SME

V internetových obchodoch platí každý inú cenu

Ste pri nakupovaní cez internet stále verní tej istej značke? Predajca sa vám môže odvďačiť tým, že vám jej výrobky bude ponúkať za vyššie ceny.

Pri nákupe na internete si môžete porovnávať ponuky mnohých obchodov. Niektoré z nich sa vám však za prílišnú vyberavosť pomstia vyššími cenami. ILUSTRAČNÉ FOTO - REUTERS

Podľa najnovšej štúdie Pennsylvánskej univerzity väčšina ľudí nakupujúcich na webe netuší, že mnohí predajcovia ponúkajú ten istý tovar rôznym ľuďom za rôzne ceny. Väčšina obchodov totiž o svojich praktikách mlčí a žiadne zákony im neukladajú povinnosť zverejňovať, aké údaje o svojich návštevníkoch zbierajú a ako ich používajú.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tradične sa v mnohých obchodoch odlišujú napríklad ceny pre stálych zákazníkov a pre tých, ktorí tu nakupujú prvýkrát. Typicky by mal mať verný zákazník zľavu, nie vždy to však platí. Internetové obchody totiž môžu zaznamenávať nielen to, čo si kupujete, ale aj to, koľko rôznych ponúk a iných produktov si pozriete predtým, ako sa rozhodnete pre kúpu. Ak napríklad softvér obchodníka zistí, že stále kupujete tú istú značku a ponuku konkurencie úplne ignorujete, prestane vám ponúkať na obľúbenú značku tie zľavy, ktoré dostávajú ostatní. Bude si totiž istý, že si produkt aj tak kúpite.

SkryťVypnúť reklamu

Internetové obchody tiež robia všetko preto, aby si udržali lojálnych zákazníkov a aby mali čo najmenej tých, ktorí nakupujú zásadne len zľavnený tovar a neprejavujú nijakú lojálnosť značke ani predajcovi. V niektorých prípadoch preto ponúknu vyššiu cenu surfistovi, ktorý predtým navštívil niektorú zo stránok umožňujúcich porovnávanie cien v rôznych internetových obchodoch.

Takéto informácie obchodník získava vďaka takzvaným cookies - malým textovým súborom, ktoré dokáže prostredníctvom webového prehliadača ukladať do počítačov svojich návštevníkov. Vďaka tomu dokáže identifikovať, či už návštevník jeho stránku v minulosti navštívil, niekedy aj to, aké iné stránky si prezeral.

Každý surfista môže cookies zo svojho počítača jednoducho vymazať, nie je však vôbec isté, že mu to pomôže. Naopak, práve takýmto spôsobom sa môže pripraviť o zľavu, keďže nevie, akým spôsobom obchodník informáciu o jeho predchádzajúcich návštevách a o jeho správaní na stránke použije.

SkryťVypnúť reklamu

Ak sa zákazník na stránke zaregistruje a uvedie napríklad svoj dátum narodenia alebo bydlisko, sú cookies prepojené s touto registráciou a obchodník tak môže sledovať správanie zákazníka ešte podrobnejšie.

Pri príprave štúdie výskumníci objavili napríklad webový obchod s fototechnikou, ktorý stanovoval rôzne ceny pre zákazníkov podľa toho, či predtým navštívili stránku umožňujúcu porovnanie cien ich obchodu s ostatnými.

Doteraz najznámejší prípad stanovovania rozličných cien odhalil v roku 2000 zákazník Amazonu, ktorý zistil, že keď si vymaže na svojom počítači cookies, cena za vyhliadnuté DVD klesne z 26 na 22 dolárov. Firma však tvrdila, že išlo len o náhodné testovanie reakcií zákazníkov na rôzne cenové hladiny.

"Toto je nový model reality pri nakupovaní," konštatoval výskumník Joseph Turow. "Zatiaľ je však zahmlený, pretože predajcovia o ňom odmietajú diskutovať." Turow vidí najväčší problém v tom, že zákazníci o takýchto praktikách internetových obchodov nevedia. Až dve tretiny z nich sa mylne domnievajú, že obchody nesmú ponúkať ten istý tovar za rôzne ceny. V skutočnosti to v Spojených štátoch, kde sídli väčšina veľkých internetových obchodov, zakázané nie je - obchody len nesmú robiť medzi zákazníkmi rozdiely na základe ich rasy alebo pohlavia.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalším častým omylom je predstava ľudí, že ak navštívia napríklad agenta predávajúceho zájazdy či letenky cez internet a nechajú si u neho vypracovať viacero ponúk od rôznych spoločností, musí im podľa zákona ponúknuť tú najvýhodnejšiu. V skutočnosti mnohé stránky ako Expedia.com či Orbitz.com ponúknu najskôr tie ponuky, z ktorých budú mať najväčšiu províziu. Najlacnejšie zájazdy môžu byť ukryté a zákazník sa k nim prepracuje až po niekoľkých kliknutiach.

Až traja zo štyroch ľudí sa zároveň mylne domnievajú, že ak je na stránke viditeľný odklik "Ochrana súkromia" (Privacy policy), znamená to, že obchodník ich osobné údaje nebude predávať ďalším firmám. V skutočnosti sa za týmto odkazom najčastejšie skrýva len konštatovanie, že zákazník dáva práve k takémuto konaniu firme súhlas - vysvetlenie je však napísané pre zákazníkov nezrozumiteľným právnickým jazykom.

SkryťVypnúť reklamu

www.annenbergpublicpolicycenter.org

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu