SME

Boeingy leteli rýchlejšie ako zvuk, môžu za to tryskové prúdy nad Atlantikom

Surfovanie vo vetre je aj ekologickejšie.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia. (Zdroj: TASR/AP)

Článok pôvodne vyšiel na webe Aktuálně.cz

Niektoré lietadlá smerujúce z Ameriky do Európy zaznamenávajú v poslednom čase rekordné rýchlosti.

Cestujúci na trase Washington-Londýn napríklad dorazili do cieľovej destinácie o 45 minút skôr.

Môžu za to tryskové prúdy nad Atlantikom, vďaka ktorým niektoré boeingy leteli dokonca rýchlejšie, než je rýchlosť zvuku.

Kratšia doba letu si ale vyberá svoju daň - ľudia na palube môžu pociťovať silnejšie turbulencie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vplyv globálneho otepľovania

Vietor vo veľkých výškach nad stredným Atlantikom pomohol lietadlám dosiahnuť rýchlosť 1 287 kilometrov za hodinu, uvádza americký denník The Washington Post. Dopravné lietadlá zvyčajne lietajú rýchlosťou približne 956 kilometrov za hodinu.

SkryťVypnúť reklamu

Samotný vietor dosahoval v tom čase v oblasti Washingtonu rýchlosť 426 kilometrov za hodinu. Podľa americkej Národnej meteorologickej služby vietor prekročil túto rýchlosť nad hlavným mestom USA len raz, a to v roku 2002.

Lietadlá nabrali rýchlosť vďaka takzvanému tryskovému prúdeniu, ktoré je spôsobené kontrastom medzi studeným, hustým vzduchom na póloch a teplejším, redším vzduchom v trópoch v kombinácii s rotáciou Zeme.

Podľa odborníkov má na zrýchlenie vetra vplyv aj globálne otepľovanie - vietor je rýchlejší v dôsledku zmien hustoty vzduchu v zemskej atmosfére.

Súvisiaci článok Našli lietadlo Amelie Earhartovej? Obrys si všimli neskoro Čítajte 

Stroje letiace zo západu na východ tak môžu využívať tryskové prúdenie a môžu dokonca "surfovať vo vetre". Tým sa nielen skracuje čas letu, ale spaľuje sa aj menej paliva a znižujú sa emisie uhlíka.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa štúdie americkej univerzity v Readingu by transatlantické lety mohli spotrebovať až o 16 percent menej paliva, ak by lepšie využívali rýchlo sa pohybujúce vetry.

Cestujúci sa síce môžu tešiť z rýchlejšieho letu, ale vyššia rýchlosť vetra spôsobuje silnejšie vzostupné a zostupné prúdy, čo vedie k silným turbulenciám.

"Turbulencie vznikajú pri veľkých zmenách rýchlosti vetra v kombinácii s veľkou výškou. Keď sa vrstvy vzduchu pohybujú rôznymi rýchlosťami, vzduch na rozhraní týchto vrstiev sa začne miešať. Z tohto miešania vzduchu sa stáva rotujúci vír, ktorý v lietadle pociťujeme ako turbulenciu," vysvetlil pre britský DailyMail Osamu Miyawaki, klimatológ z Národného centra pre výskum atmosféry v Colorade.

Technicky zvukovú bariéru neprekonali

Vďaka rýchlejšiemu vetru pristálo lietadlo spoločnosti Virgin Atlantic na trase z Washingtonu do Londýna predposledný februárový víkend o 45 minút skôr, ako bolo plánované. Let spoločnosti United Airlines z Newarku v New Jersey priletel do Lisabonu o 20 minút skôr.

SkryťVypnúť reklamu

Oba boeingy tak dosiahli rýchlosť približne 1 300 kilometrov za hodinu, čím tesne prekonali rýchlosť zvuku (1 234 kilometrov za hodinu).

Súvisiaci článok Metán unikal pol roka. V Kazachstane mohol nastať najhorší únik v histórii Čítajte 

Hoci lietadlá leteli rýchlejšie ako zvuk, technicky neprekonali zvukovú bariéru, uviedol denník The Washington Post.

"Lietadlo je ukotvené vo vetre s rýchlosťou približne 320 kilometrov za hodinu, takže letí s vetrom. Samo o sebe teda v skutočnosti neletí vyššou rýchlosťou ako 1 234 km/h vzhľadom na prostredie, v ktorom sa nachádza," vysvetlil meteorológ stanice WFLA Tampa Bay Jeff Berardelli.

Jediné dve dopravné lietadlá, ktoré doteraz prekonali rýchlosť zvuku, boli anglo-francúzsky Concorde a sovietsky Tupolev Tu-144.

Súvisiaci článok Elegantný nadzvukový Concorde narazil na ekonomický strop Čítajte 

Concorde bol po 27 rokoch prevádzky vyradený z prevádzky po havárii v roku 2003, pri ktorej zahynuli všetci cestujúci a posádka.

SkryťVypnúť reklamu

Tupolev mal od začiatku veľké problémy a po troch rokoch ukončil prevádzku.

Svetový oceán

Hliadka v Juhočínskom mori

Peking si nárokuje takmer celé Juhočínske more.


TASR 1
Loď čínskej pobrežnej stráže. Ilustračná fotografia.

Nič nenasvedčuje tomu, že by Čína zriadila trvalú prítomnosť na ostrove.


TASR 2
Zničená budova v jemenskej metropole Saná po americkom útoku.

Útoky zničili veliteľské a kontrolné zariadenia, fabriky na zbrane a muničné sklady.


TASR
Súvisiace témy: Boeing
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Satelity vyniesla do vesmíru raketa Atlas V prevádzkovaná spoločnosťou United Launch Alliance.

Poskytovať budú širokopásmové internetové pripojenie s nízkou latenciou.


TASR 1
ISS.

Projekt s názvom Space Volcanic Algae povedie poľský astronaut Európskej vesmírnej agentúry.


TASR
Umelecká predstava exoplanéty K2-18b.

(Ne)vedecký newsletter Tomáša Prokopčáka.


17
Ilustračná fotografia.

Planéta obieha extrémne blízko svojej hviezdy.


TASR 2
SkryťZatvoriť reklamu