Nibiru: Messenger of the Gods - tajomný projekt nacistov

Adventúrka Nibiru od českých Future Games bola v našej redakcii očakávaná viacerými, ale zmocniť sa jej mohol len jeden. Ako napokon dobrodružstvo od tvorcov Posla Smrti dopadlo, sa dozviete v nasledujúcej recenzii.

Adventúrka Nibiru od českých Future Games bola v našej redakcii očakávaná viacerými, ale zmocniť sa jej mohol len jeden. Ako napokon dobrodružstvo od tvorcov Posla Smrti dopadlo, sa dozviete v nasledujúcej recenzii.

Posel Smrti pre mňa predstavuje jednu z najlepších českých hier. Málokto čakal, že neznámi českí vývojári prerazia i v zahraničí so zastaraným point&click systémom a ponúknu hráčom plnohodnotný a napínavý zážitok. Nibiru: Messenger of the Gods bola predstavená v našom interview s tvorcami hry a hneď na začiatku sme všetci dobre vedeli, že pôjde o remake staršieho Posla Bohů, hoc s menšími úpravami. Zopakuje sa úspech predošlého hitu? Po mrknutí na výsledné hodnotenie už sami dobre viete, že to tak vôbec nie je a bez väčších rozpakov môžem prehlásiť, že Nibiru ma sklamalo.

Pocit nostalgie nastal okamžite pri spustení a prvých krokoch v hre. Závan starých dobrých čias klasických adventúr vyvoláva na tvári trojrozmernosťou neskazeného hráča príjemný pocit čias spred desiatich rokov. Áno, krása podmanivého príbehu a jedine jeho vplyv dokázal z minimálneho rozlíšenia a hrozného alebo žiadneho ozvučenia vytrieskať poctivú atmosféru a opojenie zápletkou. Nibiru sa o to snaží od prvého momentu a ja to beriem ako klad. Lenže ten závan na tvári sa po pár minútach zmení na mierne stuchnutý smrad z verejných záchodov. Nibiru ťahá z Posel Smrti i Bohů ako pivíčko po návrate z reštauračného zariadenia nejedného mužského jedinca, ale napínavú story prvého menovaného sa nepodarilo zopakovať.

            

Hlavným hrdinom je študent archeológie, Martin Holan, ktorému zavolá strýc de Vilde, žijúci vo Francúzsku. Má pre neho zaujímavú ponuku a Martin, hladný po dobrodružstvách, sa vyberá do Prahy, kde sa má stretnúť s osobou, majúcou ďalšie pokyny. V tomto momente je hráč vhodený do hry a postupne sa ponára do odhaľovania tajomného projektu Nibiru. Ako sa bude príbeh odvíjať ďalej, už možno tušíte, ale plytkosť a priehľadnosť zápletky degeneruje celý zážitok z ďalšieho postupu. Viete, čo bude nasledovať, že práve teraz nastal moment, kedy sa má objaviť na scéne hlavný záporný hrdina. Nič to však nemení na zaujímavom prostredí a dobrom nápade. Nápade, z ktorého niekto vytrieskal len potrebné minimum a nechal jeho ohlodané torzo ležať na zemi.

Prvé kroky v českej metropole vedú na známy Karlov Most, nasleduje rýchlejší spád udalostí, pribrzdený nezmyselným „papierovaním“. Presúvate sa do baní, navštívime sídlo strýka vo Francúzsku (možno až príliš podobné panstvu Black Mirror z Posla Smrti) a na záver sa presúvame do tajomných mayských pyramíd. Keď si k tomu ešte pripočítame tajomný výskum nemeckých mozgov počas druhej svetovej vojny (tajomné zamínované bane kdesi v Čechách), musí nám z toho vyplynúť fascinujúci príbeh, plný tajomstiev a zaujímavých odhalení. To všetko znie veľmi dobre, ale nevyužitý potenciál zamrzí. Otázky, čo keby sa s tým niekto hral ešte pol roka a poriadne rozvinul zápletku, sú momentálne úplne irelevantné, už je totiž neskoro. Uznávam, ide len o remake, s pár úpravami, ale nikto nemôže čakať, že sa tým ospravedlnia tak závažné chyby v atmosfére – ja jednoducho chcem viac detailov, chcem to viac do hĺbky a vôbec ma nezaujíma, že pred cca 8 rokmi toto hráčom stačilo.

