SME

Výletná loď dovliekla do prístavu mŕtvu veľrybu. Dokážu zrážkam zabrániť?

Vráskavca pitvali.

Vráskavec sejval.Vráskavec sejval. (Zdroj: Christin Khan, NOAA / NEFSC)

Text vyšiel pôvodne na webe denníka Washington Post.

Do newyorského prístavu priplávala výletná loď s mŕtvym vráskavcom sejvalom na prove, čo v Spojených štátoch vyvolalo federálne vyšetrovanie a viedlo biológov k preskúmaniu veľrybieho tela s cieľom určiť príčinu smrti.

Loď MSC Meraviglia sa v sobotu vracala z plavby po Bermudách, keď vplávala do brooklynského výletného terminálu s 13-metrovým vráskavcom sejvalom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

MSC, plavebná spoločnosť so sídlom v Ženeve, vo svojom vyhlásení „s hlbokou ľútosťou“ potvrdila tento incident a uviedla, že okamžite informovala úrady. Vyšetrovanie vedie Národný úrad pre oceány a atmosféru (NOAA).

SkryťVypnúť reklamu

Zrejme si nič nevšimli

V stredu veľrybu odtiahli do Sandy Hook v štáte New Jersey, kde ju podrobili pitve. Podľa NOAA pracovníci objavili zlomené kosti v pravej plutve, poranenie tkaniva v oblasti pravej lopatky a brucho plné potravy.

Biológovia odobrali vzorky na biotoxínové a histopatologické analýzy. Vzorky tkanív a kostí môžu biológom pomôcť určiť, či veľryba uhynula pred zrážkou s loďou, alebo v jej dôsledku, povedala hovorkyňa NOAA Andrea Gomezová.

Skúmanie veľryby vedie Atlantická spoločnosť na ochranu morí. Výsledky vyšetrenia môžu trvať niekoľko dní až týždňov, uviedla Kathleen Collinsová, vedúca námornej kampane Medzinárodného fondu na ochranu zvierat.

Na základe doteraz zverejnených výsledkov Andy Rogan, vedecký manažér neziskovej organizácie Ocean Alliance, ktorá sa zaoberá výskumom a ochranou veľrýb, uviedol, že úhyn veľryby pravdepodobne spôsobila výletná loď. V takom prípade by išlo o náhlu smrť.

SkryťVypnúť reklamu

„Veľryby sú obrovské zvieratá, ale v porovnaní s loďou tejto veľkosti je to stále obrovský náraz. Na veľrybu dopadá veľká hmotnosť a sila,“ povedal. „Je takmer isté, že tú veľrybu zabil náraz lode.“

Podľa NOAA sú nárazy plavidiel a zamotanie do rybárskeho výstroja najväčšou hrozbou pre ohrozený druh vráskavca sejvala, ktorý obýva hlbšie vody pri pobreží. Údaje o populácii sú nepresné, ale NOAA v rokoch 2010 až 2013 zdokumentovala približne 6300 vráskavcov sejvalov medzi Floridou a Novým Škótskom.

Vráskavce sejvaly sa v tomto ročnom období kŕmia a Collinsová hovorí, že veľryby sa živia na hladine, čím sa vystavujú hrozbe zrážky s loďou. Členovia posádky a cestujúci podľa nej nemuseli náraz pocítiť vzhľadom na veľkosť lode. MSC Meraviglia váži 171 598 ton; vráskavce sejvaly dosahujú hmotnosť až 28 ton.

SkryťVypnúť reklamu

Zníženie rýchlosti

„Je to naozaj tragický prípad. O náraze pravdepodobne nikto až do príchodu do prístavu nemal poňatia,“ povedala Collinsová. „Pravdepodobne ani nevedia, kde presne veľrybu zrazili.“

NOAA vyzýva lodníkov pohybujúcich sa pozdĺž amerického východného pobrežia, aby sa plavili pomaly, boli ostražití a hlásili akékoľvek spozorovanie uhynutých, zranených či zamotaných veľrýb.

Spoločnosť MSC vo svojom vyhlásení uviedla, že dodržiava rozsiahle opatrenia na zabránenie incidentom s morskými živočíchmi, napríklad organizuje školenia palubných dôstojníkov a trasy svojich lodí plánuje s ohľadom na výskyt veľrýb.

Dobrovoľné zníženie rýchlosti plavidiel môže podľa Collinsovej pomôcť vyhnúť sa zrážkam s veľrybami. Povedala však, že výletné lode a veľké tankery uprednostňujú rýchly pohyb, pretože majú nabitý harmonogram.

SkryťVypnúť reklamu

Medzinárodná asociácia výletných lodí na otázky o bezpečnostných protokoloch nereagovala.

„Pravdepodobnosť úmrtia pri zrážke s plavidlom sa výrazne znižuje, keď sa zníži rýchlosť plavidla,“ povedala Collinsová.

Pozorovatelia na palube by tiež pomohli výletnej lodi vyhnúť sa veľrybe, povedala. Títo členovia posádky sú vyškolení na vyhľadávanie veľrýb. Informácie o pozorovaní veľrýb a miestach ich výskytu poskytujú námorné stanice, agentúry ako pobrežná stráž a aplikácia Whale Alert.

Neexistuje žiadne zázračné riešenie, ktoré by umožnilo lodiam vyhnúť sa veľrybám, ale pokrok v technológiách môže pomôcť znížiť hrozbu, hovorí Rogan. Podľa neho hydrofóny môžu zachytiť akustické signály veľrýb a tieto informácie by potom NOAA mohla šíriť medzi plavidlami. Na nedávnom seminári sa Rogan dozvedel o infračervených kamerách, ktoré dokážu odhaliť veľryby v rozsahu 360 stupňov, najmä pred plavidlom.

SkryťVypnúť reklamu

Vo štvrtok Rogan vyzval verejnosť, aby sa podelila o svoje rozhorčenie nad týmto incidentom s vládnymi agentúrami a s výletnou loďou. Collinsová vyjadrila nádej, že tento incident inšpiruje odvetvie výletných plavieb, aby sa správali ohľaduplnejšie vo vodách, o ktoré sa delia so zraniteľnými morskými živočíchmi.

Loď MSC Meraviglia, ako poznamenala, smeruje najbližšie ku Kanade, ktorá je kritickým miestom pre veľryby biskajské vrátane matiek a ich novorodených mláďat.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Vedci predstavili inovatívny prístup k mužskej antikoncepcii.


SITA 4
Ilustračné foto.

V Číne havaroval model SU7 od Xiaomi.


13
Ilustračné foto.

Zoznam klávesových skratiek pre Word vám uľahčí prácu s textom aj písanie znakov a symbolov.


29
Norbert Žilka.

Stále sme si nespravili domácu úlohu a nepoznáme počet ľudí s týmto ochorením.


SkryťZatvoriť reklamu