Piatok, 25. jún, 2021 | Meniny má TadeášKrížovkyKrížovky

Vedci predĺžili myšiam život, metóda by mohla zabrať aj u ľudí

Izraelskí odborníci zvýšili myšiam hladinu proteínu sirtuin.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia. (Zdroj: AdobeStock)

JERUZALEM. Izraelským vedcom sa podarilo predĺžiť priemerný život myší o 30 percent. Veria, že ich výskumná metóda by mohla zabrať aj u ľudí, ktorí by sa tak napríklad namiesto 90 rokov dožili 120 rokov.

Informovala o tom internetová stránka izraelskej Bar-Ilanovej univerzity. Na výskume, ktorého výsledky zverejnil časopis Nature Communications, sa podieľali aj vedci z amerického Národného ústavu zdravia či experti z Barcelony.

Energia z iných zdrojov

Vedci v rámci výskumu posilnili proteín sirtuin (SIRT6), ktorého prítomnosť v organizme s narastajúcim vekom ubúda.

Pokus vykonávali na 250 myšiach. Výskum ukázal, že staršie zvieratá strácajú schopnosť vytvárať energiu v prípade absencie vonkajších energetických zdrojov, ako napríklad pri krátkom pôste.

Na druhej strane myši s upravenou hladinou proteínu dokázali generovať energiu z iných zdrojov, napríklad z odbúravania tukov či z kyseliny mliečnej.

V dôsledku toho sa tvoril cukor, ktorý využívalo telo na tvorbu energie potrebnej pre svaly a predovšetkým pre mozog.

Lieky chcú vyvinúť v najbližších rokoch

"Myši vykazovali ľahšie prekonávanie rôznych ochorení súvisiacich s vekom, ako sú napríklad rakovina či poruchy krvi. Okrem toho boli schopné vykonávať rovnako intenzívne aktivity ako mladé myši bez toho, aby ich to oslabilo," píše sa v správe izraelskej univerzity.

"Ak dokážeme určiť, ako proteín aktivovať v prípade ľudí, dokážeme predĺžiť ľudský život, čo by mohlo mať obrovské zdravotné a ekonomické dôsledky," uviedol vedúci výskumného tímu Chaim Cohen.

Kým pri myšiach možno hladinu proteínu SIRT6 zvýšiť genetickou modifikáciou, u ľudí sú na to potrebné lieky. Vedci veria, že takéto lieky by mohli vyvinúť do dvoch až troch rokov.

Prevrátený kamión po búrke v Moravske Novej Vsi.

Supercela na juhu Moravy priniesla veľké krúpy aj tornádo.

Tornádo spustošilo viaceré obce.

Búrka spôsobila obrovské škody.

Nové správy z vedy.

a 2 ďalší 16m
Časť lebky a čeľuste Homo Nešer Ramla.

Homo Nešer Ramla štiepil kamenné nástroje.

Podpora Windows 10 skončí v roku 2025.

Teleso našli v starých dátach.