SME

Klik: Amazon, Apple, Google a Microsoft mali zlatý štvrťrok

Komentovaný prehľad technologických správ.

(Zdroj: HejTy)

Vypočujte si podcast Klik

Počúvajte cez: Apple podcasty | Google podcasty | Spotify | RSS


Technologický biznis mal zlatý kvartál

Najväčšie a najhodnotnejšie technologické firmy na svete hlásili uplynulý týždeň výsledky za prvý kvartál kalendárneho roka 2021. Bez výnimiek mali všetky spoločnosti extrémne dobré výsledky. Vyberáme najzaujímavejšie informácie.

Apple

  • Tržby spoločnosti narástli medziročne o viac ako polovicu na takmer 90 miliárd dolárov.
  • Veľmi rýchlo rástol biznis okolo iPhonu, ale ešte rýchlejšie pre iPady aj Macy, ktoré zaznamenalo vyše 70% medziročný nárast.
  • Z nových modelov je podľa Tima Cooka klasický iPhone 12 najpopulárnejší.
  • Firma hlási, že aspoň nejakú z jej služieb má predplatenú 660 miliónov ľudí (medziročne nárast o viac ako 145 miliónov predplatiteľov).
  • Predaje iPhonov v Číne sa zdvojnásobili.
  • Keby Apple nemal iPhone (tržby), tak by mal rovnaké výsledky ako Microsoft (necelých 42 miliárd dolárov).

(Verge, Six Colors)

SkryťVypnúť reklamu

Amazon

  • Spomedzi veľkých technologických firiem mal Amazon najlepší kvartál, tržby dosiahli viac ako 108 miliárd dolárov, čo predstavuje 44% medziročný nárast.
  • Oproti prvému kvartálu v roku 2020 mala spoločnosť o polovicu viac zamestnancov.
  • Amazonu sa darilo zvyšovať aj reklamný biznis, ktorý zaznamenal 77% medziročný nárast.
  • Jeff Bezos pred pár týždňami písal investorom, že Amazon má 200 miliónov Prime predplatiteľov, počas hlásenia výsledkov dodal, že 175 miliónov z nich pozerali nejaký seriál alebo film na Prime Video v 2020.

Alphabet (Google)

  • Alphabet zaznamenal rýchly rast naprieč celým biznisom. Výsledky výrazne predbehli očakávania analytikov.
  • Tržby narástli medziročne o tretinu. Najviac k nim prispel biznis okolo vyhľadávania - inak povedané reklama. Aj tá ale vykázala silný rast.
  • Ak si YouTube udrží tempo z prvého kvartálu, bude mať na konci roka väčšie tržby ako Netflix.
  • Rástol dokonca aj cloudový biznis, aj keď je stále v strate a výrazne menší ako u Microsoftu a Amazonu.

(Yahoo Finance)

SkryťVypnúť reklamu

Microsoft

  • Silný rast tržieb naprieč celou firmou.
  • Microsoft Teams má 145 miliónov aktívnych používateľov, čo je dvojnásobok oproti prvému kvartálu minulého roka
  • Cloudový biznis bude čochvíľa tvoriť polovicu tržieb Microsoftu.
  • Herná divízia naďalej rástla aj napriek tomu, že firme sa stále nedarí vyrobiť dostatok konzol na to, aby pokryla dopyt.

(CNBC)

Facebook

  • Tržby sociálnej siete presiahli 26 miliárd dolárov.
  • Facebook tvrdí, že aspoň jednu z jeho aplikácií používa raz za mesiac 3,45 miliardy ľudí.
  • Výsledky ukázali, že firma dáva na výskum a vývoj rovnako veľa peňazí ako Apple, ktoré má ale viac ako trojnásobné celkové tržby. Mark Zuckerberg to myslí s vlastnením budúcnej platformy (VR/AR) veľmi vážne.
  • Facebook bude vytvárať vo svojich aplikáciách viac malých obchodov, a chce podporovať aj malých a stredných tvorcov.

(CNBC)

SkryťVypnúť reklamu

Spotify

  • Streamovacia služba má 158 miliónov predplatiteľov a celkovo 356 miliónov používateľov celkovo.
  • V prvom kvartáli vykázala zisk 23 miliónov dolárov (pred rokom to bol 1 milión).
  • Spotify tiež ohlásilo zdvihnutie cien predplatného v Spojených štátoch, Veľkej Británii aj krajinách EÚ.
  • Jedným z dôvodov môžu byť podľa analytikov klesajúce (ARPU) priemerné tržby na používateľa, spôsobené najpravdepodobnejšie vstupom na nové veľké trhy, v ktorých ponúka Spotify zľavnené predplatné.

