Som veľmi rád, že vám dnes môžem priniesť recenziu na jednu z mála kvalitných japonských RPG, ktoré uzreli svetlo sveta aj v týchto končinách. Všetci dobre vieme o strachu európskych vydavateľov z možného neúspechu. Následkom čoho je bránenie titulov podobných Baten Kaitos (BK) v preniknutí na starý kontinent. Rovnako ako keď rybár chytá do siete ryby a iba niektorým sa podarí nájsť únik v trhline. Jednou z prvých, ktorým sa to podarilo bola Final Fantasy VII. Netrvalo dlho a hra si získala srdcia mnohých hráčov po celej Európe. Zmenila prístup vydavateľov a umožnila tak spoznať RPGčka z pohľadu krajiny vychádzajúceho slnka.
Nanešťastie ani to nestačilo a japonské RPG aj naďalej nemajú stopercentnú zelenú. Situácia v prípade GameCube bola niekoľko rokov natoľko biedna, že viacerí hráči urobili to, čo za starej éry pri PSone a N64. Znovu zakúpili mašinku od Sony. Isté pozitívne zlepšenie nastalo pred rokom s príchodom Final Fantasy: Crystal Chronicles. No to pravé výrazne posilnenie v tomto žánri priniesli až minuloročné Vianoce. Tales of Symphonia a Paper Mario 2 naplnili očakávania a do videohernej histórie sa zapísali medzi najlepšie RPG pre terajšiu generáciu.
Ba čo viac, ďalšia exkluzivita z dielne európskej pobočky Nintenda na seba nenechala dlho čakať. Baten Kaitos: Eternal Wings and the Lost Ocean je prvý počin z dielne Monolith Soft pre hernú kocku (táto firma nemá nič spoločné so spornosťou s rovnakým názvom stojacou za The Matrix Online {Autor hovorí o rovnomennej firme Monolith avšak s prívlastkom Monolith Productions, ktorí sú okrem iného autori No One Lives Forever a pripravovanej akcie FEAR - pozn. by chrupi}). Tím netvoria žiadni nováčikovia, ale skúsení ex-pracovníci Square. Momentálne pilne pracujúci pod krídlami Namca.
Baten Kaitos je slovné spojenie pochádzajúce z arabčiny a znamená "brucho veľryby". Veľryba sa v hre spomína v súvislosti s oceánom, ktorý zmizol pred tisíckami rokov. Ľudia žijú v miery na vznášajúcich sa kontinentoch. Mnohým z nich sa vyvinuli krídla a rozprávanie o pevnine a oceáne považujú za hlúpu rozprávku pre deti, ktorá sa traduje z generácie na generáciu. Hlavnou postavou je ľahkomyseľný mladík menom Kalas. Na svet prišiel len s jedným krídlom, to druhé mu vlastnoručne zostrojil jeho - dnes už nebohý - dedko. Počas prenasledovania vrahov svojich blízkych príbuzných narazí na mladú dievčinu menom Xelha, pokúšajúcu sa spolu so svojimi dvoma sprievodcami poodhaliť tajomstvo zahaľujúce znovuzrodenie krutého boha Malpercia.
GRAFIKA 9 / 10
O BK sa hovorí ako jednej z najkrajších hier na "cubea" a že je to skutočne pravda sa môžete presvedčiť sami, nahliadnutím na okolité obrázky. Kombinácia pre-renderovaných prostredí a plnej 3D grafiky v súbojoch naznačuje úzke spojenie s hrami na PSone. Nenechajte sa odradiť. Dediny, mestá a postavy priam hýria množstvom detailov. Rôzne pokusy o oživenie pozadí s akými sme sa mali možnosť stretnúť v prvých dieloch Onimushy či Resident Evil Zero sú zvládnuté ešte o nejaký ten kúsoček lepšie. Námatkovo spomeniem napríklad mraky predierajúce sa pomedzi škáry domov, alebo zdvíhajúci sa prach osvetlený lúčmi slnka. Tieto ale aj rôzne ďalšie grafické parádičky vyvolávajú zvláštnu atmosféru, akoby ste sa pozerali na oživenú rozprávku.
Súboje prebiehajú v 3D a pravdou je, že neprekypujú toľkými detailmi, čo pozadia v mestách, ale ani zďaleka nezaostávajú pozadu. Podobne ako tomu bolo vo Final Fantasy sérii i tu bojujete v imaginárnej aréne, ktorá prostredím pripomína lokáciu vášho momentálneho výskytu. Za zmienku ešte stoji síce jediná, no svojou nádherou očarujúca úvodná CGI animačka. Na starosti ju mala spoločnosť ROBOT v minulosti známa už nejednou prvotriedne odvedenou prácou.
INTERFACE 9 / 10
V RPG hrách hrá kľúčovú úlohu aj prehľadné menu v ktorom sa rýchlo zorientujete a máte prehľad o práve prebiehajúcej situácii a stave partie. V BK je to vyriešené trochu netradične, pretože na pohyb v ňom je potrebné využívať okrem klasických tlačidiel na potvrdzovanie a rušenie volieb aj obidve páčky.
