Resident Evil 4 (2023)
Hru na recenziu poskytla spoločnosť Cenega
Kým ešte pár desiatok rokov dozadu bolo hranie hier považované skôr za podivnú a druhoradú zábavu, dnes má trh s hrami hodnotu stoviek miliárd dolárov a zamestnáva obrovské množstvo ľudí po celom svete.
Veľká časť hráčov už stihla vyrásť, no ostali im spomienky na hry ich mladosti. Návrat k týmto titulom nie je vždy úplne dokonalý, keďže dnešný svet ponúka graficky dokonalé hry a televízory či monitory s obrovskými uhlopriečkami.
Aj preto sa vývojári čoraz častejšie púšťajú do prerábok starých, obľúbených hier. Niektoré upravia len pre moderné zariadenia a herné konzoly, občas pridajú podporu pre 4K rozlíšenie a potom je tu skupina hier, ktoré oživia úplne.
Sem patrí aj Resident Evil 4, pri ktorom Capcom pokračuje v úspešnej sérii svojich pokusov priniesť staré hry súčasnému publiku, náročnému nielen na vizuálnu časť hier, ale aj na samotný zážitok z hrania.
Premiéra na GameCube
Resident Evil 4 sme sa po prvý krát mohli zahrať už v roku 2005 na hernej konzole GameCube od Nintenda. Zaviedla nás do Španielska, k podivnému kultu stojacemu za únosom prezidentovej dcéry.
Hra predstavovala významný míľnik v celej sérii, nakoľko vymenila koncept pevne umiestnených kamier za voľný pohyb. Aj napriek počiatočným obavám z tak výraznej zmeny sa z hry stala legenda svojho žánru.
Pôvodná exkluzivita pre hernú konzolu od Nintenda vydržala len krátku chvíľu a ešte v ten istý rok sa hru mohli zahrať aj majitelia PlayStation 2. Hra neskôr vyšla v mnohých verziách, dostala sa na počítače a aj modernejšie herné konzoly vrátane Nintenda Switch a Xbox One.
Zmienku si zaslúži aj HD Project, čo je masívne rozšírenie PC verzie vytvorené výhradne fanúšikmi. Zaberá až 32 gigabajtov, je dostupné zadarmo a dvojici tvorcov trvala práca na ňom 13 tisíc hodín.

Samotná hra sa v dobe svojho uvedenia dočkala vysokých hodnotení nielen od novinárov, ale hlavne od hráčov. Kritiku si vyslúžila jedine PC verzia hry a to kvôli nie veľmi podarenému ovládaniu.
Túto verziu sme vyskúšali aj pred hraním recenzovaného remasteru, aby sme si pripomenuli jej pôvodný vizuál a aj herné mechanizmy. Hra ani na veľkom 4K monitore nepôsobila vyslovene zle či extrémne zastarano.
No jej typicky chudobná farebná paleta a objekty bez detailov už do dnešnej modernej doby nepasujú. Resident Evil 4 si masívne vylepšenie rozhodne zaslúžil, keďže jeho základ je stále vynikajúci.
Navyše má obrovskú základňu fanúšikov – potenciálnych kupcov. Celosvetovo si totiž hru kúpilo vyše 11 miliónov hráčov, z čoho boli skoro 3 milióny kópií verzie pre moderné herné konzoly.

Strach a množstvo akcie
Kým prvá trojica hier zo série Resident Evil pomohla formovať žáner akčných hororových hier, tak pokračovanie s označením 4 prinieslo toľko potrebnú akciu. Tá bola v predchádzajúcich hrách výrazne obmedzená len na pomalý pohyb a občasné súboje, pri ktorých záležalo skôr na správnom načasovaní, ako na vašej šikovnosti.
S kamerou za chrbtom vašej postavy sa hra stala inšpiráciou pre množstvo ďalších úspešných hier, stačí spomenúť napríklad Dead Space. Táto zmena sérii rozhodne pomohla, všetko bolo zrazu akčnejšie a intenzívnejšie.
Už hneď na začiatku vás privíta pocit aspoň čiastočne otvoreného sveta. Aj keď je to stále vo svojej podstate len trochu širší koridor s jedinou cestou vpred, tak prvé desiatky minút sú pre hráča úplne novým zážitkom.

Na prvý pohľad nenáročná misia v podobe hľadania prezidentovej dcéry sa po príchode na miesto nečakane skomplikuje – váš policajný sprievod nedobrovoľne odíde z tohto sveta a prvé stretnutie s obyvateľmi dediny odhalí, že niečo nie je v poriadku.