SME

Metal Gear Solid: The Twin Snakes – návrat legendy v novom háve

V roku 1998 sa pre PlayStation 1 dostala do obchodov hra s nevýrazným názvom, ktorá natrvalo zmenila chápanie videohier. Metal Gear Solid ako prvý skombinoval filmový svet s herným a stal sa takmer okamžite po vydaní klasikou. Na Gamecube prichádza remake

V roku 1998 sa pre PlayStation 1 dostala do obchodov hra s nevýrazným názvom, ktorá natrvalo zmenila chápanie videohier. Metal Gear Solid ako prvý skombinoval filmový svet s herným a stal sa takmer okamžite po vydaní klasikou. Desiatky vývojárov sa od tohto momentu snaží túto dnes už kultovú hru napodobniť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Metal Gear Solid: The Twin Snakes, aj keď tomu názov nenasvedčuje, je remakom prvého dielu. Hráčskou obcou právom považovaného za najlepší a dodnes neprekonaný diel série. Titul vznikol v spolupráci troch spoločností: Nintenda, Konami a Silicon Knights. Ruku k dielu priložili aj jedny z najväčších osobností herného priemyslu a to Shigeru Miyamoto a Hideo Kojima.

SkryťVypnúť reklamu

Spomínal som to už pri recenzii na Metal Gear Solid 3  a spomeniem to i teraz. Základným kameňom každého MGSka je kvalitný príbeh. Tento krát sa hra odohráva na ostrove Shadow Moses, neďaleko Aljašky, kde sa koncom 20. storočia na tajnej vojenskej základni vyrába multifunkčná obrnená zbraň. Metal Gear Rex predstavuje vďaka svojej mobilite a schopnosti odpaľovať nukleárne hlavice nezachytiteľné radarom najväčšiu hrozbu sveta. Zároveň však aj veľké lákadlo pre teroristov, ktorí na seba nenechajú dlho čakať a prevezmú kontrolu nad základňou. Americká vláda nezaháľa ani na minútu a krátko po incidente vyšle najlepšieho agenta akého má. Úlohou Solida Snakea je zachrániť dvoch významných rukojemníkov a zistiť, či sú teroristi skutočne schopní odpáliť hlavice. No ako to už býva zvykom, situácia sa značne skomplikuje. Rukojemníci začnú záhadne umierať priamo pred Snakeovými očami, odhalí sa prítomnosť smrtiaceho vírusu, skutočného potencionálnu Rexa a mnoho ďalších špinavostí. 

SkryťVypnúť reklamu

The Twin Snakes sa do bodky pridržiava originálu. Ostrieľaných hráčov, znalých pôvodného titulu, nezaskočí takmer nič. Zámerne hovorím takmer, pretože animácie prešli razantnými zmenami. Autorom zjavne nestačilo ich grafické vylepšenie. Rozhodli sa ísť ešte ďalej. Prekopali ich od základov a o tom, že v nich neostal kameň na kameni svedčí prehnané využívanie bullet timeu o akom by sa ani tvorcom Matrixu nesnívalo v tom najtajnejšom sne.

GRAFIKA 8 / 10
Zatiaľ každé pokračovanie tejto kultovej série predstavovalo v čase vydania malý technologický zázrak. To isté sa očakávalo i od Twin Snakes (TS). Obzvlášť, ak už samotný obal napovedá, že na hre pracoval aj pán Kojima. Na toho však ostala iba réžia početných filmových scén. Jeho tím géniov musel ostať v Tokiu a dokončiť práce na MGS 3. Tentoraz prenechal grafickú stránku kanadskej spoločnosti Silicon Knights (Legacy of Kain, Eternal Darkness). Bohužiaľ na výsledku je to poznať. Síce TS nie je žiadnou novinkou, hra je na pultoch už viac než rok, no už v tej dobe boli na GameCuba hry dosahujúce vyšších kvalít.

SkryťVypnúť reklamu

Razantné zmeny zaznamenali početné in-game animačky. Pribudla mimika postáv, ktorá v originálne kvôli obmedzenému hardwaru nebola možná. Choreografiu si zobral na starosť režisér akčných filmov Ryuhei Kitamura, ktorému sa podarilo vdýchnuť bojovým scénam život a z niektorých urobiť doslova pastvu pre oči. Celkovo vzaté, technické spracovanie nijak zvlášť nevyniká, postavy mierne strácajú svojou detailnosťou i na MGS 2 a pritom hra vrčí na rovnakom engine.

INTERFACE 8 / 10
Základné menu sa oproti pôvodnej hre upravilo a obohatilo o režimy, ktorými disponujú nové MGSka, zmizol len VR tréning. V ponuke special sa popri informáciách o predošlých dieloch nachádza aj Demo Theater, slúžiace na prezeranie sekvencii z hry. Boss survival, kde je cieľom postupne sa prebojovať cez sériu bossov, v poradí v akom nasledovali počas hrania a taktiež nesmie chýbať prehľadné zobrazenie získaných Dog Tags a fotiek. Rôzne ukazovatele počas hrania a loadingy pri vstupe do novej miestnosti ostali po starom.

SkryťVypnúť reklamu

HRATEĽNOSŤ 8 / 10
Funkcie jednotlivých tlačidiel neboli nijak zvlášť prispôsobené “cubovému“ ovládaču. Čo nie je najšťastnejšie riešenie, keďže ovládanie každého metal gearu bolo primárne stavané pre PlayStationy. Inak povedané, úvodných niekoľko minúť zabijete práve zvykaním si na krkolomné ovládanie Snakea. 

TS obsahuje všetky skvelé prvky, ktoré sa osvedčili už v MGS 2. Za pozornosť stojí mierenie z prvej osoby, “freezovanie“ nepriateľov a zábavné zbieranie známok. Novinkou oproti originálu je možnosť prehupnúť sa cez zábradlie. Rúčkovať, či vyčkať na nepriateľa a potom ho potichu zozadu zneškodniť. V prípade tejto hry to ale nie je až také jednoduché. Prostredia totižto ostali do posledného detailu identické a aliašská základňa takýchto príležitosti neponúka mnoho.

SkryťVypnúť reklamu

Hriechom by bolo opomenúť aj široký arzenál zbraní. Väčšina je prebraná z druhého dielu. Pribudla len uspávacia sniperka PSG1-T a popri už neodmysliteľnom Socome si našla svoje miesto aj uspávacia pištoľ M9-T. Práve vďaka týmto zbraniam a miereniu z prvej osoby vznikla, dá sa povedať, úplne nová hra, ktorá má čo ponúknuť aj hráčom znalých prvého dielu.

MULTIPLAYER
Názov síce obsahuje podtitul Twin Snakes, no multiplayer by ste len hľadali márne.

ZVUKOVÉ EFEKTY 9 / 10
Vyklopkávanie po stenách, lámanie väzov, tlkot srdca, hlučná streľba bez tlmiča a prechody z tichých povrchov na hlučné znejú znovu o kúsok reálnejšie a zaraďujú sa ku kvalitným zvukom, ktoré sú neodmysliteľne späté s touto sériou. Skvelé zvuky však nie sú jediným charakteristickým znakom MGSka. Je verejné známe, že Metal Gear mal a stále má jeden z najkvalitnejších dabingov. Autori sa preto rozhodli na túto tradíciu nadviazať. Dali dokopy pôvodných dablérov a donútili ich nahovoriť celú hru nanovo. Výsledok je viac než uspokojivý. Zvýraznili sa emócie postáv a hra sa prispôsobila pokračovaniam.

SkryťVypnúť reklamu

HUDBA 7 / 10
Staré melódie boli oprášené a doplnené o niektoré z MGS 2. Neprítomnosť Hollywoodskeho skladateľa Harryho Gregsona-Williamsa, na počudovanie, nepôsobí nijak zvlášť negatívne. Hudba sa už tradične mení podľa situácie odohrávajúcej sa na obrazovke a teraz je hra naviac oproti originálu obohatená o Dolby Pro Logic II.

NÁROČNOSŤ A INTELIGENCIA 6 / 10
Príchod možnosti prepnúť pohľad do prvej osoby znamenal podstatné uľahčenie niektorých pasáži. Prostredia jedničky neboli ani zďaleka stavané na takúto vymoženosť. Taktiež aj tiché obchádzanie nepriateľov stráca význam, pretože už z dverí stačí M-9 uspať všetkých protivníkov stojacích v ceste. Hra dokonca ponúka ešte jednoduchšie riešenie. Keďže sa alarm a pátranie končí ihneď po vstupe do novej lokácie, stačí miestnosťou len prebehnúť a vojaci pritom nevystrelia ani gram olova. O prácu sa im postará vysielačka, ktorou musia privolať komando.

SkryťVypnúť reklamu

Výzva pre hardcore hráčov sa v tomto prípade nekoná. Bossov dokáže nepríjemne zaskočiť poriadny headshot a sľúbené vylepšenie AI sa nedostavilo v takom meradle ako by si niekto mohol predstavovať. Jej viditeľnejším znakom sú vojaci riadiaci sa povelmi veliteľa. Umelá inteligencia nepriateľov je v skutočnosti tiež prevzatá z MGS 2. Na skomplikovanie hry je prítomný slušný výber obtiažnosti a možnosť vypnúť radar

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 8 / 10
Nemôžem si pomôcť, ale stále mám pocit ako keby sa autori iba chceli povoziť na úspechu jedničky. Vyvojári zo Silicon Knights sa mali možnosť ukázať v dobrom svetle. Vzkriesenie legendy si určite zaslúžilo oveľa väčšiu pozornosť. Veď Resident Evil už pred troma rokmi ukázal ako ma vyzerať kvalitný remake.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  1. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  3. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  4. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  5. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  6. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 874
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 706
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 609
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 354
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 914
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 716
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 684
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 635
SkryťZatvoriť reklamu