V internetových obchodoch platí každý inú cenu

Ste pri nakupovaní cez internet stále verní tej istej značke? Predajca sa vám môže odvďačiť tým, že vám jej výrobky bude ponúkať za vyššie ceny.

Pri nákupe na internete si môžete porovnávať ponuky mnohých obchodov. Niektoré z nich sa vám však za prílišnú vyberavosť pomstia vyššími cenami. ILUSTRAČNÉ FOTO - REUTERS

Podľa najnovšej štúdie Pennsylvánskej univerzity väčšina ľudí nakupujúcich na webe netuší, že mnohí predajcovia ponúkajú ten istý tovar rôznym ľuďom za rôzne ceny. Väčšina obchodov totiž o svojich praktikách mlčí a žiadne zákony im neukladajú povinnosť zverejňovať, aké údaje o svojich návštevníkoch zbierajú a ako ich používajú.

Tradične sa v mnohých obchodoch odlišujú napríklad ceny pre stálych zákazníkov a pre tých, ktorí tu nakupujú prvýkrát. Typicky by mal mať verný zákazník zľavu, nie vždy to však platí. Internetové obchody totiž môžu zaznamenávať nielen to, čo si kupujete, ale aj to, koľko rôznych ponúk a iných produktov si pozriete predtým, ako sa rozhodnete pre kúpu. Ak napríklad softvér obchodníka zistí, že stále kupujete tú istú značku a ponuku konkurencie úplne ignorujete, prestane vám ponúkať na obľúbenú značku tie zľavy, ktoré dostávajú ostatní. Bude si totiž istý, že si produkt aj tak kúpite.

Internetové obchody tiež robia všetko preto, aby si udržali lojálnych zákazníkov a aby mali čo najmenej tých, ktorí nakupujú zásadne len zľavnený tovar a neprejavujú nijakú lojálnosť značke ani predajcovi. V niektorých prípadoch preto ponúknu vyššiu cenu surfistovi, ktorý predtým navštívil niektorú zo stránok umožňujúcich porovnávanie cien v rôznych internetových obchodoch.

Takéto informácie obchodník získava vďaka takzvaným cookies - malým textovým súborom, ktoré dokáže prostredníctvom webového prehliadača ukladať do počítačov svojich návštevníkov. Vďaka tomu dokáže identifikovať, či už návštevník jeho stránku v minulosti navštívil, niekedy aj to, aké iné stránky si prezeral.

Každý surfista môže cookies zo svojho počítača jednoducho vymazať, nie je však vôbec isté, že mu to pomôže. Naopak, práve takýmto spôsobom sa môže pripraviť o zľavu, keďže nevie, akým spôsobom obchodník informáciu o jeho predchádzajúcich návštevách a o jeho správaní na stránke použije.

Ak sa zákazník na stránke zaregistruje a uvedie napríklad svoj dátum narodenia alebo bydlisko, sú cookies prepojené s touto registráciou a obchodník tak môže sledovať správanie zákazníka ešte podrobnejšie.

Pri príprave štúdie výskumníci objavili napríklad webový obchod s fototechnikou, ktorý stanovoval rôzne ceny pre zákazníkov podľa toho, či predtým navštívili stránku umožňujúcu porovnanie cien ich obchodu s ostatnými.

Doteraz najznámejší prípad stanovovania rozličných cien odhalil v roku 2000 zákazník Amazonu, ktorý zistil, že keď si vymaže na svojom počítači cookies, cena za vyhliadnuté DVD klesne z 26 na 22 dolárov. Firma však tvrdila, že išlo len o náhodné testovanie reakcií zákazníkov na rôzne cenové hladiny.

"Toto je nový model reality pri nakupovaní," konštatoval výskumník Joseph Turow. "Zatiaľ je však zahmlený, pretože predajcovia o ňom odmietajú diskutovať." Turow vidí najväčší problém v tom, že zákazníci o takýchto praktikách internetových obchodov nevedia. Až dve tretiny z nich sa mylne domnievajú, že obchody nesmú ponúkať ten istý tovar za rôzne ceny. V skutočnosti to v Spojených štátoch, kde sídli väčšina veľkých internetových obchodov, zakázané nie je - obchody len nesmú robiť medzi zákazníkmi rozdiely na základe ich rasy alebo pohlavia.

Ďalším častým omylom je predstava ľudí, že ak navštívia napríklad agenta predávajúceho zájazdy či letenky cez internet a nechajú si u neho vypracovať viacero ponúk od rôznych spoločností, musí im podľa zákona ponúknuť tú najvýhodnejšiu. V skutočnosti mnohé stránky ako Expedia.com či Orbitz.com ponúknu najskôr tie ponuky, z ktorých budú mať najväčšiu províziu. Najlacnejšie zájazdy môžu byť ukryté a zákazník sa k nim prepracuje až po niekoľkých kliknutiach.

Až traja zo štyroch ľudí sa zároveň mylne domnievajú, že ak je na stránke viditeľný odklik "Ochrana súkromia" (Privacy policy), znamená to, že obchodník ich osobné údaje nebude predávať ďalším firmám. V skutočnosti sa za týmto odkazom najčastejšie skrýva len konštatovanie, že zákazník dáva práve k takémuto konaniu firme súhlas - vysvetlenie je však napísané pre zákazníkov nezrozumiteľným právnickým jazykom.

www.annenbergpublicpolicycenter.org

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  8. Jarné prázdniny pri mori?
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  8. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  9. M.Borguľa vyzýva veľvyslanca USA k urýchlenému odstráneniu plota
  10. Ušetrite s hypotékou viac ako 1 200 eur
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 866
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 738
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 805
  4. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 6 035
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 904
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 582
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 012
  8. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 753
  9. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 3 725
  10. Jarné prázdniny pri mori? 3 433

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Sulíka nahnevali ruské noviny, zastal sa Únie

Ruské médiá opisujú údajnú petíciu za vystúpenie Slovenska z EÚ.

ŠPORT

BBC ukázalo ruských chuligánov. Jediným pravidlom je nezabiť

Nie pre každého budú MS len o futbale.

PLUS

Trpeli vojaci i rodičia. O šikane na vojenčine vedel aj Husák

Realita Československej ľudovej armády.

Neprehliadnite tiež

Na letiskách pýtajú mobil aj heslá. Ako sa brániť strate súkromia?

Američan musel na letisku colníkom prezradiť heslá, aj keď tam mal citlivé informácie z NASA.

Aj Dell vie vyrobiť monitor pre náročného hráča (test Dell S2716DG)

Má maximálne plynulý obraz v hrách, no využijete ho jedine s výkonnými grafickými kartami od Nvidie.

Štyri hry, ktoré vám spríjemnia víkend

Od plánovania hromadnej dopravy cez magické dobrodružstvo, ničenie áut, až po krvavú akciu.

Je kráľ YouTubu fašista, alebo mu médiá nerozumejú?

Felixa Kjellberga sleduje viac ako 50 miliónov ľudí. Teraz ho obvinili, že šíri nenávisť.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop