Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Samice sú z Venuše, samce z Marsu

Vo verzii so ženami a mužmi sme sa s výrokom v titule stretli už azda všetci. Napriek všetkým povrchovým i genetickým medzipohlavným rozdielom by však dôkladný mimozemský pozorovateľ vždy zistil, že ženy a muži (respektíve samice a samce) tvoria jeden ..

Dve kráľovné Wasmannia auropunctata s robotníčkami pri vajíčkach.

FOTO - NATURE

Vo verzii so ženami a mužmi sme sa s výrokom v titule stretli už azda všetci. Napriek všetkým povrchovým i genetickým medzipohlavným rozdielom by však dôkladný mimozemský pozorovateľ vždy zistil, že ženy a muži (respektíve samice a samce) tvoria jeden druh. Najmä ak by preskúmal celú populáciu. No sexuálna reprodukcia môže vyvolať veľké konflikty medzi pohlaviami, ako aj vo vnútri ich genómov (súhrnná genetická informácia v jadre bunky).

Extrémny prípad teraz objavil Denis Fournier zo Slobodnej univerzity v Bruseli (Belgicko) s kolegami. Napísali o ňom v časopise Nature. Kráľovné a samce malého juhoamerického hrdzavého mravca druhu Wasmannia auropunctata, jedného z najinvazívnejších živočíchov, sa podľa analýz DNA z 34 mravenísk vo Francúzskej Guyane rozmnožujú klonovaním. Ich genofondy sa tak vyvíjajú oddelene od seba. Samce to zrejme robia odstránením materskej polovice génov z oplodnených vajíčok. To z nich a kráľovien robí de facto dva druhy. Konvenčne sexuálne spolu produkujú iba sterilné robotníčky. Je to prvý známy prípad reprodukcie samcov klonovaním v celej živočíšnej ríši. (urb)

Koronavírus na Slovensku: Krajčí testoval, potom rokoval. Verí, že Slovensko bude príkladom (minúta po minúte)

Na Slovensku pribudlo 2890 pozitívne testovaných na koronavírus a 25 úmrtí pacientov s Covid-19. Na Orave a v Bardejove pokračuje celoplošné testovanie na Covid-19.

Minister Marek Krajčí v Tvrdošíne.

Prečo sú tu vojaci, nemajú čo robiť? Veľká reportáž z Oravy

Na testy čakali ľudia v chladnom počasí aj hodinu.

Celološné testovanie na Orave.
Odliatky kostry tyranosaura Stana boli od 90. rokov vystavené vo viacerých múzeách v Európe. Tentoraz však predali vzácnu originálnu kostru, ktorá významne prispela k poznaniu o tyranosauroch.