SME

Muskovej megarakete Starship sa otvorili dvere na obežnú dráhu. Úspech však skrýva otázniky

Muskov let na Mars je o krôčik bližšie.

Vesmírna raketa Starship americkej spoločnosti SpaceX.Vesmírna raketa Starship americkej spoločnosti SpaceX. (Zdroj: SpaceX)

Najväčšia vesmírna raketa sveta Starship v noci absolvovala desiaty testovací let . Misiu zvládla úspešne, spoločnosť miliardára Elona Muska si preto môže vydýchnuť. Ide totiž o prvý jednoznačný úspech od novembra 2024.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Trojica predošlých letov nedopadla podľa očakávaní inžinierov a konštruktérov. Hoci priniesli čiastkové úspechy a množstvo cenných letových dát, pre SpaceX išlo o nezvyčajne dlhú sériu komplikácií, ktoré ju spomaľovali v snahe naplniť veľké ambície. Tou súčasnou je let na Mars už koncom roka 2026.

SkryťVypnúť reklamu

Ani desiaty let sa nerodil ľahko. Stroj, ktorý sa mal pôvodne postaviť na štartovaciu rampu, vybuchol v polovici júna počas rutinného predletového testovania. Ďalšie dva pokusy o štart jeho „náhradníka“ boli zase odložené pre problémy s pozemnou infraštruktúrou, respektíve vinou zlého počasia.

Štart sa uskutočnil až na tretí pokus. Raketový nosič Super Heavy najprv úspešne pristál v Mexickom zálive, vesmírna loď Starship zase jemne dosadla na hladinu.

Nadšenie fanúšikov vesmírnych letov však prehlušil rad očividných komplikácií, ktoré sa počas misie prihodili, no neboli také vážne, aby zapríčinili fatálne technické zlyhanie.

Hoci nočný úspech znamená kritický krok vpred, let bol zároveň ďalším varovaním pre inžinierov SpaceX, ktorí kráčajú po hrane súčasných technických možností.

SkryťVypnúť reklamu

Na orbitu až vtedy, keď presvedčí

Elon Musk sa dlhodobo nevzdáva svojej vízie o kolonizácii červenej planéty. Na Mars chce najprv vyslať bezposádkovú misiu, následne humanoidných robotov sesterskej spoločnosti Tesla a nakoniec aj prvých astronautov.

Prvým krokom je bezpilotný let koncom budúceho roka, Musk však priznáva, že šance na jeho realizáciu sú 50 na 50. SpaceX totiž musí najprv otestovať inovatívnu technológiu prečerpávania paliva na obežnej dráhe. Na orbite sa stretnú dve lode Starship, pričom jedna z nich bude plniť úlohu tankera.

Lenže Starship doteraz nedosiahla obežnú dráhu. Letový profil prvých desiatich misií bol suborbitálny, stroj teda nikdy nepreletel okolo celej Zeme. Dôvodom bol fakt, že inžinieri najprv museli otestovať schopnosť motorov Raptor opätovne naštartovať vo vákuu. Lenže doterajšie pokusy s druhou generáciou Starship zlyhali.

SkryťVypnúť reklamu

Všetko sa zmenilo v stredu ráno. Šesť motorov lode sa vo vesmíre plánovane vyplo, v istom bode však jeden z nich absolvoval úspešný opätovný zážih. Proces trval len pár sekúnd, demonštroval však kľúčovú schopnosť stroja.

Inžinierom SpaceX sa v tom momente takpovediac otvorili dvere na obežnú dráhu. Ak na to bude stroj z technickej stránky pripravený, teoreticky môže byť už jedenásty testovací let orbitálny.

Doteraz to nebolo možné z bezpečnostného, ale aj praktického hľadiska. Ak by sa Starship dostala na obežnú dráhu, no nevedela by reštartovať motory, v závislosti od ďalších faktorov by mohla na orbite krúžiť ešte dlhý čas ako obrovská kopa kovového odpadu.

Súvisiaci článok Väčšia raketa, autonómne roboty a viac času. Ako si Elon Musk predstavuje kolonizáciu Marsu Čítajte 

Vznášala sa nad hladinou

Inžinierom SpaceX padol kameň zo srdca aj preto, že išlo o prvý úspešný let spomínanej druhej generácie Starship. Spoločnosť pritom plánuje predstaviť tretiu generáciu stroja už koncom tohto roka.

SkryťVypnúť reklamu

Približne 70-metrový raketový nosič Super Heavy s 33 motormi Raptor tentoraz nepristával na štartovacej rampe v súkromnom vesmírnom komplexe Starbase v Texase, ale ani na hladine Mexického zálivu, ktorý je jeho „alternatívnou pristávacou plochou“.

Super Heavy sa po odpojení od Starship vrátil nad vody Mexického zálivu, no v rámci pristávacieho manévru sa ostal vznášať niekoľko desiatok metrov nad hladinou. Po vypnutí motorov sa stroj zrútil a explodoval.

Išlo o vopred naplánovanú procedúru. Počas záverečnej fázy pristávania Super Heavy využíva len trojicu motorov uprostred. Inžinieri však chceli otestovať scenár, pri ktorom jeden z trojice motorov vypovie službu. Nahradil ho preto iný motor s prostredného prstenca motorov.

Hoci ide o komplikovanejší manéver, keďže jednotlivé motory v takom prípade nie sú vycentrované, Super Heavy ho zvládol.

SkryťVypnúť reklamu

Pod sukňou mala horúco

Rovnako úspešne zvládla pristávací manéver v Indickom oceáne samotná Starship. V záverečnej fáze letu „po bruchu“ sa otočila motormi napred, jemne dosadla na hladinu a následne sa v súlade s plánmi prevrátila a explodovala.

