Streda, 10. august, 2022 | Meniny má Vavrinec

Vedci v Británii zostavili najstarší rodokmeň na svete

Objav pomôže porozumieť rodinnej dynamike neolitických usadlíkov.

(Zdroj: Twitter/Nature)

LONDÝN. Vedci v Británii zostavili najstarší rodokmeň na svete na základe kostrových pozostatkov ľudí, ktorí boli pochovaní v 5 700 rokov starom hrobe na pahorkatinev grófstve Oxfordshire.

Informovala o tom stanica BBC.

Výsledky tejto štúdie boli zverejnené vo vedeckom časopise Nature. Výskum sa zameriaval na obyčaje v oblasti príbuzenských vzťahov v hroboch z obdobia mladšej doby kamennej – neolitu – v Británii. Vedci podľa svojich vyjadrení využili metódy archeologickej i genetickej analýzy kostí 35 osôb, ktoré žili pred takmer 6000 rokmi.

Experti pomocou analýzy DNA zistili, že ľudia pochovaní v tomto veľkohrobe patrili k piatim za sebou nasledujúcim generáciám tej istej rozsiahlej rodiny.

Väčšina osôb boli potomkovia štyroch žien z prvej generácie. Otcom všetkých ich detí bol ten istý muž.

Hrob má dve pohrebné komory v tvare písmena L. Jedna z nich je orientovaná na juh, druhá na sever. Ľudia boli pochovaní na rôznych miestach hrobu na základe toho, ktorá zo štyroch žien bola ich matkou.

Chris Fowler z Newcastleskej univerzity, ktorý bol vedúcim tejto archeologickej štúdie, povedal, že rozmiestnenie osôb v jednotlivých komorách je veľmi dôležité a môže poskytnúť informácie o fungovaní príbuzenských vzťahov pochovaných jednotlivcov. Objav vedcom pomôže porozumieť rodinnej dynamike týchto neolitických usadlíkov a zistiť viac o ich kultúrnych zvyklostiach, píše BBC.

"Dúfame, že toto bude prvá z mnohých takýchto štúdií, a ďalšie budú nasledovať," dodal David Reich z Harvardovej univerzity.

Bývalý predseda oz Pospolitosť Marian Kotleba počas zhromaždenie pred budovou Prezidentského paláca na Hodžovom námestí, ktoré organizovala Iniciatíva za slobodu slova  za účasti členov a prívržencov oz Pospolitosť. Bratislava, 17. november 2007.

Na slabú hrozbu ukázal už Najvyšší súd.

Nataša Holinová

Rečičky o vymäknutí kotlebovcov sú len výhovorka.

Hokejisti Česka sa tešia z gólu v zápase so Slovenskom na MS hráčov do 20 rokov.

Najlepším hráčom zápasu sa stal brankár Šimon Latkóczy.

Nikola Baďová 2 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.