Obyvatelia sa naučili premieňať predmety do karát nazývaných tiež magnus. V hre sa ich nachádza 1000. Každá karta je svojim spôsobom jedinečná a obsahuje rôzne schopnosti. Magnus delíme do dvoch skupín. Kľúčové, ktorých použitie na správnom mieste zabezpečuje posun v príbehu ďalej a obyčajné. Niektoré karty z obidvoch týchto skupín sa naviac dokážu vyvíjať. Napríklad banány, jablka či strapce hrozna, ktoré majú uzdravujúce účinky podliehajú časom skaze a menia sa na bojové karty.
Do každého súboja nastupujete s kartami, ktoré ste si sami uložili do balíčka. Ten, kto pozná poker bude mať spočiatku malú výhodu. Veď čo by to už len boli za karty, keby nemali v rohoch určitú hodnotu? Hra akceptuje postupku, páry, full-house, no okrem čísiel je potrebné brať do úvahy aj elementy. Útočné karty sú vždy nabité nejakým a použitie protikladov v jednom kombe má za následok negáciu niekedy aj celého útoku. To znamená, ak v jednej sade použijete oheň a zároveň o rovnakej sile vodu, výsledok bude nula. Stačí tomu prísť na chuť a pochopiť tieto základné princípy a razom sa začnete zabávať.
HRATEĽNOSŤ 8 / 10
Zaujímavým prvkom, nie však prevratné originálnym je ovládanie hry cez ochranného ducha tzv. "guardian spirit" , ktorý je spätý s hlavnou postavou. Vzťah medzi Kalasom a nim závisí od vás a odzrkadľuje sa v súbojoch deštruktívnymi útokmi. Čím priateľskejšie spolu vychádzate, tým intenzívnejšia je jeho pomoc. Ďalším orginálnym prvkom je zvyšovanie levelov. Dosiahnutie vyššieho level-upu neznamená nič, pokým sa nepomodlíte v chráme. Prístup doň vedie skrz niektoré savey. Preto je vždy dobré po porazení niekoľkých nepriateľov, poprípade bossa, navštíviť chrám a premeniť nazhromaždené skúsenosti v novú úroveň.
Pre tých, ktorým vadili náhodne generované súboje známe hlavne z Final Fantasy série, mám potešujúcu správu. V BK vidíte nielen bossov, ale aj nepriateľov a až na zopár pasáži sa vyhnutie otravnému kontaktu s nepriateľom, nepredstavuje žiaden problém. Škoda, že sa podobne pochvalné slovo nedá povedať aj na nelineárnosť hry. Našťastie bočných questov je neúrekom. Niektoré vás zabavia len na pár minút, no iné sa tiahnu po celú dobu hrania. Hra postráda denník, preto jediným dôležitým prvom ostáva komunikácia s obyvateľstvom a vaša dobrá pamäť.
MULTIPLAYER
Hru pre viacerých hráčov hra neobsahuje.
ZVUKOVÉ EFEKTY 6 / 10
Nahovorenie hlavných postáv patrí medzi najhoršie aspekty hry. Z postáv ako Lyude doslova srší slabá a amatérsky odvedená práca. Odfláknutý dabing sa prejavuje hlavne v radostných, smutných či bežných prejavoch, ktoré sú podávané na jednej tónine a ak si už myslite, že to už horšie byť nemôže, pripravte sa na ešte jedno prekvapenie. Týka sa okruhu ľudí, ktorí nemajú možnosť zapnúť si surround. Dabing v režime mono a stereo pripomína rozhovory prebiehajúce v karbónovej trubici.
HUDBA 10 / 10
Hráčskej obci, zaoberajúcej sa nielen hraním, ale aj pozadím videohier, stačí spomenúť meno Motoi Sakuraba. Muž zodpovedný za hudbu ku Golden Sun, Star Ocean, či Tales of Symphonia. Skvelý soundtrack sprevádzajúci hru od začiatku až do konca potlačí a dá zabudnúť aj slabému nahovoreniu niektorých postáv. Tvorcovia to dozaista predpokladali a do hlavného menu hry preto zaradili aj položku hudba. Obsahuje všetky pesničky, ktoré ste si mali možnosť vypočuť si počas vašich dobrodružstiev naprieč hrou. V podstate to znamená, že spolu s BK kupujete aj jeho soundtrack, inak samostatne predávaný na CD.
NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 9 / 10
Náročnosť sa priamo úmerne stupňuje so zvyšovaným tried u postáv. Čím je vyššia trieda, tým menej je času na výber karát. V závere hry by si nováčik, teda človek, ktorému by ste dali BK zahrať po prvýkrát, ani nepískol. Sledovať elementy a možné kombinácie karát dá poriadne zabrať. Najviac sa zapotíte s niektorými bossmi. Pričom pred každým takým súbojom treba mať na pamäti, že sa môže pretiahnuť aj na viac ako hodinu.
ZÁVEREČNÝ VERDIKT 9 / 10
Baten Kaitos je o spletitých dobrodružstvách postáv, ktoré náhodné udalosti spojili, aby tak predostreli pozvánku pre všetkých, ktorí sa neboja vstúpiť do príbehu odohrávajúcom sa v rozprávkovom svete impozantných ostrovov vznášajúcich sa vysoko na oblohe, obohatených a popretkávaných emóciami, zaobalených v nádhernej grafike a zvuku. 60 hodín položených na oltár tohto originálneho počinu s netradičným bojovým systémom je to najmenej čo môžete urobiť.