Po ceste sa však objavilo viacero problémov. Úplne bez komplikácií sa nezaobišla skúška testovacieho nákladu. Išlo o osem napodobenín satelitov Starlink, ktoré bude Starship v budúcnosti vynášať na orbitu.

Video z nákladného priestoru ukázalo, že jedna z imitácií satelitu narazila do okraja štrbiny, cez ktorú boli falošné družice vypúšťané.

Po 47 minútach od štartu došlo k niečomu naoko výrazne horšiemu. V motorovom priestore nastala explózia. Jej pôvod ostáva nateraz neznámy, spoločnosť sa k nej nevyjadrila. Po prudkom záblesku sa v motorovom priestore vznášalo množstvo trosiek, samotné motory však poškodené neboli.

SkryťVypnúť reklamu

Pri návrate cez atmosféru kamery zachytili aj dlhotrvajúci problém s aerodynamickými klapkami, ktoré slúžia na korekciu kurzu pri návrate na Zem. Klapky v spodnej časti stroja boli doslova rozožrané horúcou plazmou. Aj ony však, našťastie pre SpaceX, prežili a pomohli stroju zvládnuť záverečné manévre pred pristátím.

Najväčší predmet diskusie však prišiel až počas samotného pristávacieho manévru Starship. SpaceX umiestnil v mieste pristátia plávajúcu bóju s kamerou. Ponúkla externý pohľad na pristávajúci stroj, ktorý odkryl jeho netypické oranžové sfarbenie.

Starship je vyrobená z nerezovej ocele a nemá žiadnu farebnú úpravu. Na jednej strane je kov chránený čiernymi keramickými dlaždicami, ktoré slúžia ako tepelná ochrana pred extrémne horúcou plazmou. Oranžovú farbu na stroji za bežných okolností nenájdete, na sociálnych sieťach sa preto začalo diskutovať, ako je to možné.

SkryťVypnúť reklamu

Nadšencov Musk vymenil za migrantov

Rad komplikácií je pripomenutím, že inžinieri napriek úspechu nemôžu zaspať na vavrínoch. Skutočný rozsah problémov sa však hodnotí len veľmi ťažko a bude potrebné si počkať na ďalšie oficiálne informácie od SpaceX. Oficiálne stanovisko po ukončení misie totiž žiadny z uvedených problémov neadresovalo.

Je pravdepodobné, že niektoré komplikácie nebudú významné. Napríklad mechanizmus vypúšťania družíc môže potrebovať len menšie úpravy a vyladenie procedúry. Závažnosť explózie v motorovom priestore bude zase možné hodnotiť až potom, čo bude známa jej príčina.

Objektívne hodnotenie nie je možné ani v prípade horiacich klapiek lode. Je pravda, že problém sa opakuje naprieč testovacími misiami, no tak ako pri predošlom, aj pri tomto teste bol letový profil nastavený tak, aby preveril fyzické schopnosti lode. Za bežných okolností stroj nebude vystavený takým extrémnym teplotám, je preto otázne, do akej miery tento faktor ovplyvnil poškodenie klapiek.

SkryťVypnúť reklamu

Skutočné nočné mory môžu mať inžinieri SpaceX z tepelného štítu. Firma skúša viacero prístupov, či už ide o spôsob ich montáže, umiestnenia a chladenia. Stredajší let naraz testoval hneď niekoľko riešení a je možné, že práve jedno z nich môže byť dôvodom, že sa Starship zafarbila do oranžova.

Dobrou správou je, že sa zrejme nepotvrdia prvotné odhady niektorých nadšencov, ktorí sa domnievali, že Starship počas návratu úplne prišla o svoj tepelný štít. Zábery tesne pred pristátím totiž potvrdzujú, že minimálne na časti lode bol stále prítomný a oranžové sfarbenie je len na jeho povrchu.

Starship používa podobný typ tepelného štítu ako americké raketoplány NASA, ktoré odišli do dôchodku v roku 2011. Jednotlivé dlaždice odpadávali a medzi letmi bola potrebná ich podrobná inšpekcia a výmena problémových či chýbajúcich častí. Aj preto sa prevádzka raketoplánov výrazným spôsobom predražila.

SkryťVypnúť reklamu

Ambíciou lode Starship je pritom lietať niekoľkokrát za deň, takmer ako komerčné lietadlo. Bez funkčnej a spoľahlivej tepelnej ochrany to však nepôjde.

V minulosti fanúšikovia SpaceX hľadali odpovede na otázky priamo u Elona Muska. Neraz o najväčších otáznikoch hovoril na svojej sieti X bezprostredne po ukončení testu. Dnes to už nie je pravidlom.

Po nočnom lete Musk zdieľal časť priameho prenosu, no vo vlastných tweetoch sa namiesto úspešného letu venoval téme nelegálnej migrácie do USA a útokom na Georgea Sorosa a jeho syna Alexa.

SpaceX

Komentovaný prehľad technologických správ.


a 1 ďalší
Starship.

Podľa plánov vesmírna loď Starship na konci letu dopadla do Indického oceánu.


TASR 2
Raketový systém je väčší ako Socha slobody v New Yorku.

Starship mala odštartovať zo základne SpaceX v Texase.


TASR
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Takzvané leopardie škvrny z krátera Jezero na Marse.

(Ne)vedecký newsletter Tomáša Prokopčáka.


Slovenská Akadémia Vied.

Objav predstavuje významný posun vo vývoji šetrnejších terapií.


TASR 1
Tím NASA si horninu všimol pre škvrny, ktoré pripomínali vzor leopardovej kože.

Potrebné sú detailnejšie údaje a štúdie.


TASR

Týždenný podcast o novinkách z vedy.


a 3 ďalší
SkryťZatvoriť reklamu