Už som vyššie spomenul, že Messenger of the Gods (názov na českej krabicy!) môžeme zaradiť medzi klasické adventúrky, teda tu máme nádherné kreslené pozadia (to sa v 3D dá dosiahnuť len s hi-end enginom, ale neverím, že niekto si zakúpi engine Half-Life 2 na adv., i keď by som nebol proti :), postavičku, ktorú ovládame myškou, kurzor, meniaci sa po prejdení aktívnym predmetom a podobne. Okrem rozhovorov kombinujeme predmety a používame na logických miestach, prípadne nás čaká desiatka logických rébusov.

            

GRAFIKA 6 / 10
Počas hrania som sa snažil zachytiť takmer každú scénu z celkového počtu 80 obrazoviek, takže v galérii nájdete mnoho screenshotov priamo z českej verzie a môžete si tak urobiť dokonalý obraz o grafickej stránke Nibiru. Niektoré pozadia vyzerajú skutočne nádherné a napríklad ukrytý fašistický bunker v štólach alebo mayské chrámy, či francúzske sídlo strýka majú niečo do seba. Fajn, takže jednotlivé lokácie sa držia vo vodách nadpriemerných až očarujúcich, nasleduje však KO v podaní animácií. Ja viem, v adventúrach to nie je dôležité, ale jediné, čo sa tak dá ešte zniesť, je chôdza hlavného hrdinu. Manipulácia s predmetmi je otrasná a neprirodzená. Čert to ber, že rozlíšenie sa oproti Poslovi Smrti zvýšilo na 1024x768x32, to je však v dnešnej dobe samozrejmosť! Animované sekvencie sú fádne, nudné a zrejme ich robil amatér, inak si nedokážem predstaviť ako mohol niekto z tých zopár filmov, venovať jeden, asi minútu trvajúci, lietadlu ako roluje a ako letí... hnus.

INTERFACE 9 / 10
Ovládanie je skopírované z predošlého projektu Future Games a vôbec to nie je na škodu. Kurzor zmení farbu po prejdení aktívnym predmetom, len škoda, že sa len sfarbí do zlatista a nezmení sa jeho ikona. Hovadina, ale keď sa to môže diať pri prechode do ďalšej oblasti, určite by to nemal byť problém ani pri predmetoch. Výhodou je, že veci, ktoré pre vás už nehrajú žiadnu úlohu v ďalšom postupe, sa stanú neaktívne a nemusíte s nimi strácať zbytočne čas. Za kontroverzné považovali niektorí recenzenti používanie pravého tlačidla myšky, ktoré slúži na bližšie preskúmanie – netuším prečo, ale mne nerobilo žiadne problémy použitie tejto utilitky, na konkrétnych miestach je viditeľná možnosť aplikovania RMB. S inventárom, nachádzajúcim sa v dolnej časti obrazovky, som nemal tiež žiadne trable, práca so všetkým je úplne jednoduchá. Po stlačení klávesy TAB s vám navyše na obrazovke objavia všetky možnosti presunu do ďalšej lokácie. Funguje aj dvojklik pre rýchle opustenie mapky.

