Text vyšiel pôvodne v denníku The Washington Post.
Nedeľňajšia hrozba zákazu sociálnej siete TikTok v USA prinútila mladých Američanov migrovať k nečakanej alternatíve: RedNote. Ide o ďalšiu aplikáciu z čínskej dielne, ktorá je v Číne prísne cenzurovaná a používajú ju takmer výlučne ľudia hovoriaci po čínsky.
Americkí používatelia, ktorí sami seba nazývajú „utečencami“ z TikToku, sa húfne registrovali do RedNote, vďaka čomu sa táto aplikácia stala cez víkend najsťahovanejšou bezplatnou aplikáciou v App Store od spoločnosti Apple v Spojených štátoch.
Tento trend sa začal po tom, čo najvyšší súd v piatok naznačil, že pravdepodobne rozhodne v prospech zákona, ktorý núti ByteDance, materskú spoločnosť aplikácie TikTok so sídlom v Číne, aby sa vlastníctva aplikácie zbavila, inak jej po 19. januári hrozí vypnutie.
TikTok napadol ústavnosť zákona s odôvodnením, že najvyšší súd takto „umlčí slobodu prejavu“ Američanov, ktorí sociálnu sieť používajú.
Postoj súdu vyvoláva u mnohých obavy, že zákaz začne platiť už v nedeľu, teda deň predtým, ako novozvolený americký prezident Donald Trump zloží prezidentskú prísahu. Trump v minulosti prisľúbil „zachrániť“ aplikáciu, ktorú kedysi pôvodne označil za nástroj čínskych dezinformácií.
Avšak v Spojených štátoch stále existuje značná neistota, ako a či vôbec bude zákaz fungovať.
V článku sa dočítate:
- čo znamená názov Xiaohongshu,
- ako vnímajú prílev Američanov na RedNote Číňania,
- čo všetko na RedNote podlieha cenzúre.
Boj s kultúrnym šokom
Niektorí používatelia tiktoku však namiesto toho, aby počkali na konečné rozhodnutie alebo sa rozhodli pre alternatívu vlastnenú Američanmi, protestovali tým, že sa zaregistrovali do najľahšie dostupnej čínskej alternatívy: aplikácie s názvom Xiaohongshu v čínštine, čo doslova znamená „malá červená kniha“. Mimo Číny je známa ako RedNote.
Vlastní ju súkromná spoločnosť Xingyin Information Technology so sídlom v Šanghaji.
Noví americkí používatelia odrazu do aplikácie začali prispievať tancami známymi z tiktoku, vtipnými príspevkami o čínskej špionáži alebo žiadosťami o lekcie mandarínčiny. Čínski používatelia ich vítajú ponukami na pomoc pri preklade, ale aj so štipkou škodoradosti, keďže Američania sa prihlasujú do aplikácie pod kontrolou čínskej cenzúry, aby unikli možnému federálnemu zákazu v USA.
„Nebojte sa, všetky čínske sociálne médiá sú tu na to, aby vám poskytli útočisko,“ uvádza používateľ s názvom ‚Všetci milujú Jü Čching‘ v anglicky písanom sprievodcovi, ktorý má nováčikom pomôcť prekonať kultúrny šok po pripojení sa k čínskej aplikácii.
Náhlu migráciu na RedNote nie je možné jednoducho kvantifikovať a pravdepodobne zahŕňa len nepatrný zlomok zo 170 miliónov Američanov, ktorí používajú tiktok.
Tento posun však ukazuje, ako môžu amerických politikov čakať roky doťahovania sa s rôznymi aplikáciami, ktoré porušujú pravidlá, podľa ktorých nemôžu byť kontrolované zahraničnými protivníkmi USA, vysvetľuje Daria Impiombatová, analytička pre Čínu z Austrálskeho inštitútu pre strategickú politiku.
„Pravdepodobne sme vynaložili príliš veľa energie na to, aby sme sa obávali jednej aplikácie,“ hovorí Impiombatová. „Hneď ako máte kapacitu na vytvorenie týchto algoritmov a aplikácií, netrvá veľmi dlho vytvoriť tiktok alebo niečo iné.“
Xiaohongshu, ktorá bola pôvodne spustená v Šanghaji ako nákupná platforma pre ženy, sa stala jednou z najpopulárnejších čínskych aplikácií na tvorbu krátkych videí a od júla 2024 ju využívalo viac ako 300 miliónov používateľov.
Podobne ako Instagram v Spojených štátoch je aj Xiaohongshu často voľbou pre cestovateľské tipy, recenzie reštaurácií a návody na líčenie - ako aj pre podniky, ktoré sa marketingovo orientujú na mladšie publikum.

546 prezývok Si Ťin-pchinga
Napriek čínskemu názvu RedNote, ktorý v angličtine asociuje „Malú červenú knihu“ výrokov prvého vodcu komunistickej Číny Mao Ce-tunga, je aplikácia do veľkej miery apolitická.
