Reklamné e-maily internetistov rozčuľujú, nie každá komerčná správa odoslaná e-mailom je však nelegálna. Ako propagovať firmu cez internet legálne?
Ak dodržíte zákon a dobré mravy internetu, e-mail môže byť pre vás a vašich zákazníkov veľmi efektívnym marketingovým nástrojom. E-mail je veľmi jednoduché vyrobiť i odoslať, celý zoznam záujemcov o váš produkt možno zásobiť potrebnými informáciami za niekoľko sekúnd a okrem času vás to nič nestojí. Legálna e-mailová reklama je navyše efektívna, keďže ňou oslovujete skupinu ľudí, ktorí si od vás informácie priamo vyžiadali, a tak je veľká šanca, že väčšinu z nich skutočne zaujme a produkt si objednajú.
Vytvorte si "mailing list"
Vytvorte si na svojej stránke formulár, vďaka ktorému si návštevník bude môcť objednať zasielanie reklamných e-mailov. Niekde stačí kolónka na vyplnenie adresy a potvrdzovacie tlačidlo, inde treba celý proces ošetriť ešte i pravidlami, ktoré určia, čo všetko budete zasielať e-mailom, akým spôsobom a ako často. Každému príjemcovi však umožnite jednoducho sa zo zoznamu odhlásiť - stručný návod by mal byť na konci každého odoslaného e-mailu.
Najjednoduchšie pre vás na začiatok bude, ak použijete niektorý z hotových mailing-listových systémov. Veľa kvalitných už dnes možno na internete nájsť i zadarmo, napríklad na adrese: http://ww.hotscripts.com/PHP/Scripts_and_Programs/Mailing_List_Managers/
Dávajte o sebe vedieť
Využite e-mail ako kontaktnú bránu medzi vami a vašimi potenciálnymi zákazníkmi, informujte ich o akciách, novinkách, zmenách a podporte tento proces aj v tlačených prospektoch. Niekedy je dobré mailing-list podmieniť i súhlasom pri neinternetovom styku - napríklad pri uzatváraní zmluvy pridajte dobrovoľnú položku "Prajem si prijímať reklamné e-maily" a ponúknite takto zákazníkovi isté služby navyše.
Kedy je nevyžiadaný e-mail vítaný
Niekedy sú i nevyžiadané e-maily, či dokonca priamo zaradenie do e-mailového zoznamu celkom vítané a prirodzené - ide o prípady, ak je obsah vašich e-mailov pre čitateľa dôležitou informáciou, alebo s ním vaša správa jednoznačne súvisí. Novinár sa celkom bez opýtania ocitne na zozname prijímateľov komerčných tlačových správ, lebo ich čítanie je jeho prácou. Spoločnosť, ktorá spracúva drevo, je zásobovaná cenníkmi spoločností, ktoré ho ťažia, aj napriek tomu, že si ich nežiadali.
Máte dojem, že existujú spoločnosti alebo ľudia, ktorí by mali vedieť o tom, čo robíte? Pokojne sa ich to opýtajte e-mailom, vysvetlite však podrobne, prečo si myslíte, že by o vás mali vedieť. Niekedy je vhodné zodvihnúť aj telefón a dovolenie zasielať e-maily si vypýtať touto cestou.
Podľa Zákona o reklame je nelegálny každý reklamný e-mail, ktorý bol zaslaný bez toho, aby si ho príjemca vopred vyžiadal.
Príjemcom e-mailu budete zrejme označený ako spamer a môžete sa dočkať jeho veľmi ostrej reakcie, ak:
- e-mailovú adresu prijímateľa ste získali voľne z internetu alebo "z druhej ruky", od inej spoločnosti.
- Príjemcu nepoznáte, poznáte len jeho e-mailovú adresu, a zrejme nepozná ani on vás a nemožno predpokladať, že by si sám želal dostávať od vás e-maily.
Želáte si od nás dostávať reklamné e-maily?
"Píšem vám, lebo sa chcem opýtať, či si želáte od nás dostávať reklamné e-maily." Niektorí sa mylne domnievajú, že odoslanie takéhoto mailu je legálne. Pamätajte si, že i žiadosti o súhlas na posielanie reklamných e-mailov sú nevyžiadanými reklamnými správami.
Nekomerčné hromadné e-maily
Spamerom nemusíte byť, len ak posielate správu informujúcu o produkte, podozrivé sú aj e-maily, ktoré obsahujú v hlavičke veľké množstvo príjemcov. Takáto správa v prvom rade vôbec nemusí byť doručená kvôli antispamovej ochrane serverov, cez ktoré bude prechádzať. Ak doručená bude, niektorý z adresátov sa na vás môže sťažovať, pretože:
- Váš e-mail v snahe osloviť naraz veľké množstvo osôb vyznieva neosobne, prípadne sa niektorého z adresátov dotýka len okrajovo či vôbec.
- Adresátovi je jasné, že váš e-mail dostalo veľké množstvo ľudí, ak nejde o nič príliš dôležité, môže mať dojem, že nezmyselne "zahlcujete sieť" (spamujete).
- Adresáti si často neželajú, aby sa ich adresa verejne vystavovala, alebo nechcú, aby konkrétna osoba poznala ich e-mail. Hromadným e-mailom dávate každému v zozname vedieť o adresách ostatných príjemcov v zozname.
Odosielajte preto radšej e-mail každému osobitne, oslovte ho jeho menom a napíšte prečo je práve on ten, komu píšete.
Tajná kópia
Predchádzajúci problém s hromadnými e-mailami mnohí riešia tak, že všetky adresy dajú do tajnej kópie (BCC) a kolónku "To" nechajú prázdnu. Takáto správa je ešte podozrivejšia, lebo teraz adresát nevie už ani len to, koľkým ľuďom prišiel váš mail a pokojne sa môže domnievať, že adresátov boli tisícky. Ak sa neviete vyhnúť tomuto spôsobu odosielania e-mailu (chcete ho poslať mnohým naraz, no nechcete, aby o sebe vedeli), dajte do textu e-mailu, alebo do kolonky "To" nezameniteľnú informáciu o tom, aká skupina ľudí je príjemcom správy - priatelia, kolegovia, riaditelia v regióne, médiá a podobne.
Autor: tu