HRATEĽNOSŤ 7 / 10
Niekedy sa človeku nechce veriť, že firmička, majúca výborný potenciál pre rozprávanie príbehu, pohorí na takých maličkostiach ako je práve samotné podanie zápletky. Všetko ide ako po masle, hráč prechádza zaujímavým prostredím, ale nedostáva nič viac. Určite sa pamätáte na ohúrenie prostredím Syberie, kedy jedna obrazovka za druhou priam pohladila dušu hocakého hráča. V Nibiru nič také nie je, celým príbehom len ladne preplávate, nedozviete sa NIČ z histórie celého projektu Nibiru, ktorý nacisti nenápadne kryli v českom podzemí a snažili sa tajomstvom Mayskej civilizácie zvrátiť priebeh vojny. Zapletený je do toho okultizmus a na moje prekvapenie v samotnom závere zhliadnete aj postavu emzáka... je tu toho hodne, ale všetko je len pozliepané dokopy a bez bližšieho vysvetlenia ideme stále vpred, hoci by sa fakt patrilo trochu zmierniť tempo, zvýrazniť tak atmosféru jemnými detailmi a infoškami. A chudák hráč len smoklí a sníva o tom, aké to mohlo byť výborné.

           

Dobre, niekto nám tu kašlal na výplň okolo, ktorá tvorí značnú časť atmosféry – pozrime sa na napríklad na Still Life. Atmosféra, skladajúca sa zo ZAUJÍMAVÝCH momentov chýba práve Nibiru. Dialógov je pomenej, čo možno vyhovuje mainstreamu, ten sa nemusí preklikávať cez haldy textu a vníma tak celý dej len povrchne. Navyše sú rozhovory a komentáre na neskutočne nízkej úrovni – akoby som sa preniesol o niekoľko rokov vzad. Rádoby vtipné, prípadne drsné hlášky sú neskutočným klišé nielen na adventúrnej scéne. Takže ani dialógy svojou naivitou nedokážu vytvoriť tú správnu atmosféru.

Možno som mal tento aspekt spomenúť v grafike, ale pre absenciu akéhokoľvek vizuálneho efektu, tento zápor uvádzam práve na tomto mieste. Niekoľkokrát počas hry nastane okamih, kedy sa postup deja dozvedáme len z Martinovho rozprávania – inak na obrazovke neuvidíme nič okrem čiernočiernej tmy. A titulky. Nech napíšem akúkoľvek nadávku, žiadna nebude dostatočná – stačilo tam hodiť napríklad komixové stripy, prípadne len meniť statické obrázky. Vyzerá to hrozne a celý ten feeling z postupu vpred je... veď viete kde. Nezachráni to ani často sa vyskytujúca štěrbina... dobre, Snowborďákov ste asi nevideli všetci. :) Ako posledné rypnutie a príklad dlabania na celý projekt si dovolím uviesť denník nemeckého vedca – jediná kniha, ktorú si môžete prečítať. Text presahuje stránky zošitu, niektoré riadky sa prekrývajú, písmo je zrejme obyčajný Times Roman... je mi z toho smutno.

Po dohraní vo mne ostalo úplne prázdno a tých pár hodín som v niektorých momentoch bral ako nutné zlo – a na záver čakáte gradovanie a prekvapivý záver? Skutočne? Ja som bol po Poslovi Smrti nažhavený, ale to, čo sa dialo na koniec, mi takmer vyrazilo dych. To má byť všetko? Plytké vyvrcholenie, žiadne gratulácie, nič.

MULTIPLAYER
Je to adventúrka, žiadny sa nekoná.

