SME

Väčšia raketa, autonómne roboty a viac času. Ako si Elon Musk predstavuje kolonizáciu Marsu

Ambiciózny plán Musk priebežne aktualizuje.

Roboty Optimus od Muskovej spoločnosti Tesla majú pomôcť s prípravou planéty na príchod človeka.Roboty Optimus od Muskovej spoločnosti Tesla majú pomôcť s prípravou planéty na príchod človeka. (Zdroj: SpaceX)

TEXAS. Miliardár Elon Musk prezentoval aktualizované plány jeho spoločnosti SpaceX o kolonizácii planéty Mars. Týkajú sa najmä ďalšieho vývoja najväčšej vesmírnej rakety na svete Starship, ktorá pred dvomi dňami absolvovala deviaty testovací let.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prvú raketu chce SpaceX poslať k Marsu koncom budúceho roka počas najbližšieho letového okna, ktoré vďaka synchronizácii obežných dráh Zeme a Marsu umožňuje let k Červenej planéte s využitím minima energie.

Prvými pasažiermi majú byť autonómne humanoidné roboty Optimus od Muskovej spoločnosti Tesla. Ľudská posádka má nasledovať najskôr na prelome rokov 2028 a 2029.

SkryťVypnúť reklamu

Na sebestačnosť treba milión

Let na Mars a jeho budúcu kolonizáciu má umožniť raketa Starship, ktorú SpaceX vyvíja už niekoľko rokov. V ostatnom čase sa jej však nedarí, keďže pri posledných troch testovacích letoch vybuchla.

Vývoj je však naďalej v pomerne skorej fáze a Musk verí, že nová generácia rakety, ktorú inžinieri SpaceX dostanú na štartovaciu rampu ešte tento rok, poletí k Marsu už počas najbližšieho letového okna. To sa opakuje pravidelne každých 26 mesiacov, keď je Zem voči Marsu v adekvátnej polohe pre štart vyžadujúci minimum energie.

Šanca, že okno otvárajúce sa v novembri 2026 Starship stihne, je však len 50 na 50, avizuje Elon Musk.

Pokiaľ to inžinieri SpaceX stihnú, raketa si to predbežne zamieri do oblasti Marsu známej ako Arcadia. Okrem vhodných povrchových čŕt by sa mali v oblasti nachádzať aj veľké ložiská ľadu, ktorý by v budúcnosti mohol poslúžiť ako kľúčová surovina.

SkryťVypnúť reklamu

Úlohou prvých letov na Mars bude zber dát o ceste a pristátí. Cieľom je dosiahnuť, že rakety budú na Červenej planéte pristávať bezpečne.

Ešte pred ľudskou posádkou majú na rakety nasadnúť autonómne humanoidné roboty Optimus od Tesly. Ich úlohou bude pripraviť podmienky pre neskorší príchod prvého človeka.

Ten by sa mohol na Mars pozrieť najskôr na prelome rokov 2028 a 2029 počas nasledujúceho letového okna. Z viacerých dôvodov sa však dá predpokladať, že tento zámer sa nepodarí stihnúť a prví ľudia budú musieť počkať na prelom rokov 2030 a 2031.

Aby raz mohol byť kolonizovaný Mars úplne sebestačný, Musk odhaduje, že naň treba prepraviť milión ton materiálu. To by malo zabezpečiť, že kolónia sa nezrúti ani v prípade, že prepojenie medzi Marsom a Zemou sa z akéhokoľvek dôvodu preruší.

SkryťVypnúť reklamu

Musk rovnako odhaduje, že plne sebestačné marťanské mesto si bude vyžadovať viac ako milión obyvateľov. Cieľom je, aby raz bolo možné poslať na Mars kohokoľvek, kto o to bude mať záujem, bez potreby prihliadať na kapacitné možnosti prepravy.

Natankuje na orbite

Plány Elona Muska sú tradične ambiciózne aj pokiaľ ide o výrobné plány. Verí, že produkčná kapacita SpaceX v budúcnosti umožní stavať až tisícku rakiet Starship ročne, teda v priemere tri za deň. V súčasnosti je spoločnosť schopná postaviť nový stroj za dva až tri týždne.

Aby SpaceX ambiciózne plány naplnil, musí včas otestovať rad kľúčových technológií. Ešte tento rok chce firma prvý raz pristáť s vrchným stupňom Starship (samotnou loďou) priamo na štartovacej rampe, kde ju zachytia veľké mechanické čeľuste. Spoločnosť to už predtým dokázala so spodným stupňom, 50 metrov vysokým raketovým nosičom Super Heavy.

