Pondelok, 6. december, 2021 | Meniny má MikulášKrížovkyKrížovky

Vedci našli gigantického dinosaura, zrejme najväčšieho, aký kedy žil

Dinosaurus patril medzi sauropodov.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR/AP)

BUENOS AIRES. Paleontológovia odkryli v Argentíne pozostatky gigantického dinosaura a podľa objavených kostí usudzujú, že by mohlo ísť o najväčšieho tvora, ktorý kedy žil na zemi, píše CNN.

Časti panvy, stavce z chvostovej časti a ďalšie kosti gigantického jaštera, ktorý pred 98 miliónmi rokov brázdil dnešnú provinciu Neuquén v argentínskej Patagónii, našli odborníci v geologickej formácii známej ako súostrovie Candelerosna, ktorá je bohatá na fosílie.

Súvisiaci článok Slovenský paleontológ: Mať článok v Science je ako zlato z olympiády Čítajte

Dinosaurus patril medzi sauropodov, veľkých bylinožravých dinosaurov s dlhými krkmi a chvostami, ktorí chodili po štyroch. Objavený jedinec mohol byť väčší než jeho príbuzný Patagotitan. Príslušníci tohto rodu žili pred sto až 95 miliónmi rokov a dosahovali výšku až 37,2 metrov, tvrdia vedci v odbornom časopise Cretaceous Research.

"Je to obrovský dinosaurus, ale očakávame, že nájdeme ešte ďalšie časti kostry pri ďalších expedíciách, aby sme mohli s istotou povedať, aký veľký skutočne bol," povedal Alejadro Otero, paleontológ z prírodovedného múzea v argentínskej La Plate.

Fosílie podobných obrích sauropodov našli odborníci na všetkých kontinentoch okrem Antarktídy. Tie najväčšie z nich - vrátane pozostatkov dinosaurov vážiacich viac ako 40 ton - však objavili práve v Patagónii.

Dokiaľ vedci neurobia analýzu stehennej či ramennej kosti, nemôžu s určitosťou povedať, koľko pradávny jašter vážil. Doteraz nájdené fosílie však naznačujú, že by čiastočne odkrytý jedinec "mohol byť považovaný za jedného z najväčších".

Nie je zatiaľ jasné ani to, ku ktorému druhu objavený dinosaurus patril. Vedci však nepredpokladajú, že by išlo o nový druh.

Minister vnútra Roman Mikulec.

Nové pravidlá výberu policajného prezidenta schválil parlament v utorok.

3. dec

Ak je niekto nacionalista, nemôže byť z podstaty veci internacionalista.

Vírus - ilustračná fotografia.

Variant by sa mohol stať v Európe dominantným o niekoľko mesiacov.

Ukážka z knihy Obyčajné zázraky.

5. dec