Spoločnosť nikdy nevysvetlila pôvod svojho názvu, ale čínske médiá uviedli, že Mao Wen-čchao, zakladateľ spoločnosti, si ho vybral, aby vzdal hold farbám svojej vysokej školy a bývalého zamestnávateľa - Stanfordovej univerzity a spoločnosti Bain Capital - a nie knihe Maových citátov, ktorú nosili mladí revolucionári v 60. rokoch.
„V skutočnosti je to všetko o jedení, pití a zábave,“ hovorí Jing Jin, výskumník z univerzity Cyberjaya v Malajzii, ktorý študoval zahraničných používateľov Xiaohongshu.
Podľa analytikov však aplikácia uplatňuje rovnako prísnu cenzúru, akú možno nájsť na všetkých čínskych sociálnych sieťach, a jej zameranie na nakupovanie a zábavu znamená, že často ešte aktívnejšie blokuje obsah, ktorý sa považuje za príliš vážny pre cieľovú skupinu aplikácie, povedali odborníci.
„Nebude to ako Facebook a Instagram. Na platforme je veľa tém, ktoré sú zakázané, dokonca aj veci ako zdravotníctvo a financie,“ tvrdí Yin.
Spoločnosť Xiaohongshu bezprostredne nereagovala na žiadosť o komentár.
Na rozdiel od TikToku, ktorý funguje pod iným typom kontroly obsahu ako jeho čínska verzia Douyin, ktorú tiež spravuje spoločnosť ByteDance, je RedNote tou istou verziou, ktorá je dostupná tak pre čínsky, ako aj americký trh.
Podľa uniknutej databázy, ktorú v roku 2022 zverejnil kalifornský webový portál China Digital Times zameraný na čínsku cenzúru, tím interných cenzorov spoločnosti zakazuje alebo obmedzuje diskusie týkajúce sa tisícov „citlivých“ výrazov vrátane 546 prezývok čínskeho vodcu Si Ťin-pchinga.
Dokonca aj čínske štátne médiá poznamenali, že pre Xiaohongshu bude ťažké prispôsobiť svoj cenzúrny režim tak, aby zvládol amerických tínedžerov. „Obsah, ktorý zverejňujú americkí používatelia, je rôznorodejší, čo do určitej miery zvyšuje náročnosť kontroly a riadenia obsahu,“ uvádza štátna tlačová agentúra China News Service vo svojom komentári.
Globálny úspech tiktoku v Číne jeho konkurenti zo sociálnych sietí už dlho sieti závidia. Platformy, ako sú všadeprítomný WeChat, mikroblog Weibo a stránka s videom Kuaishou, sa síce môžu pochváliť obrovským počtom používateľov a často inovatívnym dizajnom a funkčnosťou, ale len málo z nich dokázalo nasledovať ByteDance v priťahovaní medzinárodných používateľov mimo čínskej diaspóry.
Peking každopádne nevylúčil predaj TikToku, ale vláda sa proti tomu opakovane postavila,keďže to označuje za pokus o krádež čínskej technológie.
Už v roku 2020, krátko po tom, čo Trump pôvodne navrhol obmedziť TikTok, čínske ministerstvo obchodu zmenilo vývozné obmedzenia tak, aby vláda mala právo veta pri prevode základných algoritmov TikTok.

Základný predpoklad prežitia
Zatiaľ však trochu zmätení čínski používatelia RedNote prijali nových „utečencov“ z aplikácie TikTok medzi seba.
V chatoch a komentároch čínski používatelia rozprávajú Američanom o tom, ako si vybrali svoje anglické mená, alebo žiadajú o pomoc s domácimi úlohami z angličtiny.
Niektorí v Číne tento prílev privítali ako historickú šancu pre mladých ľudí v Číne a Amerike nadviazať kontakt. „Niekto môže objaviť obchodnú príležitosť, stretnúť podobne zmýšľajúceho človeka alebo dokonca zrazu po roku napísať, že sa oženil s Američankou, ktorú spoznal na Xiaohongshu,“ napísal jeden čínsky používateľ.
Iní boli opatrnejší. „Uvidíme, koľko Američanov vydrží tento systém cenzúry,“ znel ďalší príspevok. „Po čase určite všetci zmiznú.“
Dvadsaťšesťročná Olivia Wangová z Pekingu, ktorá pracuje v oblasti marketingu, to však vníma inak. „Mnohí ľudia sa pripájajú k RedNote ako akt vzdoru alebo aby spochybnili vládu USA, ale koľkí z nich sa chcú skutočne zapojiť do komunikácie s čínskymi používateľmi alebo spoznať čínsku kultúru?“
Wangová dodala, že tento trend vydrží len vtedy, ak Xiaohongshu získa vládnu podporu na prispôsobenie sa medzinárodným používateľom. „To je základný predpoklad prežitia,“ dodáva.