Text vyšiel pôvodne na webe denníka Washington Post.
Do newyorského prístavu priplávala výletná loď s mŕtvym vráskavcom sejvalom na prove, čo v Spojených štátoch vyvolalo federálne vyšetrovanie a viedlo biológov k preskúmaniu veľrybieho tela s cieľom určiť príčinu smrti.
Loď MSC Meraviglia sa v sobotu vracala z plavby po Bermudách, keď vplávala do brooklynského výletného terminálu s 13-metrovým vráskavcom sejvalom.
MSC, plavebná spoločnosť so sídlom v Ženeve, vo svojom vyhlásení „s hlbokou ľútosťou“ potvrdila tento incident a uviedla, že okamžite informovala úrady. Vyšetrovanie vedie Národný úrad pre oceány a atmosféru (NOAA).
Dozviete sa:
- ako mohla umrieť veľryba,
- ako lode dávajú pozor na veľryby,
- prečo výletné lode často neprijmú najjednoduchšie riešenie zrážok.
Zrejme si nič nevšimli
V stredu veľrybu odtiahli do Sandy Hook v štáte New Jersey, kde ju podrobili pitve. Podľa NOAA pracovníci objavili zlomené kosti v pravej plutve, poranenie tkaniva v oblasti pravej lopatky a brucho plné potravy.
Biológovia odobrali vzorky na biotoxínové a histopatologické analýzy. Vzorky tkanív a kostí môžu biológom pomôcť určiť, či veľryba uhynula pred zrážkou s loďou, alebo v jej dôsledku, povedala hovorkyňa NOAA Andrea Gomezová.
Skúmanie veľryby vedie Atlantická spoločnosť na ochranu morí. Výsledky vyšetrenia môžu trvať niekoľko dní až týždňov, uviedla Kathleen Collinsová, vedúca námornej kampane Medzinárodného fondu na ochranu zvierat.
Na základe doteraz zverejnených výsledkov Andy Rogan, vedecký manažér neziskovej organizácie Ocean Alliance, ktorá sa zaoberá výskumom a ochranou veľrýb, uviedol, že úhyn veľryby pravdepodobne spôsobila výletná loď. V takom prípade by išlo o náhlu smrť.
Vráskavec sejval
- Je tretím najväčším druhom vráskavca po vráskavcovi obrovskom a vráskavcovi myšokovi.
- Telo má zvyčajne tmavosivé s nepravidelnými svetlými znakmi na bruchu.
- Dožíva sa 50 až 70 rokov.
- Jeho druhový názov sejval pochádza z nórskeho slova sejhval, čo znamená treskovitá veľryba. Meno dostal podľa toho, že tresky a tento druh vráskavcov sa pri pobreží Nórska vyskytujú v rovnakú ročnú dobu.
- Je medzinárodne chránený a vedený na zozname ohrozených druhov.
„Veľryby sú obrovské zvieratá, ale v porovnaní s loďou tejto veľkosti je to stále obrovský náraz. Na veľrybu dopadá veľká hmotnosť a sila,“ povedal. „Je takmer isté, že tú veľrybu zabil náraz lode.“
Podľa NOAA sú nárazy plavidiel a zamotanie do rybárskeho výstroja najväčšou hrozbou pre ohrozený druh vráskavca sejvala, ktorý obýva hlbšie vody pri pobreží. Údaje o populácii sú nepresné, ale NOAA v rokoch 2010 až 2013 zdokumentovala približne 6300 vráskavcov sejvalov medzi Floridou a Novým Škótskom.
Vráskavce sejvaly sa v tomto ročnom období kŕmia a Collinsová hovorí, že veľryby sa živia na hladine, čím sa vystavujú hrozbe zrážky s loďou. Členovia posádky a cestujúci podľa nej nemuseli náraz pocítiť vzhľadom na veľkosť lode. MSC Meraviglia váži 171 598 ton; vráskavce sejvaly dosahujú hmotnosť až 28 ton.
Zníženie rýchlosti
„Je to naozaj tragický prípad. O náraze pravdepodobne nikto až do príchodu do prístavu nemal poňatia,“ povedala Collinsová. „Pravdepodobne ani nevedia, kde presne veľrybu zrazili.“
NOAA vyzýva lodníkov pohybujúcich sa pozdĺž amerického východného pobrežia, aby sa plavili pomaly, boli ostražití a hlásili akékoľvek spozorovanie uhynutých, zranených či zamotaných veľrýb.
Spoločnosť MSC vo svojom vyhlásení uviedla, že dodržiava rozsiahle opatrenia na zabránenie incidentom s morskými živočíchmi, napríklad organizuje školenia palubných dôstojníkov a trasy svojich lodí plánuje s ohľadom na výskyt veľrýb.
Dobrovoľné zníženie rýchlosti plavidiel môže podľa Collinsovej pomôcť vyhnúť sa zrážkam s veľrybami. Povedala však, že výletné lode a veľké tankery uprednostňujú rýchly pohyb, pretože majú nabitý harmonogram.
Medzinárodná asociácia výletných lodí na otázky o bezpečnostných protokoloch nereagovala.
„Pravdepodobnosť úmrtia pri zrážke s plavidlom sa výrazne znižuje, keď sa zníži rýchlosť plavidla,“ povedala Collinsová.
Pozorovatelia na palube by tiež pomohli výletnej lodi vyhnúť sa veľrybe, povedala. Títo členovia posádky sú vyškolení na vyhľadávanie veľrýb. Informácie o pozorovaní veľrýb a miestach ich výskytu poskytujú námorné stanice, agentúry ako pobrežná stráž a aplikácia Whale Alert.
Neexistuje žiadne zázračné riešenie, ktoré by umožnilo lodiam vyhnúť sa veľrybám, ale pokrok v technológiách môže pomôcť znížiť hrozbu, hovorí Rogan. Podľa neho hydrofóny môžu zachytiť akustické signály veľrýb a tieto informácie by potom NOAA mohla šíriť medzi plavidlami. Na nedávnom seminári sa Rogan dozvedel o infračervených kamerách, ktoré dokážu odhaliť veľryby v rozsahu 360 stupňov, najmä pred plavidlom.
Vo štvrtok Rogan vyzval verejnosť, aby sa podelila o svoje rozhorčenie nad týmto incidentom s vládnymi agentúrami a s výletnou loďou. Collinsová vyjadrila nádej, že tento incident inšpiruje odvetvie výletných plavieb, aby sa správali ohľaduplnejšie vo vodách, o ktoré sa delia so zraniteľnými morskými živočíchmi.
Loď MSC Meraviglia, ako poznamenala, smeruje najbližšie ku Kanade, ktorá je kritickým miestom pre veľryby biskajské vrátane matiek a ich novorodených mláďat.