QUEENSLAND, BRATISLAVA. Sociálna sieť X miliardára Elona Muska začala necelé štyri mesiace pred voľbami amerického prezidenta podporovať obsah republikánskych účtov, naznačuje nová štúdia austrálskych akademikov.
Na základe analýzy verejne dostupných štatistík vybraných demokratických a republikánskych účtov akademici z Queenslandskej technickej univerzity zistili , že k zásadnej zmene došlo v čase, keď Musk verejne vyjadril podporu neskoršiemu víťazovi volieb Donaldovi Trumpovi.
Zhodnotiť prípadný vplyv možného náklonu k Republikánom na volebný výsledok by bolo komplikované. Faktom však je, že podľa nedávneho prieskumu Pew Research Center sa až 54 percent Američanov pravidelne dostáva k spravodajskému obsahu práve cez sociálne siete.
Pokiaľ ide o sieť X, Elon Musk v tomto smere podnikol viacero zásadných krokov. Najprv zrušil zákaz Trumpovho účtu, o ktorom rozhodol ešte predošlý manažment, X sa tak mohol znova stať hlavným komunikačným kanálom staronového prezidenta. Musk zároveň prepustil celý tým, ktorý dohliadal na bezpečnosť obsahu vrátane šírenia dezinformácií, pričom samotný Musk sa stal jedným z hlavných šíriteľov nepravdivých správ na vlastnej digitálnej platforme.
Dočítate sa:
- ako Elon Musk zrejme umelo navyšoval dosah vlastného účtu,
- v ktorých sledovaných metrikách sa výraznejšie darilo Republikánom,
- prečo majú akademici výrazne sťaženú prácu pri skúmaní diania na Muskovej platforme.
Sledovali aj Muska
Autormi štúdie sú docent Queenslandskej technickej univerzity Timothy Graham, ktorý sa špecializuje na oblasť digitálnych médií, a profesor komunikácie a mediálnych štúdií Mark Andrejevic z Monashovej univerzity v Austrálii.
Spoločne zozbierali dáta z viac ako 56-tisíc príspevkov, ktoré medzi januárom a októbrom zverejnila desiatka vybraných účtov – päť republikánskych a päť demokratických. Medzi Republikánov patril protrumpovský novinár Tucker Carlson či samotný Elon Musk, demokratické účty zahŕňali senátora Bernieho Sandersa či kongresmanku Alexandriu Ocasio-Cortezovú. Sledovali aj kontá prezidentských kandidátov Donalda Trumpa a Kamaly Harrisovej.
Akademici sledovali základné metriky – dosah (počet zobrazení obsahu), zdieľania a počet interakcií (označení „páči sa mi to“). Zistili, že vo všetkých sledovaných metrikách sa hodnoty zvýšili, nie však rovnomerne.
Ďaleko pred všetkými
Okrem porovnania účtov vybraných republikánov a demokratov robili Graham a Andrejevic aj samostatnú analýzu konta Elona Muska.
Zistili, že štatistiky Muskovho účtu sa výrazným spôsobom zlepšili počnúc 13. júlom, keď oficiálne podporil kandidatúru Donalda Trumpa. Majiteľ X a najbohatší muž sveta pritom aj predtým otvorene vystupoval proti súčasnej vláde Joe Bidena, podpora Trumpa preto nebola prekvapením.
„Analýza metrík interakcií Elona Muska na X odhaľuje, že Muskov účet vykazoval odlišné a zvýšené vzorce interakcie v porovnaní s inými účtami,“ uvádzajú autori štúdie.
Po 13. júli zaznamenalo Muskovo konto nárast dosahu až o 138,27 percenta. Iné účty na X začali rásť tiež, ale v oveľa menšej miere, len na úrovni 56,93 percenta.

Ešte výraznejšie si Musk vylepšil štatistiky zdieľaní. Kým ostatné účty rástli o citeľných 152,15 percenta, konto majiteľa siete zaznamenalo progres na úrovni až 237,94 percenta.
Muskovi sa podobne darilo aj v štatistikách obľúbenosti obsahu. Akademici si to vysvetľujú možným zvýhodňovaním konta majiteľa X – ktoré je jednako najväčšie na X –, čo viedlo k vyššiemu dosahu a počtu interakcií s obsahom.
Nebolo to také okaté, ale predsa
Vedci priznávajú, že hoci istú pozitívnu zaujatosť smerom k republikánskemu obsahu zaznamenali, nie je taká výrazná a plošná ako v prípade účtu samotného Muska.
Na základe analýzy dát detegovali výrazný zlom v nameraných metrikách. Došlo k nemu v podobnom období ako v prípade Muska – 12. júla sledovaným účtom začal stúpať dosah, o dva dni neskôr aj zdieľania a štatistiky obľúbenosti obsahu.

Pri zdieľaniach a interakciách bol nameraný nárast porovnateľný, výskumníci si preto myslia, že za zlepšením štatistík bola plošná zmena algoritmu siete, ktorá nevyhnutne nemusela zvýhodňovať jednu či druhú stranu politického spektra.
Merateľné rozdiely však boli zaznamenané pri číslach dosahu. „To by mohlo naznačovať algoritmickú úpravu, potenciálne v informačnom kanále Pre vás (domovská stránka sociálnej siete, pozn. red.), ktorý je navrhnutý tak, aby sa určitý obsah zobrazoval väčšiemu počtu používateľov, čím sa selektívne zvyšuje počet zobrazení pre dané kontá,“ vysvetľujú autori. V skratke, algoritmus siete X mohol používateľom vo vyššej miere odporúčať republikánsky obsah na úkor príspevkov Demokratov.
Muskov paradox
Závery štúdie sú zaujímavé nielen z pohľadu vplyvu sociálnych sietí na verejný diskurz, ale aj pre vyjadrenia Elona Muska, ktorý dlho kritizoval Twitter – kým ho kúpil a premenoval na X – za údajné zvýhodňovanie demokratov. Platformu kupoval s tým, že ju chce zmeniť na politicky neutrálne prostredie pre celé názorové spektrum.
Autori štúdie poukázali aj na dlhšie trvajúci problém: obmedzený prístup k dátam zo siete X.
Ich hromadný zber zvyčajne prebieha cez takzvané API. Ide o oficiálne rozhranie samotnej služby, cez ktoré môžu vývojári, ale aj akademici pristupovať k dátam. Musk však po prevzatí siete prístup k rozhraniu výrazne obmedzil. K dispozícii je za poplatok v tisíckach eur mesačne. Akýkoľvek výskum, na ktorý by vedci chceli využiť oficiálne API, si tak vopred vyžaduje značnú finančnú investíciu.
Graham a Andrejevic preto priznávajú, že pri zbere dát im mohli uniknúť niektoré príspevky. Nemajú síce indície, že by sa tak stalo a zároveň by to zrejme nemalo vplyv na závery štúdie, no poukazuje to na problém s transparentnosťou, ktorý nový majiteľ siete vytvoril.