ZVUKOVÉ EFEKTY 5 / 10
Tých zopár ozvučení činností a hrmotov predmetov nebudem opisovať, sú na priemernej úrovni, takže nestoja ani za toto spomenutie – rovnaké tykanie hodín vo viacerých miestnostiach alebo niekoľko sekundové ťukanie do klávesnice pri vypisovaní 5 znakov (!) ako hesla do počítača. Navyše často zvuk neznie súčasne s danou animáciou... Nad hladinu priemernosti mal ozvučenie vytiahnuť dabing českých hviezd. Za hlasmi postáv stoja napríklad Jan Šťastný, Vladimír Brabec, Pavel Rimský alebo Pavel Soukup. Je ich omnoho viac, ale že by čo i len jeden podal nadpriemerný výkon a vžil sa do svojej role, to povedať nemôžem. Nech si vraví kto chce, čo chce, nech si vyzdvihuje hviezdnosť hlasov, pre mňa úplne prepadli a nevdýchli ani jednej postave charakterizujúcu iskru, podľa ktorej sa s hlavným hrdinom stotožníte. Odrapkané vety, bez akejkoľvek zmeny úrovne hlasu – áno, to tu nájdeme. Keď zistíte, že vám zavraždili niekoho blízkeho, aspoň trochu sa vám zmení intonácia hlasu. V Nibiru sú zrejme všetci drsňáci. Alebo vás zajmú, ale farba hlasu zostáva stále rovnaká. Strčte si niekam svoje veľkohubé vyhlásenia o výbornom dabingu, pre mňa je to jeden z veľkých omylov.

           

HUDBA 5 / 10
Počas hrania vám do uší prenikne len zopár melódií a i tie sú až nekresťansky krátke. Ich kvalita je vysoká, k tomu nemám žiadne pripomienky, ale hodilo by sa oveľa viac skladieb, lebo práve minimalistické hudobné spracovanie môže za degradáciu podmanivej atmosféry. Kvalitná hudba vie spraviť veľa, zaujímavé momenty by do hry ľahko zapadli – nemuselo by ísť nutne o orchester, mayská civilizácia by si však zopár jednoduchých tónov určite zaslúžila, v ukrytých chodbách nemeckého labáku by mohlo znieť niečo mrazivého, ale nie. Zrejme chcel niekto ušetriť, ale nezvolil si najlepšiu cestu.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 6 / 10
Nibiru je nesmierne krátka hra – to by však vôbec nevadilo, keby bol zážitok intenzívny. Takto len prechádzate ďalej a ďalej, vyriešite logickú hádanku, skombinujete predmety až do záverečného vyvrcholenia v Mexiku. Nekomplikovaný priebeh vám zaberie približne 8 až 10 hodín (aj to preháňam), ale prázdnych hodín. Náročnosť je podľa mňa zvyšovaná zbytočnými „charakteristickými rysmi“ starších adventúr. Predmet sa stane aktívnym, teda ho môžete vziať, až keď sa k nemu dopracujete pri rozhovore. Často je nutné dialóg opakovať, aby ste sa dostali ďalej. Tento postup vám však nebude robiť žiadne problémy, postavička môže behať po obmedzenom priestore, až kým nesplní danú úlohu. Považujem to za príjemnú vec, aspoň človek zbytočne neblúdi po desiatkach lokácií, ale sa sústredí len na momentálne nutné miesto.

Niektoré rébusy sú však trochu pritiahnuté za vlasy, ale človek si na podobné extempore už zvykol. Uvediem príklad jednej z úloh: Martin musel chytiť krysu (?), na ktorú priviazal dynamit (pôvodne som si myslel, že jej šúľok narve rovno do prdele, ale to by bolo zrejme už príliš drastické :), pustil ju do štrbiny a tak otvoril dvere, hoci výbušnina nespravila nič, keď bola zasadená rovno do diery v stene... Kombinovanie predmetov však prebieha jednoducho a jediný zákys sa u mňa dostavil v byte strýka – nevedel som otvoriť sejf, všetko som napokon vyriešil po piatich minútach trieskania si hlavy o stenu. Stačilo si pozrieť názov plagátu a skombinovať ho s uložením písmen na klávesnici telefónu a tramtadadá, máme hľadaný kód. Aby ste však nenadobudli dojem, že sa to celé zvrhne na používanie všetkého na všetko, nájde sa tu aj zopár výnimočných a príjemných problémov. Treba si len všímať okolie, ktoré vám ponúka obrovskú nápovedu na každom kroku. Vaša spojka v Prahe má heslo do počítača po svojom kocúrovi (na to však musíte prísť) – vo svojom kanclíku ma na stole fotku s domácim miláčikom opačne na stole, tak heslo je myslím jasné... podobne pokračujete vo viacerých riešeniach, všetko ide hravo ďalej.

