Slovenská spoločnosť predstavila nový ekologický mikrodom so zameraním na dizajn a energetickú sebestačnosť. Vychádza z konceptu kontajnerového bývania.
Vlajkovým produktom spoločnosti ostáva „vajíčko“ Ecocapsule, ktoré slovenskí dizajnéri predstavil ešte v roku 2015 a v súčasnosti vyvíjajú jeho novú generáciu.
Cena netradičného dizajnového príbytku sa však v predpredaji začína na sume 99-tisíc eur bez dane a pôvodnej verzie, ktorá už nie je v predaji, sa vyrobilo len dvanásť kusov.
Novinka Ecocapsule Box má preto vyriešiť prechodné obdobie, kým sa na trh dostane nová generácia vajíčka. Zároveň chce nižšou cenou osloviť širší okruh ekologicky orientovaných zákazníkov s vyššími nárokmi na rozlohu obytného priestoru.
Dočítate sa:
- čo novinka ponúka a čím chce osloviť,
- aká je cena a kto je cieľová skupina zákazníkov,
- aké sú plány na výrobu a expanziu na okolité trhy.
Alternatíva bez papierovačiek
Zatiaľ čo pôvodná Ecocapsula bola koncipovaná ako ľahko prenosné mobilné bývanie, ktoré sa zmestí do štandardného lodného kontajnera a prevážať sa dá aj svojpomocne pomocou prívesu, mobilita Ecocapsule Boxu je obmedzená.
Autori nateraz avizujú len možnosť prevážať ju kamiónom ako nadrozmerný náklad.

Aj tentoraz však platí, že mikrodom je po vyložení na požadovanom mieste ihneď pripravený na bývanie. Stačí mu pevný rovný podklad, prípadne šesť oporných pätiek. Nakoľko má Box vonkajší pôdorys 8×3 metre a celkovú výmeru len 24 štvorcových metrov, pre jeho umiestnenie na pozemok nie je potrebné stavebné povolenie.
Obvodová konštrukcia je z kovu, zateplené strešné a stenové panely dopĺňajú dizajnové plastovo-hliníkové okná s trojsklom. Priestor disponuje vlastnou vzduchotechnikou pre vykurovanie a vetranie, ako aj rozvodmi vody a potrebnou elektroinštaláciou.
Zákazník môže Box pripojiť na externé inžinierske siete – elektrinu, vodu a kanalizáciu. Navrhnutý je aj pre pripojenie na vodu zo studne a nádrž na zber odpadovej vody.
Schopnosť takzvaného „off-grid“ bývania mimo štandardných inžinierskych sietí zabezpečuje niekoľko solárnych panelov. Umiestnené sú na streche, ale aj na oboch dlhších stranách mikrodomu. Maximálny inštalovaný výkon v špičke je deväť killowattpeakov (kWp), čo má v kombinácii s 25,6-killowatthodinovým akumulátorom poskytnúť zásobu energie na takmer celoročnú prevádzku. V prípade potreby sa dá Box napojiť na externý zdroj energie, napríklad na generátor.

Dizajn hrá naďalej prím, no nie za každú cenu
Samotný interiér ostáva zameraný na dizajn a ponúka minimalistické dvojizbové bývanie pre dve osoby, prípadne krátkodobé bývanie pre rodičov s dvomi malými deťmi.
Priestor s toaletou, umývadlom, sprchovým kútom a potrebnou technikou je od zvyšku oddelený dverami. Do obytnej kapsuly sa vchádza stredom do priestoru s kuchynskou linkou a sedením. Oddychový priestor s rozkladacou posteľou je od prostrednej časti oddelený stenou s úložným priestorom.
Interiér je však variabilný a zákazník si ho potenciálne môže prispôsobiť na mieru. Tomu je prispôsobená aj cena Boxu bez nábytku, ktorá štartuje na sume 55-tisíc eur bez DPH.

Voliteľné prvky interiéru a či dodatočných doplnkov, ako napríklad samostatného vodného systému, vedia cenu navýšiť až na 69-tisíc eur bez dane. Oproti pôvodnej Ecocapsule však stále ide o výrazne menej, od čoho si slovenskí dizajnéri sľubujú výrazne vyšší záujem klientov.
Zároveň sa do budúcnosti počíta aj s modulárnosťou, teda s možnosťou prepojiť dva či viac Boxov do jedného obytného celku.
Trh je lacným alternatívam naklonený, chcú to využiť
Jednoduchší tvar má byť jedným z faktorov, ktorý zjednoduší výrobu a od začiatku umožní naplniť trhový dopyt. Zatiaľ čo pôvodná Ecocapsula bola po viacerých stránkach komplikovanejším produktom, Box sa podarilo vyvinúť a vyrobiť len v priebehu jedného roka. Prvé kusy sú už predané, pričom zákazníci si môžu mikrodom predobjednať cez internet s avizovaným dodaním do troch mesiacov.

Firma plánuje v roku 2025 vyrobiť až 150 boxov, celková výroba zabezpečovaná prostredníctvom lokálnych partnerov je pritom podľa výkonného riaditeľa spoločnosti Michala Tomčíka až dvojnásobná.
Spočiatku sú pre spoločnosť zaujímavejšou klientelou rezorty, ktoré môžu Boxy prenajímať na takzvaný glamping, teda komfortnejšiu formu tradičného kempovania. Do budúcna sú však primárnou cieľovou skupinou bežní koncoví zákazníci, napríklad mladé páry, ktoré majú problém zohnať si bývanie – či už pre nedostupnosť pozemkov, alebo iného bývania, prípade jednoducho pre vysokú cenu. Potenciálnymi zákazníkmi sú však aj seniori.
Slovenskí dizajnéri dúfajú, že s konceptom sa presadia aj v zahraničí. Nateraz nechceli špecifikovať konkrétne krajiny, plánujú však využiť krízu na trhu bývania, ktorá sa týka viacerých európskych štátov.