Cyberpunk 2077
Hru na recenziu poskytla spoločnosť Comgad a služba Stadia
Pamätáte si ešte na prvé chvíle strávené v obrovskom svete Oblivionu, Falloutu, objavovanie každého pokračovania GTA, putovanie v údoliach Death Stranding, Witcherovi, či otvorený vesmír Elite: Dangerous?
Vytvoriť dokonalý pocit veľkej, otvorenej krajiny takým spôsobom, aby nenudila, nie je jednoduché. Ale keď sa to podarí, tak tu hráči dokážu stráviť nie desiatky, ale rovno stovky hodín zábavy.
Nemusí ísť pritom o nekončiace sa úlohy, pokiaľ si svet žije svojim tempom a vy si v ňom aspoň nachvíľu pripadáte prirodzene. A to je presne prípad Cyberpunku, hry, ktorá ale mala prísť na trh o pár mesiacov neskôr.
Keď sa termíny nestíhajú
Koľko času potrebujete na zdarné dokončenie veľkého projektu? Ak ste už niekedy pracovali na väčšom projekte s tímom viacerých ľudí, tak viete, dodržanie všetkých termínov je nereálny sen každého manažéra.

V prípade Cyberpunku sa od prvotnej konzultácie až po príchod na trh pracovalo osem rokov, pričom pôvodný 50-členný tím sa počas tohto procesu zvýšil až 10-násobne. Pri nákladoch prevyšujúcich hranicu 300 miliónov dolárov firma dokonca využila štátnu pomoc.
Posledné dva roky vývoja boli hektické, množstvo vecí sa menilo, zlepšovalo, pribudlo hneď niekoľko externých spoločností podieľajúcich sa na vývoji rôznych častí hry a v neposlednom rade aj dnes najlepšie využite ray tracingu.
Komplexnosť hry spojená s narušením vývoja pandémiou nakoniec skomplikovala záverečné práce, ktoré tak trvali výrazne dlhšie, ako boli plánované. Rozhodnutie vedenia o skoršom vypustení hry nebývajú vo svete hier výnimočné, no pri tak očakávaných hrách je každý problém vnímaný citlivejšie.
Z pôvodného dátumu v apríli 2020 sa vydanie posunulo na september, potom na november, aby hra nakoniec vyšla 10 decembra. Osem miliónov predobjednávok a desať dní po začiatku predaja celkovo 13 miliónov predaných kópií.
Na Cyberpunk sa tešili hráči s rôzne výkonnými konfiguráciami počítačov a aj základnými verziami herných konzol. A práve oni skončili najhoršie, s hrou, ktorá na ich dnes už hardvérovo nedostačujúce zariadenia nebola optimalizovaná.
Aby toho nebolo málo, hráči veľmi rýchlo narazili na množstvo chýb, niektoré vtipné, niektoré tak zásadné, že znemožnili pokračovanie v hre. Mesiac a pol po uvedení hry je Cyberpunk 2077 konečne zábavný a bez vážnejších chýb. Hrateľnosť na základných verziách kozol ale doteraz nie je doladená a je otázkou, či sa do dobrej podobny niekedy dostane.

Mrazivá vízia našej budúcnosti
Cyberpunk je otvorenou hrou, pričom metre štvorcové nahrádza unikátnym dizajnom futuristického mesta, ku ktorému si vývojári dokonca prizvali architektov odborníkov z urbanistického plánovania, aby sa pokúsili čo najvernejšie preniesť do hry predstavu o našej budúcnosti.
To obrovské množstvo detailov si ale na začiatku nemusíte vôbec všimnúť. Až postupne odkryjete krásu prístrojových dosiek futuristických automobilov, či stánky s rýchlym občerstvením, pri ktorých rýchlo vyhladnete.
Mesto nie je len tak poskladané z rôznych budov. Miešajú sa tu rôzne štýly, chvíľu sa pozeráte na nám dobre známy brutalizmus, aby ste za pár minút blúdili v Čínskej štvrti.