Výborným osviežením sú logické rébusy, ktorých nájdete v hre presne desať. Každý dokáže ponamáhať vaše mozgové závity a na prvý pohľad je jasné, čo máte robiť, len treba ten problém vyriešiť. Málokedy nastane frustrujúci okamih, kedy vám hádanka prerastie cez hlavu, stačí si len vyčistiť hlavu a po chvíli logická prekážka okamžite povolí. Mohlo ich byť viac, ale nevadí, ide o výborné kúsky a hoc nie sú originálne (skladanie rozpadnutého obrazu, klasický syndróm uloženia predmetov do pôvodnej kombinácie, ak máte jedno políčko voľné a pod.), zábavnosť im nechýba.

Počas hry môžete dokonca aj zomrieť, ale nemusíte sa obávať a ukladať si pozíciu po každej obrazovke – po smrti sa objavíte v danej miestnosti tesne pred nechcených odchodom do náručia zubatej. V časovom limite musíte napríklad uhádnuť kód kufríku v izbe nepriateľa, inak vás odhalí alebo sa musíte zachrániť pred výbuchom a podobne. Všetko je to zaujímavé a dôležitou vlastnosťou je, že chybu neoľutujete a nemusíte nahrávať poslednú uloženú pozíciu.

         

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 7 / 10
Nibiru: Messenger of the Gods napokon nedostalo až tak nízke, na druhú stranu ani vysoké hodnotenie. Moje osobné očakávania boli vysoké a musím podotknúť, že sa nenaplnili. Všetko podstatné bolo spomenuté vyššie, klady i zápory. Momentálne však na trhu adventúr existuje lepšie riešenie – Still Life. Titul od Microids má grády a pri hraní vám telom prebieha mráz, na scénu prichádza ten správny feeling ponorenia sa do príbehu. Práve to je závažná chyba Nibiru. Adventúrista by si však tento nadpriemerný výlet za záhadou mayskej civilizácie nemal nechať ujsť, ale bude to dobrodružstvo krátke a po jeho ukončení vám naň nezostanú žiadne spomienky na strhujúce momenty. Škoda, možno nabudúce...

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Slobodné a rozvedené matky sú moderné vdovy, tvrdia Kotlebovci

Kotlebovci cielia na zraniteľné skupiny s najväčšími finančnými problémami.

PLUS

Európa sa hýbe smerom, akým chce Merkelová

Angela Merkelová bola v posledných rokoch tvárou Európskej únie. Bez domáce podpory to bude mať oveľa ťažšie.

EKONOMIKA

Bankomaty majú výročia. Takto vyzerali pred 50 rokmi

Prvý bankomat dali do používania v roku 1967 v Londýne.

Neprehliadnite tiež

Astronautka z NASA: Vieme, že sa niečo pokazí

Astronautka Dorothy Metcalf-Lindenburgerová hovorí, ako vyzerá tréning v NASA a ako sa astronauti pripravujú na zlyhania.

Rozšírená realita je zábavná aj užitočná. Skúste tieto aplikácie pre iPhone a iPad

Nová aktualizácia iOS 11 pre mobilné zariadenia od Apple priniesla aj ARKit. V ponuke sú prvé aplikácie a je s nimi zábava.

TECH_FM

Kontroverzný objav naznačuje, že praľudia sa mohli vyvinúť v Európe

Stopy dávneho tvora mätú vedcov. Odborníci sa sporia, komu patrili.

Strašia vás baktérie na mobile? Vymysleli "umývačku"

Nová nabíjačka dezinfikuje mobily, používa na to ultrafialové žiarenie.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 727
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 10 548
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 464
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 444
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 072
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 032
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 658
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 490
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 274
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 222