Keď som si približne rok dozadu rezervoval už vopred fenomenálny San Andreas, vonkoncom som ani len netušil, aké náročné bude napísať na tento gangsterský svet plnohodnotnú recenziu. Pri hraní každej hodnotenej hry mi v mysli naskakujú možné koncepty na článok a hoci sa väčšinou vytratia do neznáma, vždy mám v hlave aspoň akú-takú ideu – šablónu – po ktorej priamočiaro postupujem k hlavným problémom i potešujúcim momentom. Lenže San Andreas je iný. Dojímajú má podobné slová, vychádzajúce z úst nagelovaných chlapíkov pri úprimnom hľadení do očí nečakanej blonďatej obete. Počas celého písania tohto článku som bol na vážkach, či bude čitateľ uspokojený. Faktom je, že dnešný fanúšik hier si chce nájsť v recenzii obstojný zdroj informácií, respektíve faktov. Áno, mohol som sa aj ja vybrať cestou popisovania všetkého, čo môžete v tomto obrovskom svete spraviť, čo si môžete vyskúšať, prípadne sa podrobne venovať príbehovej línií – skvostne prepracovanej i nenáročnej zároveň.
Lenže kvantum vecí všetci, skutočne všetci, vedeli už vopred a nemalo by väčší zmysel takmer prekopírovať preview, plus doplniť zopár suchých faktov. Neodcudzujem podobné kroky kolegov – neutíchajúce studnice objavovania rôznorodých akcií sa istotne objavujú na každom kroku. Možno sa v diskusii spustí lavína na moju hlavu za neadektvátne úvahy, avšak za primárny cieľ som si, aspoň ja osobne, určil navnadiť vás. Nie prezradiť všetky možné podrobnosti a pripraviť vás o radosť z prekvapenia pri objavovaní ďalších a ďalších drobností. Vitajte preto v tak trochu inej recenzii, hoc s rovnakou štruktúrou i výsledným hodnotením, celý koncept som sa odvážne pokúsil postaviť naruby.
Historické okienko vopred vynechám, každý už čo-to počul o Rockstare, sérii GTA, primárnom vývoji pre konzolu PS2 a podobné, mnoho riadkov zaberajúce žvásty. Rovnako ani vŕtanie sa v príbehu dnes nemá cenu. Každý pozná začiatok celej story o CJovi. Preto len v skratke pripomeniem, že sa náš čierny hrdina vracia do rodného mestečka Los Santos. Úmrtie matky by znášal zle istotne každý, inak na tom nie je ani náš hlavný hrdina. Tu sa tak trochu pozastavím. Nečakajte žiadne „max paynovské“ úlety, toto je rýdzo akčná hra a zápletka tak neférovo ustupuje do pozadia. Dôležité je získanie rešpektu v očiach komunity, k tomu nám pomáhajú parťáci. Gangsta svet 90.rokov minulého storočia je fascinujúci vývozný artikel takmer pre každého hráča. Na vlastnej koži by ho nechcel zažiť nik, ale rovnako ako v prípade rodinného klanu Mafie, je hierarchické rozvrstvenie skupín v mestách výborným námetom.
Všetko je to o rešpekte. Môžete sa snažiť vyzerať ako skutočný drsný nigga, mať nespisovný slovník, odev o číslo väčší alebo reťaz okolo vášho krku o polovici vašej hmotnosti. To z vás uznávanú persónu nespraví. Jednoduchý koncept plnenia misií a dostávania sa tak do podvedomia vplyvnejším osobám (tým pádom aj odomykanie nových lokácií a možností pohybu) funguje prakticky dokonale. Navyše nenásilným spôsobom, aj keď samotného násilia si užijete vrchovatou mierou. Voľnosť v možnosti voľby ďalšej úlohy je ďalším výrazným kladom a hlavne vchodom k slobode výberu. Ako som už spomínal, nebudem vám prezrádzať originálne i vtipné zadania úloh, nech si to každý vychutná sám, od toho táto recenzia nie je. Ak máte chuť na niektorú z akcií, stačí prísť na vyznačené miesto (dôležitá postava) a hneď sa nám spúšťa enginová animačka, jednoduché vysvetlenie (zapadávajúce do konceptu neľútostného ghetta a tým pádom zbytočne nekúskuje a nedegraduje hlavnú myšlienku žijúceho mesta) a hor´ sa do úspešného konca. To však poznáme z predošlých dielov Grand Theft Auta. Funguje to však dokonale, tak prečo to meniť. Hlavná myšlienka týchto, priam reklamných, kecov však ostáva zastrčená v pozadí – bude nás to baviť?
![]() |
To je však nič oproti prechádzkam metropol. Nie jedným, San Fierro, Los Santos a Las Venturas sú dokonca pospájanú medzimestskými komunikáciami, tak diametrálne odlišnými od urbanistických komplexov, až to naháňa strach nad mrzačením programátorov/grafikov nad vytvorením tejto obrovskej krajiny. V každom kúte môžete zažiť niečo svojské, mne sa vonkoncom nechcelo okamžite pachtiť za dokončením hry (a bez výčitiek svedomia prehlasujem, že som San Andreas nedohral), skôr som objavoval interaktívne miesta. Niekoľko hodín zábavy pri vytvorení dopravného kolapsu zápchou na výpadovke z mesta, úloha masového vraha a následné naháňačky desiatok policajných áut, motocyklov, niekoľkých helikoptér a špeciálnych SWAT jednotiek... neviem, či má zmysel pokračovať, bavil som sa aj pri skokoch z najvyššieho kopca priamo na diaľnicu, len tak som provokoval konkurenčné gangy, ktoré zatýkali strážcovia zákona. Je toho skutočne mnoho, ak sa rozhodne UŽIŤ si San Andreas, ponúk máte neúrekom. To sa dnes len tak nevidí.
Lenže aj nové dietko Rockstaru má svoje chyby. A priznajme si to, nejedná sa o maličké vínne mušky, ktoré takmer nepostrehnete, niekedy ide o do očí bijúce problémy, o tých však nižšie. Arkádovosť celej série uprieť nemôžeme, dokonca sa ani sťažovať na akčné zameranie. Tak vážna téma by v očiach cenzorov bola až príliš silnou zbraňou. Možno niekoho bude škrieť absencia licencií na automobily, ale je to tak zrejme lepšie. Ich počet nesiaha k nebeským výšinám, ale rovnaké vozy na každom kroku nenájdete. Okrem množstva tradičných vozidiel, natrafíme aj na nezvyčajné kúsky. Jazdiť na podomácky zbúchanom traktore je príjemné, vysokozdvižný vozík tiež nenájdete bežne v dopravnej špičke, rušňovodič síce zo mňa nebude, ale vykoľajenie vlaku za to stálo. Mnoho príkladov by sa mohlo príliš ľahko zvrtnúť práve v to, čo som vonkoncom nechcel, ale smerujem k tomu. Celý kraj je totiž tak pestrý, až človeku puká srdce pri možnosti zamlčania skúseností a možností, ale nechcem vám pokaziť práve to, čo mňa dokázalo pripútať k monitoru. Mohol by som sa venovať ešte rozsiahlemu arzenálu zbraní, palných i na blízko, ale rovnako ako herné (a hrateľné) automaty na rôznych miestach čakajú na vaše odhalenie. Keď budete so včeličkou zbierať už druhú hodinu nektár, spomeňte si na moje slová. Myslím, že hrubý popis by sme už pred sebou mohli mať, tak sa vrhneme na hodnotenie.
GRAFIKA 8 / 10Konzolový pôvod sa nezaprie. Nečakal som úžasné grafické serepetičky, ale nemôžem sa ubrániť sklamaniu. Oproti Vice City sa toho na prvý pohľad príliš nezmenilo, postavy sú hranaté, modely áut pri haváriách majú príliš zjednodušený model poškodenia. Okolie vyzerá na prvý pohľad interaktívne, ale po chvíli zistíte, že vás tvorcovia pustili len k zanedbateľnému percentu možných činností. K tomu si pripočítajte ešte nehorázne amatérske kolízie s textúrami (ich prekrývanie bije do očí až príliš) alebo dokonca ich samotné vypadávanie! Tieto veci si musel každý betatester všimnúť.
Treba však jedným dychom dopovedať, že architektúra miest je úžasná a obrovská. Mestá majú neskutočnú rozlohu, navrhnúť a funkčne pospájať jednotlivé bloky ulíc, to dalo určite dosť práce. Nemáte žiadny pocit hluchého miesta, človek by si už už začal myslieť, že cíti ako v skutočnom meste. Hardvérová náročnosť nie je až taká vysoká, engine bol vhodne optimalizovaný, ale i tak by som radšej privítal viac detailov, ktoré by si majitelia slabších počítačov mohli vypnúť. Takto môžem prevod označiť za nič moc a len samotný dizajn a charakter miest stojí za tak obrovskou známkou grafického spracovania.
INTERFACE 8 / 10
Kým mi do krvi prešlo ovládanie starších trojrozmerných GTAčok, nabúral som desiatky aut, zabil stovky ľudí. Virtuálne. Rovnako to je aj so San Andreasom , čo zamrzí. Môžem sa tešiť z ako tak príjemného ovládania pomocou klávesnice a myšky, ale ide o dvojsečnú zbraň – začiatku budú ťažké. Niekedy treba kameru manuálne (myšou) dorovnávať, snaží sa totiž o filmový dojem a nesedí vozidlu za zadkom a radšej sa zaoberá prednou maskou automobilu. Samozrejme, ide o maličkosť, ale o čo by to bolo jednoduchšie? Fyzikálny model ovládania jednotlivých strojov sa odlišuje kus od kusu, ale výrazný vplyv reality nečakajte. Navyše zo začiatku vďaka absencii niektorých skillov, nedokážete normálne ovládať vozidlá, strieľať a podobne. Strávením hodinky, dvoch, sa všetko zmení a celé vám to začne prenikať do krvi, ale konzolovosť je príliš cítiť.
![]() |
HRATEĽNOSŤ 9 / 10
V tejto položke hra exceluje. Ale len po určitú dobu, kedy sa prichytíte, že dookola opakujete to isté. San Andreas však nemohla byť nevyčerpateľná studnica nápadov, preto sa na celý koncept treba pozerať aj z tohto hľadiska. Mnoho foriem zábavy zaujme určite každého a je úplne jedno, či bude prevážať ľudí taxíkom, kradnúť v noci v stealth móde alebo sa len tak preháňať mestom. To isté sme v oveľa menšom meradle mohli zažiť už vo Vice City, preto s nadšením privítame nové prvky a zistíme, že to ja vlastne všetko, čo do hry zapracovali! Zhodné princípy, len tu máme systém vlastností a bla bla bla. Ku podivu to však stačí k vytvoreniu super hrateľnosti. Ta by sa však nepohla bez dokonalej atmosféry, ktorá ma dostala rovnako ako kedysi knižka Deti zo stanice Zoo (tuším sa tak volala). V knihe sme sledovali príbeh drogovo závislej slečny – a išlo o pútavé rozprávanie. Cítil som sa ako priamy pozorovateľ a rovnaký pocit som získal pri pouličných gangoch v San Andreas.
Tlupy mladých ľudí, potulujúcich sa po uliciach, napádajúcich vás za inú príslušnosť. Odľahčený prístup členov vášho klubu, charakteristický slang a vyjadrovanie. Veď to je úplne super, keď si k tomu pripočítame ešte viditeľné sociálne rozdelenie štvrtí, dostaneme nádherný obrázok o prepracovanej štruktúre. To nemá chybu.
MULTIPLAYER
Hra ho neobsahuje, ale istotne sa vyskytne nejaký mód, ktorý to napraví.
ZVUKOVÉ EFEKTY 9 / 10
Nebudem sa venovať príliš popisu rôznych zvukov, ktoré sú pre určité predmety alebo akcie charakteristické. Tie sú na profesionálne úrovni, do kolien ma dostal dabing. Ak ste sa skrúcali pri texte od slovenského rapera Vec: „...aj bez PSČ, ťa pošlem do PČ...“, tak tu sa to samým fuck a shit hemží. Lenže to by bol len suchý text, keby nebol priam geniálne nahovorený. Driv3r mal skutočne impozantné herecké obsadenie a zvuková stránka sa mu rozhodne nedala vytknúť, ale San Andreas dosahuje rovnakú úroveň aj bez extra zvučných mien. Nejde o až taký slang ako nám predvádza napríklad Ali G, ale titulky prídu vhod. Zafarbenie hlasov si získa vaše srdce už len preto, že dokonale charakterizuje danú postavu, jeho momentálnu náladu alebo pocity. Super. Po týchto slovách zamrzí vypadávanie zvuku a technické problémy s tým spojené.
