God of War – najlepšia dovolenka v Grécku

Chcete zažiť najlepšiu dovolenku v Grécku? Máme pre vás jeden tip, ale je tak trochu zvláštny. Zabudnite na slnko, pláže a úsmev na tvári. To čo vám ponúkame my je vzrušenie, zúrivosť, nebezpečenstvo, smrť a najmä, a najmä... more krrrviiii!

Chcete zažiť najlepšiu dovolenku v Grécku? Máme pre vás jeden tip, ale je tak trochu iný zážitok. Zabudnite na slnko, pláže a úsmev na tvári. To čo vám ponúkame my je vzrušenie, zúrivosť, nebezpečenstvo, smrť a najmä, a najmä... more krrrviiii!

Žáner PS2 akcií je bohatý. Za tých pár rokov sa vyvinulo pekných pár sérií, za všetky spomeňme napríklad Onimushu či Devil May Cry, ktorých kvality nepopierateľne určujú žáner sekačiek a rúbačiek. Odborne anglicky „hack and slash“, ľudovo slovensky „koho stretnem, tomu seknem“. Napriek všetkým týmto hrám sme si neuvedomovali, že nám niečo chýba – vizuálne dokonalá akcia, s geniálne jednoduchým ovládaním, hrateľnosťou siahajúcou na Olymp a kvalitným príbehom v netradičnom prostredí. Inými slovami, God of War. Prišiel, aby takmer na konci životného cyklu svojej exkluzívnej platformy predviedol nezabudnuteľný herný zážitok.

Nadšenému pátosu sme učinili zadosť, teraz sa konečne môžeme venovať opisu hry. God of Warje brutálna akcia, využívajúca reálie gréckych mýtov a legiend. Lámanie kostí, trhanie a sekanie končatín či iných časti telá sú v surových bojoch na minútovom poriadku. Všetko je samozrejme obohatené o patrične krvavé efekty. Krvilační hráči už určite krochkajú blahom. Ja som však ešte neskončil. Máme tu aj niečo pre vyznávačov nahého ženského tela. V hre sa v hojnej miere vyskytuje odhalené ženské popredie a dokonca narážky na sex. Na to že sa jedná o americkú hru, sú až prekvapivo otvorené. O to viac potešia dospelé (a priznajte sa vy, tínedžeri, že nielen to) publikum, pre ktoré je hra jasne určená. Nemusíte sa však báť, použitie tep zrýchľujúcich prvkov, je použité s citom a perfektne zapadá do hry. Hrdina si to raz dokonca užije s dvoma slečnami súčasne, kamera sa vtedy, bohužiaľ (či našťastie?), decentne odvráti.

Hlavným hrdinom, či skôr antihrdinom, je charizmatický Kratos. Jeho meno si dobre zapamätajte, pretože sa s ním určite nestretávame poslednýkrát. Už na prvý pohľad je to tvrdý chlap. Autori hry sa ho snažili vyšperkovať do tak hrozivej podoby, že stretnúť ho v temnej uličke, riťku by som takto maličkú . Treba uznať, že sa im podarilo vytvoriť doslova monštrum. A s ostrými čepeľami na reťaziach vrastených do predlaktí oboch rúk tiež nezastaviteľného zabijaka. Na druhej strane je Kratos svojim spôsobom sympatický a ľútosť vzbudzujúci. To však pochopíte, až keď si hru zahráte, ponoríte sa do deja. Až vtedy zistíte, čo sa vlastne deje.

A čože sa vlastne deje? Bohovia náhle potrebujú pomoc smrteľníka. Boh vojny, Ares, vystrkuje rožky a chce ovládať všetko a všetkých. Ostatným prísediacim členom Olympu sa tento postup neveľmi páči. Zachrániť ich môže jedine smrteľník, ktorý nájde tajomnú Pandorinu skrinku, zbraň tak silnú, že je schopná zabiť boha. Tým smrteľníkom ste samozrejme vy. Postupne sa stretávate so všetkými známymi božstvami, ktoré vám pomáhajú v neľahkej úlohe poraziť vzbúreného boha. Na ceste za vašim cieľom pritom na sto rôznych spôsobov likvidujete pätolizačov boha vojny. Pochybujem, že niektorá z príšer, čo stretnete má jazyk, ale chápeme sa, nie?

Ďalšia nemenej dôležitá dejová linka súvisí so samotným Kratosom. Celá hra začína vašou smrťou. Vrhnete sa z útesu a s približujúcimi sa kamenitým dnom spomínate, ako to všetko začalo. Vtedy sa svojej úlohy konečne ujímate ako hráč. Postupne sa vám medzi levelovými filmíkmi začnú odhaľovať Kratosove pohnútky, zistíte kým bol a ako sa stal tým, čím je teraz. Pochopíte, prečo sa nenávidí a čo chce dosiahnuť. Príbeh God of War je pohlcujúci, zožerie vás za divokej jazdy aj s kosťami. Niekoľko dejových zvratov vám párkrát vyrazí dych.

