Pred takmer 90 rokmi sa Amelia Earhartová, americká pilotka a letecká celebrita, pokúsila obletieť Zem. V tom čase bola už preslávená ako prvá žena, ktorá sama preletela cez Atlantik a naprieč Spojenými štátmi americkými. Cesta okolo sveta bola ďalší logický postup v jej kariére.
Do lietadla si sadla spolu s navigátorom Fredom Noonanom. Vyrazili z Miami, no domov do USA sa už nevrátili. V predposlednej časti letu sa stratili a spolu s lietadlom zmizli.
Pátranie sa skončilo bez úspechu. Nakoniec ich americké úrady vyhlásili za mŕtvych.
Americká spoločnosť Deep Sea Vision teraz tvrdí, že sa im zrejme podarilo na dne Tichého oceánu objaviť vrak Earhartovej dolnoplošníka. Na sonarových snímkach vidieť zdeformovaný tvar pripomínajúci lietadlo.
Podľa niektorých odborníkov nemusí mať nález s leteckou legendou nič spoločné. Autori nálezu oponujú tým, že v oblasti nedošlo k inému známemu leteckému nešťastiu.
Dozviete sa:
- Čo sa stalo s Earhartovou a Noonanom?
- Čo na dne Tichého oceána videli prieskumníci?
- Kde objavili možný vrak ich lietadla?
Stroskotanci
Bol 2. júl 1937 a Amelia Earhartová a Fred Noonan boli na ceste naprieč svetom už viac ako mesiac. Ich let sa začal nepublikovaným letom z Oaklandu do Miami, kde Earhartová oznámila, že sa pokúsi obletieť svet. Išlo už o jej druhý pokus, prvý v marci 1937 nevyšiel pre technické problémy s lietadlom.
Pri druhom pokuse už dosiahli jednu z posledných zastávok v meste Lae v Papue-Novej Guinei. Tu ich videli naposledy.
Po vzlietnutí mierili na neobývaný Howlandov ostrov. Na ňom mali pristáť a načerpať palivo v základni, ktorú tu postavili špeciálne na účely cesty okolo sveta.
Earhartová sa počas letu niekoľkokrát pokúsila spojiť s loďou USCGC Itasca. Námorníkom sa však nepodarilo nadviazať obojsmerné spojenie. V jednej z posledných správ uviedla Earhartová svoj kurz a prísľub, že sa znovu ozve.
Už ju nikdy nepočuli.

Oficiálne pátranie trvalo dva týždne, no pilotku, navigátora ani ich lietadlo sa nepodarilo objaviť. Oficiálnym záverom pátrania je, že letecká priekopníčka a Noonan nedokázali nájsť Howlandov ostrov, došlo im palivo a zrútili sa do Tichého oceána. Nakoniec ich oboch vyhlásili za mŕtvych, Noonana takmer po roku a Earhartovú po roku a pol.
Niektorí však zastávajú hypotézu, že letci nakoniec bezpečne pristáli na inom ostrove v Tichom oceáne. Napríklad Medzinárodná skupina pre obnovu historických lietadiel (TIGHAR) verí, že Earhartová a Noonan žili ako stroskotanci na ostrove Nikumaroro (vtedy Gardnerov ostrov), kde aj zomreli.
Väčšina odborníkov sa prikláňa k tomu, že lietadlo sa zrútilo a potopilo.
Po strate obľúbenej pilotky sa však objavili aj konšpirácie, ktoré súviseli s tým, že posádka lietadla zmizla záhadne a nepodarilo sa ju nájsť. Niektorí si napríklad mysleli, že Earhartová špehovala Japoncov a tí ju nakoniec zajali.
Objavila sa však aj konšpiračná hypotéza o tom, že Earhartová prežila, presťahovala sa do New Jersey a prijala novú identitu s menom Irene Craigmile Bolamová. Prvýkrát sa toto tvrdenie objavilo v knihe Amelia Earhartová žije od autora Joea Klaasa. Irene Bolamová vydavateľov knihy zažalovala a odmietala, že by bola Earhartovou, čo neskôr potvrdili aj výskumníci.
Výprava do Pacifiku
Pilot a bývalý agent amerického letectva Tony Romeo verí, že záhadné zmiznutie Amelie Earhartovej vyrieši nedávny objav jeho spoločnosti Deep Sea Vision.
Už v minulosti ho zaujala hypotéza dátumovej hranice, ktorá sa snaží vysvetliť, prečo sa Earhartová a Noonan nedostali na Howardov ostrov. Táto hypotéza hovorí, že Noonan mohol zrejme pre únavu pochybiť pri výpočte polohy.
Pri lete na Howardov ostrov totiž letci prekročili dátumovú hranicu, ktorá prechádza približne poludníkom 180° zemepisnej dĺžky. Keďže leteli smerom na východ, pri jej prekročení mali vrátiť dátum o deň dozadu. Ak by Noonan na tento úkon zabudol, pri navigovaní pomocou nebeských objektov by sa pomýlil pri určení polohy. Chyba by bola zhruba sto kilometrov. S touto odchýlkou pri hľadaní vraku lietadla počítal aj tím z Deep Sea Vision.
Romeo na výpravu za Earhartovej lietadlom minul jedenásť miliónov dolárov, ktoré získal predajom svojich komerčných nehnuteľností.
“Máme príležitosť uzavrieť jeden z najväčších amerických príbehov všetkých čias.
„
Pomocou podmorského dronu Hugin 6000 preskúmali viac ako 13-tisíc štvorcových kilometrov oceánskeho dna pomocou sonarovej technológie. Funguje tak, že detektor zachytáva zvukové vlny odrazené od objektov na dne, čím vytvára jeho približný obraz.
Expedícia sa začala ešte v septembri 2023, ale až po dvoch mesiacoch si prieskumníci všimli, že na snímkach je čosi, čo sa podobá na Earhartovej lietadlo.
Na cestu okolo sveta sa vydala na stroji Lockheed L-10 Electra.
„No, ťažko by ste ma presvedčili, že je to niečo iné ako lietadlo, to po prvé, a po druhé, že to nie je Ameliino lietadlo,“ povedal pre televíziu NBC Romeo.
„V tejto oblasti nie je známa žiadna iná havária, a už vôbec nie z tohto obdobia v takomto vyhotovení s chvostom, ktorý jasne vidíte na snímke.“
Prieskumníci objavili lietadlo vo vzdialenosti zhruba 160 kilometrov od Howlandovho ostrova v hĺbke takmer päťtisíc metrov pod hladinou. Presnú lokalitu neprezradili.
Snímky si však na lodi všimli neskoro na to, aby sa stihli počas expedície ešte otočiť a miesto bližšie preskúmať. Podmorský dron nebol vybavený ani kamerou. Jediné, čo prieskumníci získali, sú oranžové obrysy čohosi, čo pripomína lietadlo.

Najväčší americký príbeh
Snímky z dna Tichého oceánu odborníkov zaujali, no nie všetkých presvedčili. Objektu v tvare lietadla podľa niektorých chýbajú typické črty lietadla Lockheed Electra, ako napríklad dvojica motorov, hovorí David Jourdan, prezident spoločnosti Nauticos, ktorá sa zaoberá prieskumom oceánov. Po Earhartovej lietadle v minulosti tiež pátrali.
„Len na základe sonarového obrazu nie je možné nič identifikovať, pretože zvuk môže byť zradný a artefakt môže byť poškodený nepredvídateľným spôsobom, ktorý mení jeho tvar. Z tohto dôvodu nikdy nemôžete povedať, čo niečo je (alebo nie je), len na základe sonarového obrazu,“ napísal pre CNN Jourdan.
Stále je možné, že nájdený objekt je chybou v dátach, geologického pôvodu alebo ide o neznáme lietadlo. Pre potvrdenie sa spoločnosť Deep Sea Vision musí vrátiť na miesto a objekt nafotiť a najmä nájsť označenie Earhartovej lietadla „NR16020“, ktoré bolo umiestnené na spodnej strane krídel.
Ak bude na mieste skutočne lietadlo, vďaka chladu na dne oceánu a nízkemu obsahu kyslíka bude zrejme veľmi dobre zachované.
„Máme príležitosť uzavrieť jeden z najväčších amerických príbehov všetkých čias,“ hovorí Romeo.
Na miesto sa plánuje vrátiť neskôr v tomto roku a dno oceánu preskúmať pomocou na diaľku ovládanej ponorky vybavenej kamerou. Chcú sa tiež pokúsiť dostať nález nad hladinu.