Vypočujte si podcast Klik
Počúvajte cez: Apple podcasty | Google podcasty | Spotify | RSS
Technológie naozaj zjedia svet
Ďalší kvartál opäť ukazuje bezprecedentný rast veľkých technologických firiem. Apple, Google, Microsoft hlásia za druhý kvartál rekordné tržby s dvocifernými medziročnými nárastmi prakticky naprieč celým biznisom. Mnohé odvetvia rástli o tretinu až polovicu, iné sa takmer zdvojnásobili.
Spoločný zisk, nie tržby, zisk týchto troch firiem prekonal v uplynulom štvrťroku 56 miliárd dolárov pri necelých 190 miliardách dolárov v tržbách.
Google ukazuje, že reklamný biznis nie je v takej kríze, ako sme zvykli za posledné roky hovoriť, a videoreklamy prehrávané na platforme YouTube pravdepodobne do konca roka zarobia viac ako celý Netflix.
Apple predáva svoje iPhony a iPady tak rýchlo, že v ďalších kvartáloch pravdepodobne narazí na nedostatok základných čipov.
Microsoft naďalej rýchlo buduje cloudový biznis a láme rekordy predplatného svojich kancelárskych služieb.
Mimochodom, PlayStation 5 aj Xbox Series X/S sú najrýchlejšie predávané konzoly svojej produktovej rady aj napriek tomu, že je pravdepodobne obmedzená na strane ponuky - nestíhajú vyrábať a na Slovensku stále nie je ľahké konzolu zohnať.
Jedno z vysvetlení nebývalého rastu v tradične ospalom štvrťroku je, že sa pozeráme na rast vyvolaný definitívnym koncom starého analógového sveta.
Veľa z technologických produktov, ktoré Apple, Google či Microsoft ponúkajú, dokázalo pre osobu alebo firmu efektívnejšie nahradiť tradičný spôsob robenia vecí.
Jednoduchým príkladom je človek, ktorý si každé ráno po ceste do práce kupoval tlačené noviny. Mal síce telefón, kde ich mohol získať lacnejšie a pohodlnejšie, ale zo zvyku si naďalej kupoval papierové noviny, aby sa dozvedel nové veci o svete.
Počas pandémie sa mnoho z týchto tradičných zvykov násilne prerušilo. Stánok bol zatvorený, prípadne musel náš fiktívny spotrebiteľ pracovať z domu a noviny si nekúpil. Veľa ľudí aj firiem z donútenia stiahlo po digitálnych alternatívach, ktoré síce boli dlhodobo dostupné, ale nepoužívali sa, lebo zvyk kázal inak.
Pandémia si možno od ľudí aj firiem vynútila vlnu zmien správania, ktorú najlepšie obslúžili veľké internetové firmy a tie dnes čerpajú zo zmeny správania zisk.
Ak hypotéza platí, pozeráme sa na novú éru technologického biznisu, ktorá sa začína zúrivým kŕmením sa na posledných pozostatkoch analógového sveta.
Čo a prečo sa deje v Číne
Prečo Čínske úrady torpédujú vlastné technologické firmy? Zasiahli proti fintechu, vzdelávacím appkám a niekoľkým veľkým aplikáciám, ktoré sa chystali vstúpiť na západné burzy.
Skvelú interpretáciu ponúka v newslettri Noah Smith (via Techmeme Ride Home). Stojí za samostatné prečítanie, ale v skratke hovorí približne toľko, že Čína sa možno rozhodla presmerovať energiu svojho technologického sektora zo spotrebiteľských digitálnych produktov (pokojne si predstavte YouTube či Facebook) na technológie viac previazané s hmatateľným materiálnym pokrokom alebo rozvojom krajiny.
Teda Čína možno chce znížiť to, ako veľmi sú spotrebiteľské internetové aplikácie lákavé pre domácich investorov aj podnikateľov.
Ak bude digitálny biznis neistý, šikovní ľudia sa preorientujú na iné časti technológií. Napríklad na rozvoj infraštruktúry, robotiku, automatizáciu poľnohospodárstva, zbrojovky a podobne. Teda na technológie, ktoré komunistický režim považuje za prínosnejšie pre budovanie pozície krajiny v geopolitickej súťaži.
Podporte podcast Klik
Objednať hrnček podcastu Klik za 9,99 € >>
Podcasty denníka SME
Všetky podcasty denníka SME si môžete vypočuť na jednom mieste na podcasty.sme.sk.
Pravidelné podcasty:
- Dobré ráno - denný spravodajský podcast
- Piatoček - satirický podcast
- Rozhovory ZKH - diskusná relácia
- Ľudskosť - podcast o mentálnom zdraví
- Dejiny - týždenný historický podcast
- Klik - týždenný technologický podcast
- Index - týždenný ekonomický podcast
- Vertigo - podcast o filmoch a seriáloch
- Zoom - týždenný vedecký podcast
- Tech_FM - týždenný vedecko-populárny podcast
- Vizita - týždenný podcast o zdraví
- Rutina - podcast o kráse a starostlivosti o telo
- SME výber (Na Slovensku aj po anglicky, Teplá vlna, Ľudia píšu Tisovi, Ako šafránu)
Minisérie:
- TransFér - podcast o transrodových ľuďoch
- My sa vám ozveme - podcast o znevýhodnených na trhu práce
- Odsúdení na neúspech - podcast o vylúčených komunitách
- Gyncast - podcast o gynekologických a pôrodníckych témach
- Klímapodcast - o klimatickej kríze
- ZAŽI_SK - cestovateľský podcast
- Medzi nami
- Odkrývanie - podcast Dokumentačného strediska holokaustu
Sportnet.sk podcasty:
- Sportnet podcast - denný podcast portálu Sportnet.sk
- Oh my Hockey! - týždenný podcast o NHL
- Vykroč - rozhovory so športovými osobnosťami
- Spoza piva - týždenný podcast o futbale
- Futbalová neštandardka - mudrovačky o futbale
- Lexikón športu - športové zaujímavosti a fakty z histórie
Partnerské podcasty:
- Všesvet - cestovateľský podcast
- Vedátorský podcast
- Pravidelná dávka - vzdelávací podcast
- Ulica nie je domov - podcast organizácie Depaul
- Svet medzi riadkami - podcast organizácie Človek v ohrození
- Knižná revue - podcast Slovenského literárneho centra
- Neumlčaní - podcast Úradu na ochranu oznamovateľov
- Vedecký podcast SAV - podcast Slovenskej akadémie vied
- SND – Sme Národné - podcast národného divadla
- Kvantum ideí - veda a filozofia
- Zblízka - podcast Slovenskej filmovej a televíznej akadémie
Archív:
- Mimóza - víkendový podcast
- Rozprávky SME (číta Robo Roth)
- Dobrú chuť - podcast o jedle a varení
- Bezpečne SK - diskusná relácia o obrane a bezpečnosti
- Za volantom
- Modrá vlna - podcast o EÚ (web podcastu)
Ak máte záujem o reklamný spot v podcastoch alebo inú spoluprácu, napíšte na podcasty.inzercia@sme.sk, pošleme vám cenovú ponuku.