Regulácia nevhodného obsahu na TikToku je zatiaľ veľmi slabá. V kombinácii so zanedbávanou mediálnou výchovou môže predstavovať riziko nielen pre deti. Terčmi šikanovania sú aj mentálne zaostalí ľudia.
Na druhej strane, podľa odborníčky na sociálne siete Márie Tisoňovej z marketingovej agentúry Triad, by značky nemali podceňovať reklamu v tejto aplikácii. Silu sociálnej siete vidí v nadštandardnom organickom dosahu a vo vplyve na Facebook a Instagram, ktoré sú nútené meniť sa podľa nej, aby nezaostávali.
V rozhovore sa dočítate:
- Kto používa TikTok a aký vplyv môže mať na mladých ľudí.
- Prečo na TikToku prebieha šikana.
- Či sa aj na TikToku šíria dezinformácie.
- Prečo sa Facebook a Instagram budú musieť prispôsobiť TikToku.
- Či videá na TikToku môžu konkurovať streamovacím službám.
Štatistiky o slovenskom a českom publiku sociálnych médií prezrádzajú, že na TikToku je až 41 percent Slovákov do 30 rokov. Prevažne ide o ľudí vo veku 16 – 24 rokov. Oplatí sa používať TikTok aj značkám, ktoré primárne necielia na túto skupinu ľudí?
Áno, lebo aj táto cieľová skupina starne. O pár rokov sa stanú ich potenciálnymi klientmi a budú ich už poznať.
Nevôľa využívať TikTok v niektorých prípadoch možno pramení aj z negatívnych skúseností, ktoré sa dnes so sociálnymi sieťami spájajú. Na Facebooku sa šíria dezinformácie a nenávisť, Instagram často prezentuje skreslenú realitu nepriaznivú pre fyzické či psychické zdravie. Aké negatívne vplyvy vnímate na TikToku?
Nepravdivé informácie a hoaxy neobchádzajú ani túto sociálnu sieť. Príkladom je vojna na Ukrajine. Tvorcovia, ktorí chceli úmyselne zavádzať alebo rýchlo získať sledovateľov, publikovali zábery historických záznamov či záberov z filmov. Vydávali ich za autentické snímky z priebehu vojny.
Problémom je tiež zosmiešňovanie niektorých tvorcov. Nejde o bodyshaming, ako napríklad na Instagrame, ale o vysmievanie sa z mentálne zaostalých osôb alebo detí. Čoraz viac si ich totiž zakladá profily a streamuje. Páči sa im, že ich používatelia sledujú, no neuvedomujú si, za akým účelom. Predpokladám, že šikana na TikToku bude ešte veľkou témou.
Existuje regulácia?