SkryťVypnúť reklamu

Budúci rok chce SpaceX vyskúšať transfer paliva na obežnej dráhe. Pôjde o manéver, kde sa jedna Starship v úlohe palivového tankera pripojí k druhej lodi, aby ju dotankovala. Bez dotankovania by totiž raketa nemala dosť paliva na let k Marsu.

SpaceX dovtedy predstaví aj tretiu generáciu motoru Raptor. Nosič Super Heavy ich má 33, samotná Starship v súčasnej verzii šesť. Nová generácia bude na pohľad oveľa uhladenejšia a nebude potrebovať tepelný štít, vďaka čomu stroj schudne o zhruba 40 ton. Tým sa zároveň zvýši hmotnosť nákladu, ktorý bude možné k Marsu vyslať.

Ľahšia i vyššia

Nová vývojová iterácia Starship, ktorú SpaceX otestuje ešte tento rok, sa natiahne do výšky. Loď aj raketový nosič sa natiahnu o jeden až dva metre na celkových 124,4 metra.

SkryťVypnúť reklamu

Výraznou zmenou prejde medzistupeň v podobe perforovaného prstenca, ktorý v súčasnosti nie je opätovne použiteľný a počas letu je odhodený. Prstenec poskytuje priestor pre únik spalín počas procesu odpájania dvoch častí rakety, keď loď naštartuje motory ešte predtým, ako sa fyzicky odpojí od nosiča Super Heavy.

Nový medzistupeň bude výrazne ľahší, vďaka čomu ostane pevnou súčasťou Super Heavy a bude teda tiež opätovne použiteľný. Bude mať formu hrubých oceľových výstuh vo vzore písmena W. Konštrukčný prvok napohľad pripomína sovietske stroje, konkrétne megaraketu N1, ale aj dodnes operujúcu raketu Sojuz.

Celková nosnosť Starshipu by aj vďaka spomínaným ľahším motorom mala výrazne stúpnuť. Na obežnú dráhu dokáže vyniesť až 200 ton nákladu.

SpaceX plánuje Starship priebežne vyvíjať a Elon Musk verí, že v dlhodobom horizonte ju inžinieri budú postupne zväčšovať, ako tomu bolo aj v prípade komerčne úspešnej nosnej rakety Falcon 9. Zo 124,4 metra by Starship mohla podľa predbežných odhadov narásť až na 142 metrov, pričom loď by časom dostala až deväť motorov oproti súčasným šiestim.

SkryťVypnúť reklamu

Stojí na nej úspech NASA

Úspech SpaceX je dôležitý aj pre agentúru NASA. Spoločnosť Elona Muska sa v ostatných 15 rokoch stala jej kľúčovým technologickým partnerom.

Okrem spolupráce pri vynášaní vedeckých satelitov a preprave astronautov a zásob na Medzinárodnú vesmírnu stanicu ISS je SpaceX kľúčovou súčasťou plánov NASA na návrat na Mesiac. Astronautom má ako pristávací modul poslúžiť práve modifikovaná verzia rakety Starship.

Musk však už dnes NASA do istej miery verejne kritizuje. Návrat na Mesiac sa mu nezdá dostatočne ambiciózny. Želá si, aby agentúra svoju pozornosť presmerovala práve na Červenú planétu. Ak Musk uspeje aspoň s prvou fázou svojich kolonizačných plánov, pre NASA by mohol byť znova kľúčovým partnerom, ktorý poskytne funkčnú technológiu pre akékoľvek americké plány týkajúce sa Marsu – hoci i menšie ako jeho vlastná vízia.

SkryťVypnúť reklamu

Jej realizovateľnosť je otázna. Musk je známy ambicióznymi plánmi a nerealistickými časovými odhadmi. Podobne vyznieva aj jeho aktualizovaný plán, najmä vo vzťahu k prvým pilotovaným misiám. Súčasná verzia Starship totiž nedisponuje „obývateľným“ interiérom ani systémom podpory života. Získanie certifikácie pre let s posádkou, ktorú bude SpaceX vo vzťah k potenciálnemu partnerstvu s NASA v istom bode nevyhnutne potrebovať, trvá aj celé roky.

Napriek tomu sa Musk počas prezentácie pred zamestnancami SpaceX zamýšľal nad tým, ako by raz mohla marťanská kolónia vyzerať: „Bolo by neskutočné mať toto úžasné mesto na Marse. Prvé mesto na inej planéte a v novom svete. A je to podľa mňa aj príležitosť pre Marťanov, aby prehodnotili, akú civilizáciu chcú. Možno si môžete premyslieť, aký druh vlády chcete, aké tam chcete mať pravidlá. Na Marse je veľa slobody a možnosti prekompilovať civilizáciu – čo bude na Marťanoch.“

SkryťVypnúť reklamu

Prezentáciu pred zamestnancami spoločnosti ukončil výzvou „pustime sa do toho“.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu