Nedeľa, 11. apríl, 2021 | Meniny má JúliusKrížovkyKrížovky

V Argentíne objavili skamenené pozostatky doteraz neznámeho dinosaura

Druh ma päť až deväť metrov na dĺžku.

Llukalkan aliocranianus - umelecká predstava.Llukalkan aliocranianus - umelecká predstava. (Zdroj: Jorge Blanco and Journal of Vertebrate Paleontology)

Paleontológovia v Argentíne identifikovali doteraz neznámy druh dinosaura, ktorý žil asi pred 80 miliónmi rokov.

Pre svoju obrovskú veľkosť - päť až deväť metrov na dĺžku, veľmi ostré zuby, obrovské pazúry na zadných nohách a výborne vyvinutý čuch bol pravdepodobne jedným z hlavných predátorov na území dnešnej Patagónie.

Skamenené pozostatky dinosaura Llukalkan aliocranianus našli v oblasti Bajo de la Carpa, neďaleko slávneho náleziska fosílií v La Invernade v Argentíne. Žil teda na území prehistorického južného subkontinentu Gondwana, ktorý zahŕňal súčasnú Afriku, Indiu, Antarktídu, Austráliu a Južnú Ameriku.

Llukalkan v názve objaveného dinosaura znamená v jazyku miestneho indiánskeho kmeňa Araukáncov (Mapučov) "strach naháňajúci" a aliocranianus znamená v polatinčenej gréčtine "neobvyklej lebky".

Tvor, ktorý patrí do čeľade Abelisauridae, svojím vzhľadom pripomínal dinosaura druhu Tyrannosaurus rex s malými zavalitými ramenami. Doteraz bolo známych desať zástupcov tohto druhu.

"Aj keď abelisauridy všeobecne pripomínali tyranosaura s malými, krátkymi prednými končatinami, mali neobvykle krátke a hlboké lebky, ktoré mali často vyvýšeniny, hrbole a rohy," uvádza sa v správe paleontologického tímu.

Charakteristickým znakom nového dinosaura bol malá zadná vzduchom naplnená dutina (sinus) v strednom uchu, aká doteraz nebola pozorovaná u žiadneho iného abelisaurida. Vedci sa domnievajú, že vďaka tomu mal tento dinosaurus oveľa lepší sluch - asi ako súčasný krokodíl.

"To by znamenalo, že spolu s ostrým čuchom mal tento dravec výnimočné schopnosti," uviedol pre CNN v e-maile vedúci tímu Federico Gianechini, paleontológ z Národnej univerzity v San Luís v Argentíne.

Skamenené pozostatky boli objavené náhodne v roku 2015 počas vykopávok na mieste známom ako La Invernada neďaleko mesta Rincón de los Sauces v provincii Neuquén, uviedol Gianechini. Hlavným cieľom prác vtedy bolo odkryť veľkého bylinožravého dinosaura zo skupiny sauropodov, ktorého na danom mieste objavili o rok skôr. Niekoľko dní pred dokončením výkopových prác si paleontológovia všimli, ako na povrchu zeme vytŕčajú aj iné kosti.

Téma: Praveké príšery

Dinosaury

Prieskum preferencií: Apríl 2021.

Pozrite si najnovší prieskum preferencií politických strán.

Zatvorená predajňa obuvi v nákupnom centre.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 371-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 10 565 obetí.

Pozrite si dokument o oceánoch. Ľudstvo je to posledné, čo sa môže na niečo sťažovať.

9. apr
Adolf Eichmann pred súdom.

Eichmannov súd sledoval celý svet.

10. apr

Jediná úloha vrtuľníka sú skúšobné lety.

Jediná úloha Ingenuity je uskutočňovať skúšobné lety.

10. apr