Utorok, 28. september, 2021 | Meniny má VáclavKrížovkyKrížovky

Môžu dokázať, že na Marse bola kedysi voda, rover získal ďalšiu vzorku hornín

NASA chce získať z Marsu približne 30 vzoriek.

Diera v hornine vyvŕtaná roverom Perseverance, ktorému sa podarilo odobrať ďalšiu vzorku z Marsu.Diera v hornine vyvŕtaná roverom Perseverance, ktorému sa podarilo odobrať ďalšiu vzorku z Marsu. (Zdroj: TASR/AP/NASA/JPL-Caltech)

WASHINGTON. Robotickému vozidlu Perseverance amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA) sa podarilo získať v poradí druhú vzorku hornín z povrchu Marsu. V piatok o tom informovala NASA, ktorú cituje agentúra DPA.

Vzorky sú "pravdepodobne sopečného pôvodu s náznakmi solí, ktoré môžu obsahovať bubliny starodávnej vody", napísala NASA prostredníctvom oficiálneho twitterového účtu tohto marsochodu.

Vzorky podľa vedca Kena Farleyho z NASA odhaľujú potenciálne obývateľné prostredie na Marse. "Je to veľký objav, že tam voda bola dlho," priblížil Farley vo vyhlásení.

Chcú približne 30 vzoriek

NASA v pondelok potvrdila, že sa Perseverance podarilo získať vôbec prvú vzorku hornín z povrchu Marsu.

NASA plánuje pomocou marsochodu získať z povrchu červenej planéty približne tridsať takýchto vzoriek, ktoré by mali byť prostredníctvom viacerých misií prepravené na Zem do zhruba desiatich rokov.

Súvisiaci článok NASA potvrdila, že rover Perseverance získal z Marsu prvú vzorku hornín Čítajte

Rover Perseverance a jeho misia na Marse

Perseverance pristál na Marse koncom februára, pričom išlo o riskantný manéver. Vývoj a zostrojenie tohto robotického vozidla stálo približne 2,5 miliardy dolárov a trvalo osem rokov. Poslaním roveru na Marse je pátrať po stopách mikroorganizmov a skúmať geológiu a podnebie červenej planéty.

Je to veľký objav, že tam voda bola dlho.

Ken Farley, vedec z NASA

Začiatkom augusta sa roveru Perseverance (Vytrvalosť) odber vzorky nepodaril, keďže vŕtal do oveľa mäkšej horniny, v dôsledku čoho sa zozbieraný materiál rozpadol a nepodarilo sa ho tak dostať do titánovej trubice.

Vedci z NASA dopravili na Mars spolu s roverom i miniatúrny experimentálny vrtuľník Ingenuity (Vynaliezavosť), ktorý v polovici apríla uskutočnil svoj prvý let - išlo o vôbec prvý uskutočnený let na inej planéte. Vrtuľník odvtedy vykonal už 12 vzlietnutí.

Táto misia je súčasťou programu, ktorý zahŕňa aj misie na Mesiac s cieľom pripraviť sa na možný prieskum Marsu ľudskými posádkami.

Rozhovory ZKH: František Mikloško.

Ako Mikloško s odstupom času hodnotí odkazy pápeža?

a 1 ďalší 27. sep
Šéfredaktorka denníka SME Beata Balogová

Nebola to politická tlačovka. Bol to prejav ombudsmanky občana.

Centrum Nivy otvoria 30. septembra.

Investor musel riešiť dlhoročné prieťahy.

O stredovekej teórii transcendentálií.

Mikroskopický záber buniek (zelená), ktoré sú infikované vírusom SARS-CoV-2 (fialová). Záber je vo falošných farbách pre lepšie rozoznanie častíc vírusu.

Ako sa vírus dostal do Číny, nie je jasné.

Odkedy Yersinia pestis sprevádza ľudstvo?

a 1 ďalší 27. sep