Kým sa naplní Kratosov osud, musí sa prebiť cez krvavé more rôznych mytologických príšer. Nie je príliš veľa, čo do rôznorodosti, ale tak akurát, aby sa príliš neopakovali a zároveň boli niečím unikátne. Nájdete tu napríklad obrovských minotaurov, záludné harpye, ohnivých lukostrelcov či obyčajných kopijníkov - pešiakov. Pritom treba podotknúť, že všetky sú svojim spôsobom nebezpečné. Najmä na vyššej náročnosti môžete zakapať aj vďaka obyčajným pešiakom. Niektorí vás dokážu priviesť až do zúrivosti. Kým odhalíte ich slabé miesto, neraz zgegnete. Ale potom si ich smrť budete doslova vychutnávať. Najmä keď zistíte, že Kratos dokáže robiť „fatality“, brutálny a pre nepriateľa smrteľný pohyb. Menších dokáže roztrhnúť holými rukami, iných zase rozsekať vlastnou končatinou.

Niektoré súboje si budete pamätať ešte veľmi dlho. Hneď zo začiatku hry je to ohúrujúci boj s obrovskou hydrou, tiahnucí sa celým levelom. Škoda len, že v ďalších častiach hry už nie sú boje s finálovými bossmi tak dramatické. Tu je vidno nedostatok času, ktorí vývojári sami priznávajú.

Vašou najlepšou zbraňou v hre sa postupne stanú spomínané čepele na reťaziach zaseknuté do Kratosových predlaktí. Túto smrtonosnú zbraň môžete postupom v hre vylepšovať a učiť sa efektné nové kombá, ktoré sú úžasné najmä v tom, že v porovnaní s inými hrami, ich dokážete spustiť jednoduchou kombináciou tlačidiel. To najlepšie týkajúce sa zbraní, sme si nechali na záver – kombá môžete kombinovať. Vyzerá to absolútne neskutočne. Krvavý tanec z troch po sebe nadväzujúcich útokov vo vás nechá hrejivý pocit zadosťučinenia a škodoradosti.

Nemyslite si, že nás vývojári nechajú po celú hru iba s jednou zbraňou. V takejto hre nesmie chýbať mágia. Vaše stretnutia s ostatnými bohmi majú zmysel v tom, že vás nasmerujú správnym smerom a zároveň vám darujú nový magický útok. Spolu získate 4: metanie fireballov na diaľku, dobré na vzdialených nepriateľov, hlavu medúzy na skamenenie nepriateľov (konečne som pochopil, ako Gréci vyrábali tie úžasné sochy), ktorých potom môžete jednoducho rozbiť, magickú tlakovú vlnu, likvidujúcu všetko v dosahu hlavného hrdinu a nakoniec duchov - pomocníkov, ktorí lietajú okolo a ničia vašich nepriateľov. Niekde v polovici príbehu nájdete ešte jednu zbraň – starý dobrý meč, ktorý však vôbec nie je obyčajný, ale magický a hlavne obrovský. Vraj dokáže zabiť aj titana.

Každú magickú schopnosť, ako aj všetky zbrane, môžete vylepšovať v jednoduchom RPG systéme. Zo zabitých nepriateľov vypadávajú "červené krvinky", ako som si ich familiárne nazval. Keď ich máte dostatok, môžete sa rozhodnúť, či budete investovať do zbraní alebo do mágie. Pokiaľ idete na strednej obtiažnosti, do konca hry sa vám podarí dosiahnuť maximálnu úroveň maximálne dvoch - troch zbraní.

Ako tak pozerám na narastajúcu recenziu, God of War sa vyvíja viac než pozitívne. Aby sme to zbytočne nenaťahovali, skočme rovnými nohami a krvou podliatymi očami do hodnotiacej časti. Konečne, je predsa leto a horúce počasie rozpaľuje. Nestrácajme teda čas, aby sme neprišli k úrazu.

GRAFIKA 10 / 10
Na zhodnotenie vizuálneho spracovania nestačí len udeliť plný počet hviezdičiek, ale aj to o niečom vypovedá. God of War žmýka z kameňa vodu a nejakými kúzlami prekonáva technické obmedzenia päť rokov starej konzoly. Autori musia byť spolčení so samotným Diom, inak si neviem vysvetliť grafické orgie, ktoré si pri hre užijete. Dokonalé sú najmä animácie všetkých postáv, akoby im sami bohovia vdýchli dušu. Nemenej dobre vyzerajú rôzne grafické efekty ako odlesky mramorovej dlážky alebo zlatom sa blyštiace štíty nepriateľov. Obdivovanie okolitej prírody a archikektúry je zaručené, len pozor, aby ste za chvíľku nepozornosti nezaplatili životom.