HUDBA 10 / 10
Už dávno sme vedeli približný zoznam skladieb, ktoré nám formou rádií v automobiloch budú vyhrávať. Zastúpenie tu má samozrejme rap, hip hop, pop, rock i country. Každý si nájde svoju obľúbenú stanicu. Len škoda, že hudba nehrá aj po vystúpení z automobilu. Nič sa však nevyrovná pocitu pri hraní Welcomu to the Jungle od G´n´R pri vychádzajúcom slnku, ženúc sa po diaľnici do centra. Navyše si môžete nahrať do špeciálneho adresára vlastné skladby a nič vám nebráni v počúvaní Moravanky.
![]() |
Ak prskať síru, tak presne na tomto mieste. Náročnosť úloh je značne kolísavá a vďaka pochybnému save systému opakovanie niektorých misií dokáže vyviesť nejedného z duševnej rovnováhy. Mne osobne vadili motorkové levely, pri ktorých som si chcel zabodnúť do stehna ceruzku, aby som sa prebudil z tohto hrozného sna. Ovláda sa to divne, necitlivo a to nevravím o lietadlách. Ak navrhujete gamepad, tak s tým to je na druhú stranu neprirodzené. Niektoré veci mohli byť odladené lepšie, podobné umelé zvyšovanie hernej doby neberiem.
Cez to všetko by som sa dokázal preniesť, ale tak idiotské VŠETKY ostatné postavy, som už dlho nezažil. Kde sú tie kecy o blinkroch, ktoré budú dávať šoféri vo vozidlách pri zmene smeru jazdy? Kde? Keby som to mohol na plné hrdlo povedať, asi by som sa začal aj červenať, ale čo by ste vraveli vy na situácie, keď sa ženiete športiakom po diaľnici, tesne pred vami sa niekto rozhodne prejsť do vášho pruhu, vy to samozrejme neubrzdíte, v snahe zabrániť zrážke sa pokúsite vyhnúť do protismeru, kde vás čaká „fízlkár“ a tí po ťuknutí vyťahujú zbrane a strieľajú aj po poškriabaní laku. To som skutočne zažil. Policajti zrazu zabrzdili (dôvod neznámy), auto za nimi do nich drglo, oni vystúpili z vozidla a jednoducho šoféra zabili. Aj to je riešenie. Vodiči sa správajú viac než podivne, nedokážu zrejme brzdiť, ale aspoň som sa bavil pri zápchach. Ak im však dáte do rúk akúkoľvek zbraň, pália do vás o106, hoci im nevadí, že v ceste majú prekážku v podobe horiaceho auta a to do pár sekúnd vybuchne a pošle killera do večných raperských lovísk.
Rockstar sa snažil dať vodičom zrejme aj iný charakter, ale ja som natrafil len na dva – jedny po zrážke nič nerobia, druhý chytia amok a začnú do vás búrať... pri streľbe zo zbrane všetci prchajú, ostávajú len drsní gangsta. Celá umelá inteligencia je však postavená na hlavu, to fakt zamrzí, lebo pri všímaní si detailov sa zrazu pocit bytia v imaginárnom meste vytratí príliš rýchlo.
ZÁVEREČNÝ VERDIKT 9 / 10
Napokon to je 90%. Ale len s odretými ušami, viac si San Andreas nezaslúži a menej by bolo hriechom udeliť, i keď som sa hodnú dobu pohrával s myšlienkou na nižšie hodnotenie. Vonkoncom sa nejedná o orgastickú hru v živom meste, nejde o dokonalú simuláciu gangsterského života. Zabudnite na podobné reklamné prehlásenia. San Andreas sa príjemne hrá, máte tu voľnosť, ktorú môžete, ale nemusíte využiť. To všetko je super, ale aj tak sa nedokážem ubrániť pocitu, že ide len o update Vice City. Kvalitný, ale predsa len update.