Pondelok, 27. jún, 2022 | Meniny má Ladislav, Ladislava

Staroveká DNA odhaľuje tajomstvá Pompejí, vedci sekvenovali ľudský genóm

Popol zo sopky zabíjal rýchlo.

V Pompejách našli zachovalé pozostatky dvoch ľudí.V Pompejách našli zachovalé pozostatky dvoch ľudí. (Zdroj: TASR/AP)

Vedcom skúmajúcim pozostatky ľudí z Pompejí, sa podarilo získať genetické tajomstvá z kostí muža a ženy, ktorí zomreli, keď rímske mesto pohltil sopečný popol zo sopky Vezuv.

Odborníkom sa podarilo sekvenovať prvý "pompejský ľudský genóm", ktorý je takmer kompletným súborom "genetických dát" obetí. Bol zakódovaný v DNA z extrahovaných kostí, píše portál BBC.

Staroveká DNA sa zachovala v telách, ktoré boli obalené stvrdnutým popolom zo sopky. Zistenia sú publikované v časopise Scientific Reports.

Popol zo sopky zabíjal rýchlo

Kostry dvoch ľudí boli prvýkrát nájdené v roku 1933 na mieste, ktoré archeológovia nazvali Casa del Fabbro, alebo Dom remeselníkov. Boli zhrbení v rohu jedálne, takmer ako keby obedovali rovno počas toho, ako došlo 24. augusta v roku 79 nášho letopočtu k erupcii.

Nedávna štúdia naznačila, že obrovský oblak popola z erupcie sopky Vezuv sa mohol stať pre obyvateľov mesta smrteľným za menej ako 20 minút.

Keďže pemzu prúdy unášajú na sever, môže zasiahnuť celé japonské pobrežie.

Obyvatelia hlavného mesta boli oficiálne požiadaní, aby šetrili energiou, najmä v pondelok podvečer.

Vedci skúmali rakovinu prsníka.

Kapitán Zdeno Chára prvýkrát v drese Bostonu hral hokej bez rukavíc. Obeťou sa stal Čech David Kočí v zápase Boston – Chicago 3:1.

Aj bitky otvárajú cestu do NHL.