(The Verge)

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Elektrické bicykle, nie Tesla, zachránia planétu

Výrobné výsledky ohlásila aj Tesla. Do čiernych čísiel sa ale dostala aj vďaka tomu, že naďalej čerpá ako výrobca elektromobilov vládnu podporu a pomohol jej aj nárast hodnoty bitcoinu, do ktorého firma investovala.

SkryťVypnúť reklamu

Ak vás zaujímajú trendy v ekologickej doprave odporúčame sledovať výstupy analytickej firmy Asymco.

Kliknite pre presmerovanie na originál.Kliknite pre presmerovanie na originál.
Kliknite pre presmerovanie na originál.Kliknite pre presmerovanie na originál.

Ako Apple tlačí vlastnú reklamu

Spoločnosť Apple vydala iOS 14.5, jednu z najočakávanejších softvérových aktualizácií pre iPhone a iPad za posledné roky. Zahŕňa totiž nový nástroj na ochranu osobných údajov nazvaný ‘App Tracking Transparency,’ v preklade transparentnosť sledovania aplikáciami. Podľa Apple má používateľom poskytnúť väčšiu kontrolu nad zdieľaním údajov.

Premýľanie Apple je na prvý pohľad jednoduché a motivácia jasná – ak chce aplikácia xy sledovať a získavať údaje o používateľovi, mal by o tom vedieť a rozhodnúť sa, či súhlasí.

Výsledkom je vyskakovacie okno, ktoré sa pýta používateľov, či chcú byť sledovaní. Vývojári aplikácií majú možnosť pred zobrazením tejto výzvy zobraziť vlastnú, v ktorej môžu presvedčiť človeka, aby dal povolenie na sledovanie.

SkryťVypnúť reklamu

Na jednej strane odborníci na ochranu osobných údajov tvrdia, že ide o krok správnym smerom. Výsledok nakoniec nemusí (ale môže) seriózne poškodiť reklamný biznisy veľkých firiem ako napríklad Facebook, ktorý proti zmenám dlho loboval.

No a na druhej strane máme používateľov, ktorí budú mať pravdepodobne horší zážitok z ponúkaných reklám v aplikáciách, jednoducho sa budú používateľom zobrazovať horšie a možno nezmyselnejšie reklamy.

Treba pritom dodať, že Apple si potichu buduje vlastný reklamný biznis v App Store.

(The New York Times)


Správičky

Facebook predstavil audio prehrávač v aplikácii. Sociálna sieť v spolupráci so Spotify predstavila audioprehrávač hudby a podcastov priamo vo Facebook aplikácii. Miniprehrávač spozná, či je používateľ prémiový predplatiteľ a bude môcť počúvať bez reklám. Facebook pracuje aj na vlastnom podcastovom prehrávači pre svoju aplikáciu. (Spotify Newsroom)

SkryťVypnúť reklamu

Spotify predstavilo nástroje pre spoplatnenie podcastov. Tvorcovia podcastov, ktorý majú svoje podcasty na službe Anchor.fm (vlastnenú Spotify), sa môžu rozhodnúť svoj podcast spoplatniť cez predplatné. Zatiaľ je možnosť spustená v Spojených štátoch, no v najbližších mesiacoh sa má rozšíriť medzinárodne. Spotify prvé dva roky nechce žiadne poplatky a od roku 2023 bude brať 5% z tržieb. (Axios)

Čo sa deje v Basecampe? Po prepuknutí vnútrofiremného sporu, v ktorom išlo o roky starý zoznam mien zákazníckych firiem, z ktorého si zamestnanci robili nekorektnú srandu, prišli šéfovia firmy s obmedzením “spoločenských a politických diskusií” v internej konunikácii. Proti tomuto sa viacerí zamestnanci postavili. Treba si uvedomiť, že dvaja zakladatelia Basecampu (Jason Fried a David Heinemeier Hansson) patria medzi jedných z najhlasnejších technologických lídrov a radi sa zapájajú do spoločenských diskusií. Pre pretrvávajúci spor ponúkli zakladatelia možnosť komukoľvek opustiť firmu aj s odstupným. V piatok oznámila asi tretina zamestnancov, že ponuku prijme, z 57 zamestnancov 18 oznámilo, že plánujú odísť. Medzi nimi sú aj šéf marketingu Andy Didorosi, šéf dizajnu Jonas Downey a šéfka zákazníckej podpory Kristin Aardsma. Najčastejšie ako dôvod odchodu uviedli nedávne zmeny v spoločnosti. (Platformer, The Verge)

SkryťVypnúť reklamu

Podporte podcast Klik

Keramický hrnček (450 ml) - podcast Klik (zdroj: SME - Marko Erd)Keramický hrnček (450 ml) - podcast Klik (zdroj: SME - Marko Erd)

Objednať hrnček podcastu Klik za 9,99 € >>


Všetky podcasty denníka SME

Všetky podcasty denníka SME si môžete vypočuť na jednom mieste na podcasty.sme.sk.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu