SME
Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Vyše polovica obyvateľov Slovenska nemá počítač

Bratislava 25. augusta (TASR) - Osobný počítač má na Slovensku doma 48,1 % domácností, kým v minulom roku to bolo 40,8 %. Vyplýva to z prieskumu, ktorý ...

Bratislava 25. augusta (TASR) - Osobný počítač má na Slovensku doma 48,1 % domácností, kým v minulom roku to bolo 40,8 %. Vyplýva to z prieskumu, ktorý realizovala agentúra MVK na objednávku mimomovládnej organizácie Partnerstvá pre prosperitu (PPP) a IT asociácie Slovenska (ITAS).

Ako informoval výkonný riaditeľ PPP Milan Ištván, počítače častejšie vlastnia muži, aj keď tento rozdiel sa postupne vyrovnáva a v roku 2005 predstavuje približne 5 %. Priepasť medzi vlastníkmi PC sa však prehlbuje v prípade veku, keď najvyšší nárast je u dvadsiatnikov, najnižší v kategórii vyše 60-ročných. Z hľadiska príjmov, najviac nových počítačov si kúpili respondenti s príjmami 15 000 až 20 000 Sk mesačne. Počet PC rastie aj v menších obciach, najväčší nárast je však v mestách od 50 000 do 100 000 obyvateľov. Dôležité je aj vzdelanie, keďže najviac PC vlastnia ľudia s vysokoškolským, najmenej so základným vzdelaním.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa prieskumu si chce počítač kúpiť 16,7 % respondentov, 3,1 % do roka a 13,6 % neskôr. Medzi záujemcami sú predovšetkým tridsiatnici, ľudia s učňovským vzdelaním a stredoškoláci, ako aj domácnosti s príjmami od 20 000 do 50 000 Sk. Pracovať s počítačom vie 49,8 % populácie staršej ako 18 rokov, v roku 2004 to bolo 45 %. S PC pracovať nevie a ani to vedieť nechce 27 % populácie, čo je o 2,6 percentuálneho bodu menej ako vlani. Počítače sa najčastejšie používajú doma (41,1 % populácie) a v práci (31,2 % populácie).

Horšie je to už s využívaním internetu, ktorý používa 47 % dospelej populácie, kým v roku 2004 to bolo 38,2 %. Doma má prístup k internetu 18,9 % dospelých, čo je medziročne o 3,4 percentuálneho bodu viac. V práci má prístup k internetu 29,2 % respondentov, v škole 9,6 % (ale až 89,3 % študentov), v kaviarňach a kluboch je to 26,2 %. Internet sa najčastejšie používa v práci (15 %) a doma (23,7 %). Táto situácia je podľa Ištvána v porovnaní so starými členskými krajinami značne odlišná, keďže v nich sa internet používa najmä doma. "Zamestnávatelia na Slovensku používanie internetu na súkromné účely zamestnancom tolerujú, v krajinách EÚ 15 to bežné nie je," vyhlásil Ištván. V SR sa internet najčastejšie používa na posielanie elektronickej pošty (vyše 70 % užívateľov) a hľadanie informácií k práci a štúdiu (necelých 70 % užívateľov).

Skryť Vypnúť reklamu

Najčastejším spôsobom domáceho pripojenia je telefónna prípojka, používa ju takmer 70 % ľudí s internetom. Mikrovlnné pripojenie má takmer 15 % z nich, DSL vyše 4 %. Internet si chce zaviesť približne tretina domácností. Ochota za internet platiť postupne rastie, najviac ľudí však zaň nie je ochotných minúť viac ako 250 Sk mesačne.

Práve peniaze uvádza väčšina respondentov ako dôvod, prečo o zavedení internetu neuvažuje. Na jeho prevádzku nemá dostatok financií 43,4 % opýtaných, 41,1 % ich nemá na vybavenie. Oproti predchádzajúcim rokom ide o pokles o približne 10 percentuálnych bodov.

Prieskum zrealizovala agentúra MVK na vzorke 1 101 respondentov 26. až 31. mája. Išlo už o tretí celoslovenský prieskum s rovnakým zameraním.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Záchranár Peter Vizvary z galantskej nemocnice, ktorého na ARO doviezli na Silvestra po tom, ako sa pri práci sám nakazil koronavírusom.

Pocit dusenia mám stále v sebe, vraví pacient pripojený na kyslík.

9 h
Monika Jankovská odchádza z výsluchu na NAKA v Nitre.

S vyšetrovateľmi začala spolupracovať koncom októbra.

8 h

Rozhovory ZKH s primátorom Bratislavy Matúšom Vallom.

8 h

Neprehliadnite tiež

Podcast Klik.

Komentovaný prehľad technologických správ.

1 h

O biobezpečnosti a spôsoboch, akými bioinžinieri geneticky upravené bunky robia bezpečnými.

11 h

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 36 619
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 35 367
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 860
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 497
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 980
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 363
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 029
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 640
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 561
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 6 306