Žiadne grafické efekty však nepomôžu, aby hra získala vlastný rukopis a štýl. Aby ste už na prvý pohľad vedeli povedať, TOTO JE ONO. God of War túto vzácnu vlastnosť má. Tvorí ju prepracovaná architektúra levelov, špecifická zmes farieb a umelecký štýl, ktorým je všetko vytvorené. Čo myslíte, prečo bolo kultové ICO svojho času tak úspešné? Určite to bolo aj kvôli originálnemu, niekedy až poetickému vizuálnemu spracovaniu, ktoré je okamžite rozpoznateľné.

INTERFACE 10 / 10
Do dokonalosti vyladené ovládanie je polovicou úspechu God of War. No možno nie polovicou, ale robí toho veľa. Vďaka nemu sú boje plynulé a istým spôsobom estetické. Kombináciou štyroch základných tlačidiel a R1 resp. L2 prechádzate nepriateľmi ako horúci nôž maslom, ako Rambo cez svojich nepriateľov, ako slizký slimák cez ostrie žiletky, ako... ale nechajme to, aby sme sa nedostali k téme, ktorá by nás neskôr mohla mrzieť. Kratosove ovládanie zvládnete v priebehu chvíľky a neskôr si ani nebudete uvedomovať, že máte v ruke nejaký ovládač (nebyť bolesti v rukách zo zúrivého stláčania tlačítiek).

HRATEĽNOSŤ 9 / 10
S tým najdôležitejším prvkom v hrách akéhokoľvek druhu a žánru – s hrateľnosťou nemá God of War žiadne problémy. Takmer žiadne. Hra vás schytí do svojich pekelných osídiel v priebehu jednej minúty. Odvtedy neviete prestať, kým ju nepokoríte. Už na tretej obrazovke pochopíte, že sa fantasticky bavíte a s otvorenými ústami neveriacky krútite hlavou nad fantastickým bojom s obrovskou hydrou.

V ten správny čas na vás hra vybafne prekvapenie v podobe nového, silnejšieho nepriateľa. Zároveň však dostanete k dispozícii účinnejšie kombo alebo novú magickú schopnosť. Nikdy nemáte pocit, že level je príliš dlhý alebo monotónny. Stále máte čo robiť, pretože nepriateľov je viac než dosť. Po dlhých a urputných bojoch si oddýchnete pri jednoduchých, logických hádankách, ktoré sa zväčša skladajú z presúvania kociek a sôch na správne miesto. Nakoniec je tu ešte trochu toho hopsania a lozenia. Našťastie v prijateľnej miere. Príjemnou satisfakciou za všetku tú námahu je ďalší kúsok v puzzle Kratosovho záhadného života a posun v príbehu.

Čo sa ešte bojov týka, okrem komb a ich kombinácie, pôsobia veľmi zábavne minihry pri likvidácii niektorých protivníkov. Napríklad obrovského minotaura zvalíte na zem, skočíte mu na hruď a rýchlym stláčaním „krúžku“ na ovládači ho pretlačíte a vrazíte meč do krku. Väčších nepriateľov (trollovia a spol.) najskôr oslabíte, spustí sa minihra, v ktorej stláčate predznačené tlačítka. Kratos v tých chvíľach robí s nepriateľom strašné veci – prebehne pomedzi nohy, bodne do chrbta, vyskočí za krk, zabodne čepele do očí a prudkým skokom ich vytrhne. Takú medúzu zase najlepšie zlikvidujete, ak ju pripravíte o hlavu. Najprv si chytíte a potom naznačeným pohybom analógovej páčky utrhnete. Mňamky mňam.

Trochu zamrzí, že po ohromujúcom súboji na začiatku hry, sa podobné situácie už neopakujú. V hre sú aj ďalší bossovia, je ich však málo a žiaden z nich sa nedoťahuje na prepracovaný prvý level. Na plný počet hviezdičiek to preto tento krát nie je. Zvyšok hry vám to však plne vynahradí.

MULTIPLAYER
Kratos je osamelý vlk, ale kooperatívnu hru by som si vedel dobre predstaviť. Neviem si však predstaviť, že by PS2ka zvládla ešte o jednu postavu na obrazovke navyše.

ZVUKOVÉ EFEKTY 9 / 10
Čepele a reťaze rinčia, príšery príšerne zavýjajú, revú, výhražne mrmlú, iné dokonca svojským spôsobom spievajú. Pri niektorých pazvukoch až krv v žilách tuhne. Zohriať ju môžete tým správnym bojovým kombom, ktoré je zakončené žuchnutím rozporciovaného nepriateľa pri vašich nohách. Zvukové efekty nezaostávajú za zvyškom hry, naopak ešte viac umocňujú atmosféru bájneho Grécka. To platí aj o profesionálnom dabingu, najmä Kratos má hlas ako masový vrah s tuberou. Až na tú tuberu to bol celkom dobrý popis.

HUDBA 8 / 10
Hru nám ozvučujú veľmi dobre spracované, epické orchestrálky. Často krát začujete aj temné zborové chorály. Do hry sadnú a podobne ako zvuky prifarbujú hutnú atmosféru. Bohužiaľ mi pri soundtracku chýbala ústredná melódia, ktorú by som si pohmkával aj po vypnutí konzoly, pri naháňaní s článkami meškajúcich redaktorov.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 9 / 10
Náročnosť, pri ktorej sa hráč cíti najlepšie, si je možné vybrať hneď na začiatku hry. Z troch druhov by som na začiiatok odporúčal práve strednú. Vtedy hra nie je príliš zložitá a zároveň je ku koncu výzvou aj pre ostrieľanejších hráčov. Kým spoznáte Kratosov osud, prejde približne 12 hodín čistého hracieho času. Niektorí tvrdia, že je to málo, ja tvrdím, že je to tak akurát. Takto intenzívny zážitok by sa len ťažko podarilo udržať dlhšie. Ak by ste aj po dohraní hry mali málo, ešte vždy je tu vyšší stupeň náročnosti a počas novej hry sa môžete zamerať na vylepšovanie inej magickej schopnosti alebo zbrane. Zážitok bude zase o niečo iný.

Po dokončení hry sa odomkne množstvo bonusov od oficiálneho traileru na hru, cez špeciálnu God mode náročnosť (very hard) až po dokument o vytváraní hry s pokecmi autorov. Po prejdení najvyššej náročnosti sa odomknú ešte ďalšie bonusy, čo vás čaká tam, si ale budete musieť zistiť sami, pretože to sám neviem. God mode je naozaj len pre bohmi osvietených hráčov.

Nepriatelia sú inteligentní do výšky žánru hack and slash. Väčšinou však dobre využívajú svoje unikátne schopnosti. Preto vás budú lukostrelci vždy odstreľovať z diaľky, pokým zvyšok nepriateľov sa na vás húfom vrhne. Touto spoluprácou dokážu byť niekedy veľmi nebezpeční. Ako už mnohokrát v tejto recenzii musím povedať, že tento prvok je do hry ideálne zapracovaný.

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 9 / 10
Poďme na to. God of War patrí medzi najlepšie akcie pre PS2. Takisto patrí do predného radu špičkových hier bez ohľadu na platformu. Hráč ktorý sa do nej ponorí, získa mnoho. So zatajeným dychom bude sledovať nepredvídateľný príbeh sympatického antihrdinu a s blaženým úsmevom, pomocou rôznych komb, efektne zabíjať stvorenia, ktoré mu do cesty postavil boh vojny, Ares. God of War, to je číra zábava pre dospelých (Teraz som o kúpe hry určite presvedčil všetkých mladších ako dospelých :). Ak máte Playstation 2 a nevadí vám trochu tej krvi, túto hru musíte mať.

Neviem kedy sa mi podarí udeliť hre plných päť hviezdičiek, ale dnes sa tak opäť nestane. Aj keď tomu tento kúsok unikol len o vlások. Od povestnej dokonalosti ho delí ešte trochu viac originality (herný systém sme tu už viackrát videli) a niekoľko šrámov na hrateľnosti. Možno God of War 2, na ktorom americkí vývojári zo Sony už usilovne pracujú.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

DOMOV

Profily, ktoré posielali sexuálne správy vymazali. Pribúdajú ďalšie

Polícia preveruje obťažovanie na pokeci.

KOMENTÁRE

Čo sa stane, keď krajinu ovládnu svorky pedofilov

Nezvládame chrániť ani deti, nieto sa ešte nachystať na zložitejšie výzvy.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

Neprehliadnite tiež

Objavili záhadné mikróby, ktoré prežili v kryštáloch desaťtisíce rokov

Organizmy sú úplne iné než tie v databázach. Niektorí spochybňujú, či naozaj pochádzajú z kryštálov.

Google a Microsoft neukážu weby pre nelegálne sťahovanie

Nový etický kódex platí pre vyhľadávače v Británii, či prekročí jej hranice dnes nie je jasné.

Ako by to vyzeralo, ak by všetci ľudia žili v jednej budove?

Stačí približne 180-tisíc ľudí, aby mala krytá budova vlastné počasie.

Na YouTube bude menej reklám, zrušia tie najdlhšie

Hoci reklamu na YouTube zatiaľ možno filtrovať, firma sa rozhodla zrušiť svoj najinvazívnejší reklamný formát.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  2. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  3. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  4. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 890
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 984
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 203
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 136
  5. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 086
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 649
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 207
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 756
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 525
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 944

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop