Ženám sa mužské webstránky nepáčia

Mužom sa viac páčia webové stránky navrhnuté mužmi a ženy zasa výrazne uprednostňujú weby navrhnuté inými ženami. V praxi však absolútnu väčšinu webov vytvárajú len muži na základe vlastných estetických kritérií, ako keby ženy ich web vôbec nemali navšte

Ženy sa tvorbe väčšiny webových stránok môžu zväčša len prizerať - ich autori sa tým však pripravujú o priazeň ženských čitateliek. ILUSTRAČNÉ FOTO - SITA/AP

Mužom sa viac páčia webové stránky navrhnuté mužmi a ženy zasa výrazne uprednostňujú weby navrhnuté inými ženami. V praxi však absolútnu väčšinu webov vytvárajú len muži na základe vlastných estetických kritérií, ako keby ženy ich web vôbec nemali navštevovať. Na základe prvého hĺbkového prieskumu tohto druhu na svete to zistili vedci z glamorganskej univerzity vo Walese.

Muži a ženy tvoria odlišne

Glora Mossová a Rod Gunn sa pokúsili najskôr zistiť, či existujú rozdiely vo výzore webových stránok tvorených mužmi a ženami. Na základe 23 rôznych kritérií preto analyzovali preto 30 stránok vytvorených vysokoškolskými študentmi a ďalších 30, ktoré vytvorili študentky. Pri viac než polovici kritérií sa ukázali výrazné rozdiely medzi "mužskými" a "ženskými" stránkami, čo je podľa vedcov "ohromujúce číslo". Ženské stránky vo všeobecnosti pôsobili menej formálne, využíval sa v nich "ľahší" jazyk, niektoré špecifické farby aj grafické prvky (oblé namiesto hranatých) a priamočiarejšia navigácia, píše sa v správe, ktorú denníku SME poskytla hovorkyňa univerzity Alexandra Hardenová.

Skúmané stránky po analýze vedci predložili skupine surfistov, ktorí mali zhodnotiť, ako sa im páčia. Opäť boli zistené výrazné rozdiely, keď sa mužom viac páčili stránky vytvorené mužmi a ženám tie, ktoré navrhli dizajnérky - ženy (účastníci testu nevedeli, kto bol autorom jednotlivých stránok).

Aby sa vylúčili vplyvy miestnej kultúry, štúdia bola zopakovaná aj pre webové stránky vytvorené študentmi z Francúzska a Poľska, výsledok bol rovnaký. "Neexistuje teda pochybnosť, že surfisti výrazne uprednostňujú webové stránky navrhnuté ľuďmi rovnakého pohlavia," konštatoval spoluautor výskumu Rod Gunn.

Web je mužským svetom

Výskumníci na základe zistených rozdielov analyzovali webové stránky 32 britských univerzít a porovnávali, či viac vyhovujú mužským alebo ženským požiadavkám a názorom na to, ako má ideálna stránka vyzerať. Hoci medzi záujemcami o štúdium na univerzitách sú ženy a muži v rovnováhe, až 94 % webov bolo "mužských" a len 2 % boli zostavené tak, že by sa páčili skôr ženám.

Glamorganská univerzita urobila aj druhú analýzu v dvoch odvetviach, ktoré sú jasne zamerané na zákazníkov jediného pohlavia: skúmala webové stránky zamerané na ženskú kozmetiku a tie s tematikou rybárčenia. Čisto na mužov bolo podľa formálnych znakov zameraných 77 % stránok o rybárčení, ale zároveň aj 78 % webov s obsahom výhradne pre ženy. "Pri tak odlišných oblastiach by ste očakávali, že vyprodukujú veľmi odlišné webové stránky. V skutočnosti sú všetky vymodelované len podľa mužskej estetiky," uviedla spoluautorka štúdie Gloria Mossová.

Autori štúdie to vysvetľujú jednoznačnou dominanciou mužov medzi autormi internetových stránok: napríklad spomedzi tímov tvoriacich univerzitné stránky bolo 74 % čisto mužských, 7 % tvorili ženy a v 19 % bolo zastúpenie oboch pohlaví rovnaké.

Podobné proporcie platia pre celý technologický priemysel: v Spojených štátoch tvoria ženy len 29 % zamestnancov v technologickom priemysle, v Británii len 35 % programátorov a 14 % manažérov zodpovedných za vývoj nových aplikácií. Počet žien podieľajúcich sa na vývoji nových technológií pritom neustále ďalej klesá.

Revolúcia v tvorbe stránok?

Štúdia waleskej univerzity je vôbec prvou, ktorá odhalila formálne rozdiely v tom, čo sa mužom a ženám na webe páči - doteraz sa nepredpokladalo, že by u nich tu mohli byť výrazné rozdiely a autori stránok na potrebu vyváženosti s ohľadom na pohlavie surfistov neprihliadali.

Podľa autorov štúdie jej výsledky signalizujú, že obrovské množstvo stránok nevyužíva naplno svoj potenciál, pretože svojou štruktúrou podvedome odrádzajú ženské návštevníčky, dokonca aj vtedy, ak sú ponúkané produkty určené najmä pre ne.

Značný problém vytvoriť efektívnu webovú prezentáciu podľa nich budú mať najmä organizácie, kde sú za návrh a schvaľovanie webových stránok zodpovední len muži - tí totiž jednoducho nie sú schopní posúdiť, nakoľko bude web atraktívny aj pre jeho ženské návštevníčky.

Čím sú odlišné stránky tvorené (a obľúbené) ženami

Navigácia
4 stránky vytvorené ženami obsahujú o niečo menej odkazov na iné weby.

Jazyk
4 ženské stránky obsahujú viac skratiek a používajú menej odborný, neformálnejší jazyk
4 ženy majú menšie tendencie k ospevovaniu vlastných kvalít, práve naopak, na ich stránkach sa častejšie vyskytujú prvky sebakritiky

Vzhľad stránok
4 ženy na stránkach oveľa častejšie používajú okrúhle grafické prvky, muži častejšie hranaté
4 mužské stránky bývajú častejšie rozvrhnuté na šírku, ženy sa takémuto dizajnu vyhýbajú
4 ženy využívajú na stránkach viac farieb a častejšie aj menej formálne grafické prvky
4 niektoré farby ženy používajú oveľa častejšie: bielu, žltú, ružovú a ľaliovú
4 muži aj ženy častejšie používajú obrázky ľudí svojho vlastného pohlavia

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  2. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  3. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  6. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 11 409
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 401
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 049
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 6 730
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 6 514
  6. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 853
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 619
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 052
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 195
  10. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 772

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Dominik Dán: Môj rukopis si do konca prečítalo len jedno vydavateľstvo

Najčítanejší spisovateľ má so slovenskými podnikateľmi zlú skúsenosť.

SVET

Kajínek opustil väzenie a ďakoval Zemanovi za milosť

Zeman podpísal milosť pre Jiřího Kajínka.

EKONOMIKA

Carrefour vrátil veriteľom smiešnu sumu. Podľa súdu to je v poriadku

Reťazec vrátil tri percentá z dlhov.

Neprehliadnite tiež

Antarktída môže byť v budúcnosti zelená, naznačuje štúdia

Rekordné teplotné zmeny v minulom storočí podstatne zrýchlili rast machov.

Umelá inteligencia a laser. Vytvorili múdru hračku pre mačky

Felik chce zabávať zvieratá, ktoré zostali samy doma.

Objavili ďalšie gény inteligencie. Môžu viesť k liekom na zlepšenie IQ

Rovnaké gény súvisia aj s dlhovekosťou a autizmom.

Natiahnuté aj preliačené. Samsung chce displeje ohýbať v dvoch smeroch

Samsung má nápad, ako zmeniť svet zobrazovacích panelov. Dostanú nové vlastnosti.