokom ide o pokles o približne 10 percentuálnych bodov.

Prieskum zrealizovala agentúra MVK na vzorke 1 101 respondentov 26. až 31. mája. Išlo už o tretí celoslovenský prieskum s rovnakým zameraním.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Takzvané leopardie škvrny z krátera Jezero na Marse.

(Ne)vedecký newsletter Tomáša Prokopčáka.


6
Slovenská Akadémia Vied.

Objav predstavuje významný posun vo vývoji šetrnejších terapií.


TASR 2
Tím NASA si horninu všimol pre škvrny, ktoré pripomínali vzor leopardovej kože.

Potrebné sú detailnejšie údaje a štúdie.


TASR

Týždenný podcast o novinkách z vedy.


a 3 ďalší

Komerčné články

  1. Hodnotenie profesionála: Aké sú rezorty na exotickom Mauríciu?
  2. Cestovateľský hit desaťročí leží v Ázii – s 55% zľavou
  3. Toto bude cestovateľský hit roka 2026
  4. Ľuboš Fellner otvorene
  5. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  6. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  7. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  8. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  1. Cestovateľský hit desaťročí leží v Ázii – s 55% zľavou
  2. Hodnotenie profesionála: Aké sú rezorty na exotickom Mauríciu?
  3. Ich drony lietali na koncerte Rammsteinu
  4. Toto bude cestovateľský hit roka 2026
  5. Ľuboš Fellner otvorene
  6. HEINEKEN Slovensko: 30 rokov vášne pre pivo
  7. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  8. Ich slnkom je mesiac, kvitnú v noci
  1. Toto bude cestovateľský hit roka 2026 25 288
  2. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 24 735
  3. Ľuboš Fellner otvorene 7 704
  4. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny 6 231
  5. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 898
  6. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 4 446
  7. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska 3 280
  8. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky 3 095
SkryťZatvoriť reklamu