BRATISLAVA. Veľkej časti slovenských používateľov sociálnej siete X (bývalý Twitter) sa nepáči, ako sa správa jej majiteľ Elon Musk a aké je ideologické smerovanie obsahu príspevkov na platforme.
Až 55 percent ľudí na Slovensku preto obmedzilo používanie sociálnej siete po tom, čo Twitter v októbri 2022 Musk prevzal a neskôr premenoval na X. Vyplýva to z prieskumu agentúry Ipsos pre Stredoeurópske observatórium digitálnych médií (CEDMO).
Pre Muska nejde o citeľnú stratu. Twitter u nás nikdy nebol celospoločensky populárny a aj dnes sieť pozná len jedenásť percent slovenských používateľov internetu.
Dočítate sa:
- čo si používatelia na Slovensku myslia o sieti X,
- koľko ľudí v Čechách a na Slovensku používa sociálne siete a četovacie aplikácie,
- ako často ich používajú a ako pristupujú k bezpečnosti.
Mnohí X úplne opustili
Agentúra Ipsos dáta zbierala vo dvoch vlnách počas februára a marca prostredníctvom online dopytovania na reprezentatívnej vzorke 1590, respektíve 1612 respondentov. Agentúra sa snažila zachytiť rozdiely v používaní digitálnych služieb v Čechách a na Slovensku.
Konanie nového majiteľa platformy sa nepáči presne tretine ľudí zo Slovenska, ktorí X používajú alebo používali. V Českej republike Musk prekáža až 52 percentám opýtaných.
Necelej tretine Slovákov tiež prekáža ideologické smerovanie obsahu príspevkov na platforme.
Z 55 percent slovenských používateľov, ktorí od roku 2022 obmedzili používanie X, platformu úplne prestalo používať až 20 percent opýtaných. Medzi ďalšie spomínané dôvody tohto kroku patrí preferencia inej platformy, nedostatok voľného času alebo exkluzivita používateľov.
Kým 45 percent slovenských používateľov X vníma platformu ako podporu slobody prejavu, 27 percent opýtaných si myslí opak. Až 43 percent ľudí zároveň X označuje za podporovateľa šírenia lží a poloprávd.
Česi sú zodpovednejší
Prieskum ukázal, že Slováci využívajú digitálne služby v citeľne vyššej miere ako Česi.
Facebook, Instagram, X či TikTok u nás používa aspoň raz denne až 65 percent používateľov internetu. V susednej Českej republike, kde dáta zbierala agentúra Median, to je len 49 percent.
Viac ako raz denne používa sociálne siete takmer polovica Slovákov (49 percent) v porovnaní s 37 percentami Čechov.
Takmer štvrtina Čechov nepoužíva sociálne siete vôbec, u nás je to len dvanásť percent.
Na Slovensku prevláda aj používanie četovacích platforiem, ako napríklad WhatsApp, Messenger či Telegram. Každý deň si ich otvorí až 67 percent Slovákov v porovnaní s 53 percentami Čechov.
Viackrát za deň aplikácie otvorí viac ako polovica slovenských používateľov (53 percent), v Česku je to len 44 percent. Len osem percent slovenských používateľov internetu nepoužíva četovacie aplikácie vôbec. V ČR je to takmer dvojnásobok (14 percent).
Hoci používatelia na Slovensku využívajú sociálne zamerané digitálne služby vo vyššej miere, susedia z Českej republiky ich používajú citlivejším, potenciálne bezpečnejším spôsobom.
Až 43 percent českých používateľov uviedlo, že majú nastavenú viditeľnosť príspevkov pre konkrétne kontakty alebo skupiny.
Na Slovensku to robí len osem percent opýtaných, pričom 28 percent respondentov vôbec nevie, aké je ich súčasné nastavenie viditeľnosti príspevkov na sociálnych sieťach.