V internetových obchodoch platí každý inú cenu

Ste pri nakupovaní cez internet stále verní tej istej značke? Predajca sa vám môže odvďačiť tým, že vám jej výrobky bude ponúkať za vyššie ceny.

Pri nákupe na internete si môžete porovnávať ponuky mnohých obchodov. Niektoré z nich sa vám však za prílišnú vyberavosť pomstia vyššími cenami. ILUSTRAČNÉ FOTO - REUTERS

Podľa najnovšej štúdie Pennsylvánskej univerzity väčšina ľudí nakupujúcich na webe netuší, že mnohí predajcovia ponúkajú ten istý tovar rôznym ľuďom za rôzne ceny. Väčšina obchodov totiž o svojich praktikách mlčí a žiadne zákony im neukladajú povinnosť zverejňovať, aké údaje o svojich návštevníkoch zbierajú a ako ich používajú.

Tradične sa v mnohých obchodoch odlišujú napríklad ceny pre stálych zákazníkov a pre tých, ktorí tu nakupujú prvýkrát. Typicky by mal mať verný zákazník zľavu, nie vždy to však platí. Internetové obchody totiž môžu zaznamenávať nielen to, čo si kupujete, ale aj to, koľko rôznych ponúk a iných produktov si pozriete predtým, ako sa rozhodnete pre kúpu. Ak napríklad softvér obchodníka zistí, že stále kupujete tú istú značku a ponuku konkurencie úplne ignorujete, prestane vám ponúkať na obľúbenú značku tie zľavy, ktoré dostávajú ostatní. Bude si totiž istý, že si produkt aj tak kúpite.

Internetové obchody tiež robia všetko preto, aby si udržali lojálnych zákazníkov a aby mali čo najmenej tých, ktorí nakupujú zásadne len zľavnený tovar a neprejavujú nijakú lojálnosť značke ani predajcovi. V niektorých prípadoch preto ponúknu vyššiu cenu surfistovi, ktorý predtým navštívil niektorú zo stránok umožňujúcich porovnávanie cien v rôznych internetových obchodoch.

Takéto informácie obchodník získava vďaka takzvaným cookies - malým textovým súborom, ktoré dokáže prostredníctvom webového prehliadača ukladať do počítačov svojich návštevníkov. Vďaka tomu dokáže identifikovať, či už návštevník jeho stránku v minulosti navštívil, niekedy aj to, aké iné stránky si prezeral.

Každý surfista môže cookies zo svojho počítača jednoducho vymazať, nie je však vôbec isté, že mu to pomôže. Naopak, práve takýmto spôsobom sa môže pripraviť o zľavu, keďže nevie, akým spôsobom obchodník informáciu o jeho predchádzajúcich návštevách a o jeho správaní na stránke použije.

Ak sa zákazník na stránke zaregistruje a uvedie napríklad svoj dátum narodenia alebo bydlisko, sú cookies prepojené s touto registráciou a obchodník tak môže sledovať správanie zákazníka ešte podrobnejšie.

Pri príprave štúdie výskumníci objavili napríklad webový obchod s fototechnikou, ktorý stanovoval rôzne ceny pre zákazníkov podľa toho, či predtým navštívili stránku umožňujúcu porovnanie cien ich obchodu s ostatnými.

Doteraz najznámejší prípad stanovovania rozličných cien odhalil v roku 2000 zákazník Amazonu, ktorý zistil, že keď si vymaže na svojom počítači cookies, cena za vyhliadnuté DVD klesne z 26 na 22 dolárov. Firma však tvrdila, že išlo len o náhodné testovanie reakcií zákazníkov na rôzne cenové hladiny.

"Toto je nový model reality pri nakupovaní," konštatoval výskumník Joseph Turow. "Zatiaľ je však zahmlený, pretože predajcovia o ňom odmietajú diskutovať." Turow vidí najväčší problém v tom, že zákazníci o takýchto praktikách internetových obchodov nevedia. Až dve tretiny z nich sa mylne domnievajú, že obchody nesmú ponúkať ten istý tovar za rôzne ceny. V skutočnosti to v Spojených štátoch, kde sídli väčšina veľkých internetových obchodov, zakázané nie je - obchody len nesmú robiť medzi zákazníkmi rozdiely na základe ich rasy alebo pohlavia.

Ďalším častým omylom je predstava ľudí, že ak navštívia napríklad agenta predávajúceho zájazdy či letenky cez internet a nechajú si u neho vypracovať viacero ponúk od rôznych spoločností, musí im podľa zákona ponúknuť tú najvýhodnejšiu. V skutočnosti mnohé stránky ako Expedia.com či Orbitz.com ponúknu najskôr tie ponuky, z ktorých budú mať najväčšiu províziu. Najlacnejšie zájazdy môžu byť ukryté a zákazník sa k nim prepracuje až po niekoľkých kliknutiach.

Až traja zo štyroch ľudí sa zároveň mylne domnievajú, že ak je na stránke viditeľný odklik "Ochrana súkromia" (Privacy policy), znamená to, že obchodník ich osobné údaje nebude predávať ďalším firmám. V skutočnosti sa za týmto odkazom najčastejšie skrýva len konštatovanie, že zákazník dáva práve k takémuto konaniu firme súhlas - vysvetlenie je však napísané pre zákazníkov nezrozumiteľným právnickým jazykom.

www.annenbergpublicpolicycenter.org

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  3. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  4. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  7. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  8. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  9. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 14 408
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 647
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 300
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 218
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 6 126
  6. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 5 284
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 117
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 063
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 4 297
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 292

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

DOMOV

Generálny prokurátor navrhol zrušiť Kotlebovu stranu

Najvyšší súd obdržal podnet na rozpustenie ĽSNS.

KOMENTÁRE

Podnet proti Kotlebovi? Krok, ktorý musel prísť

Návrh na zrušenie ĽSNS je normálnou obrannou reakciou spoločnosti, nech sú jej nositelia akokoľvek nedôveryhodní.

Neprehliadnite tiež

Rozlúštili kód, ktorým Volkswagen klamal pri emisiách

Ak by niekto analyzoval kód dostupný na webe, celá aféra mohla prasknúť už pred niekoľkými rokmi.

Kto klope pri dverách? Nový domový alarm rozpozná kamerou autá

Senzory ktoré snímajú pohyb, zvuk či rozpojenie kontaktov už nestačia. Doba pýta viac detailov.

Mesiac som žil v inteligentnej domácnosti. A takto to dopadlo

Moderná, zábavná a zaujímavá. Inteligentná domácnosť je ale drahá a slovenským príkazom zatiaľ nerozumie.

Google vie, či ste v obchode nakúpili, čo ste videli v reklame na webe

Nové analytické nástroje sledujú v dátach vaše nákupné správanie.