o počtu, prichádza z Nemecka, nasleduje Veľká Británia s 9 percentami.
Celkovo v množstve zaregistrovaných domén .biz stále výrazne vedú Spojené štáty, no rozdiel nie je taký priepastný, ako pri všetkých ostatných globálnych doménach.
„Európania sa tradične najviac zaujímali o národné domény jednotlivých štátov, ale doména .biz sa stala akceptovanou ako globálna identita,“ povedala Jennie-Marie Idlerová zo spoločnosti Neulevel, ktorá je zodpovedná za správu domény.
Záujemcov o novú doménu možno rozdeliť do dvoch skupín. Do prvej patria veľké spoločnosti, ktoré registrujú svoje ochranné známky, aby zabránili v ich registrácii iným, najmä špekulantom s doménami. „Prvé žiadosti boli najmä od mamutích spoločností, tie však v dlhodobom horizonte nebudú prevažovať. Veľké firmy totiž už prezentujú svoje servery pod existujúcimi doménami a nebudú chcieť začať ich propagovať odznova,“ hovorí Idlerová.
Skutočnú šancu však vycítili malé a stredné podniky. Tie totiž najviac trpeli preplnenosťou domény .com a museli sa uspokojiť s menej atraktívnymi, ťažko zapamätateľnými alebo príliš dlhými názvami. Pri doméne .biz sa však začína z čistého stola, a tak veľa firiem konečne získa „peknú“ reprezentatívnu doménu pre svoje aktivity.
Koncovka .biz na internete funguje od novembra minulého roku a odvtedy bolo zaregistrovaných 600-tisíc domén. Doteraz však neboli pridelené všeobecne znejúce domény typu „úvery.biz“, o ktoré prejavilo záujem súčasne viacero firiem. Kalifornský súd totiž rozhodol, že prideľovanie takýchto domén náhodným výberom spomedzi všetkých záujemcov možno považovať za nelegálnu lotériu. Registrátor preto musel zmeniť spôsob (stále náhodného) výberu a v súčasnosti prebieha opakovane proces podávania žiadostí. V prvom kole žiadalo o pridelenie 39-tisíc najatraktívnejších domén až 2,4 milióna firiem.
(rha)