Väčšina recenzií na túto hru začína nostalgickou spomienkou na prvý diel. Keďže nechcem vybočovať z radu, začnem tak aj ja (samozrejme veľmi podobne, ale s patričnou dávkou inovácie). Písal sa rok 2001 a na pulty obchodov sa dostáva stratégia so zaujímavým konceptom a istou mierou inovácie. Stratégia Stronghold sa stala jednou z tých obľúbenejších. Priniesla dostatočne neošúchaný koncept dobývania a obrany hradov. O vynikajúcom multiplayeri sa netreba ani zmieňovať. Od druhého dielu sa veľa očakávalo, čo výrazne podporovali aj vývojári informáciami, čo všetko môžeme čakať. Vyzeralo to vynikajúco po každej stránke. Skutočnosť však nie je až taká ružová. Veľa z toho, čo sme o Stronghold 2 vedeli pred vydaním, môžme hodiť do záchodovej misy a spláchnuť. Ale to neznamená, že Stronghold 2 nie je dobrá hra, len to nie je celkom to, čo sme čakali.
CESTA MIERU ALEBO VOJNY
Singleplayerová hra je rozdelená na dve časti a to na Cestu mieru a Cestu vojny. Každá z nich obsahuje niekoľko herných módov. V Ceste mieru sú to: kampaň, voľné budovanie a custom map (teda hra na mapách z netu alebo vytvorených v editore). V Ceste vojny sú to kampaň, shikmirsh mód (Kingmaker), obliehanie historických hradov (Siege) a opäť custom maps.
Kampaň Cesty mieru je pomalá budovateľská kampaň, kde je vašou úlohou pomôcť kráľovi obnoviť kráľovstvo. Celkom sranda vec, ale je to skôr tutorial než plnohodnotná kampaň. Ide tu prevažne o budovanie a správu územia, ale bojom sa nevyhnete. Plnohodnotná kampaň so všetkým, čo k tomu patrí je kampaň v Ceste vojny. Jej základ tvorí celkom pekný príbeh, ktorý je doprevádzany in-game animáciami. Tu pomáhate kráľovi znovu získať kontrolu nad kráľovstom (na území Veľkej Británie), poraziť zlých šľachticov a tak ďalej. Počas postupu kampaňou sa musíte rozhodnúť, či v závere kráľa podporíte, alebo sa otočíte proti nemu a získate kráľovstvo pre seba.
AKO SA TO HRÁ?
Samotná hra sa veľmi oproti predošlému dielu nezmenila. Zmeny sú však výlučne pozitívneho charakteru. K samotnej výstavbe hradu sa nemá cenu vyjadrovať. Budovy sa postavia okamžite a hneď sú aj plne funkčné, len treba počkať na poddaného, ktorý ju obsadí. Pri starostlivosti o poddaných už môžu nastať nejaké problémiky. Potrebujú dostatok jedla a strava by mala byť aj pestrá. Najhoršie problémy sú s odstraňovaním hnoja (pôvodca týchto smrdiacich kôpok mi nie je známy). Slúži na to špeciálna stavba, ale jej osadenstvo sa do práce veľmi nehrnie, takže bordelu pribúda a to ma vplyv na vašu obľúbenosť u ľudí a oni potom odchádazjú alebo sa z nich stávaju krininálne živly. Vaša popularita klesá aj pri nedostatku jedla. Ďalší problém môže nastať pri nedostatku ľudí. Nie vždy totiž situáciu vyrieši postavenie nových domov, lebo potom môže nastať nedostatok jedla. Občas by preto prišlo vhod presunutie pracovníkov z jednej budovy do druhej, ale to nejde. Poddaných totiž nemôžete ovládať priamo (a v podstate ani nepriamo). Niektoré budovy, teda rôzne lomy, prípadne remeselnícke dielne ponúkajú možnosť vypnúť ich činnosť a tak uvoľniť pracovné sily. Nedá sa to však vždy (asi nejaký bug...). V hre sa nachádazjú aj body cti, ktoré získavate za usporiadavanie hostín, turnajov, prípadne plnením určitých úloh. Za tieto body ste potom povyšovaný. So zvyšujúcou sa hodnosťou, odomykáte ďalšie stavby a jednotky.
Pri bojoch sa hra posunula bližšie k realite. Bežná pechota si síce poradí s drevenými hradbami ale s kamennými už nie. Na tie je potrebné použiť katapulty a podobné vecičky alebo sa rovno na ničenie hradieb vykašlať a použit obliehacie stroje (prípadne rebríky) a dostať sa na hradby. Samozrejme aj obrancovia majú k dispozícii viacero prostriedkov na obranu hradu. Z módu Siege som nabral silný pocit, že obrana hradu je oveľa jednoduchšia ako dobývanie. Pre úplnosť dodávam, že počítaču sa nepodarilo ani raz dobyť hrad pod mojou kontrolou. Mne sa jeho hrady dobyť podarilo. Ďalším krokom k realizmu (ktorý inak pri správe hradu maximálne chýba) je skutočnosť, že veľakrát stačí jeden dobrý zásah a vojak je mŕtvy.
A JE TO 3D
Ako sa stalo už zvykom vydarené 2D stratégie v ďalších pokračovaniach prechádzajú na 3D grafiku. Častokrát to nedopadne dobre. Pozitívnou informáciu je skutočnosť, že Strongholdu tento prechod neuškodil. Vývojári nevyužili všetky možnosti, ktoré z 3D grafiky vyplývajú. Kamera sa dá pohodlne otáčať, ale zoom je veľmi obmedzený. Hra ponúka ešte sadu špeciálnych pohľadov, ktoré však nemajú funkčný význam, a vzhľadom na nižšie menované nedostatky grafiky, ani estetický. Pribudli boje v budovách, graficky je to vyriešené tak, že zmizne príslušná stena.
GRAFIKA 6 / 10
Na grafickú stránku hry sa dá pozerať z rôznych ulov pohľadu. Oproti prvému dielu badať značné zlepšenie, ale keď sa pozrieme na konkurenciu (a o next-gen stratégiach ako Paraworld a Age of Empires III ani nehovoriac), nie je to nič extra. Grafický engine nás posúva o niekoľko rokov späť, čo nie je principiálny problém. Horšie je, že prostredie je veľmi mŕtve (aj keď po mapách pobehuje hotový zverinec, ide hlavne o vegetáciu). A úplne najhoršie sú modely postáv, no hrôza. Sú veľmi, ale veľmi hranaté. Škoda "zazúmovať". Horšia než modely je už len zlá optimalizácia hry. Je jedno, aký máte hardvér alebo akú úroveň detailov a rozlíšenie si nastavíte, vždy bude sekať. Neseká to tak, že by sa nedalo hrať, ale je to občas nepríjemné.
INTERFACE 7 / 10
Interface je v tomto type hry štandardný. Je prehľadný, čo je hlavné. Nič však nie je bezchyby a problém tkvie v myške. Tá občas nezareaguje na prvýkrát (a ani an druhý či tretí...).
HRATEĽNOSŤ 7 / 10
Hrateľnosť je značne kolísavá. Stronghold 2 rozhodne neosloví každého stratéga a ani všetkých fanúšikov prvého dielu. Hrací čas je celkom dobrý. Obidve kampane majú 12 kapitol (pri tom v kapitole môžu byť aj dve misie). Samotná hra mi však príde až príliš jednoduchá. Niektoré misie sú zas naopak príliš náročné (veľakrát som niektoré opakoval), ale len z dôvodu časových limitov na splnenie konkrétnych úloch.
Celkový zážitok z hry kazia rôzne už aj spomínane problémiky. Vývojári však na nich zapracovali a vydali už niekoľko opravných patchov, ktoré mnohé problémy riešia. Priamo do hry je zakomponovaná utilitka na sťahovanie nových updateov, ktorá vas na ich dostupnosť upozorní hneď po spustení hry a ponúkne ich stiahnutie.
MULTIPLAYER 8 / 10
Multiplayer je opäť svetlým bodom hry. Mapy sú dostatočne veľké, takže nie je problém vytvoriť si naozaj veľké hrady a veselo dobýjať kamarátov a brániť ten svoj. Vhod príde aj vstavaný editor, ktorý je urobený veľmi schopne. K dispozícii sú samozrejme aj historické hrady, ale tie nie su vždy tak veľké, ako by sa očakávalo.
ZVUKOVÉ EFEKTY 7 / 10
Zvukové efekty ako (skoro) vždy veľmi nevybočujú z priemeru, ale môžeme povedať, že patria medzi to lepšie. Celkom pestrá paleta rôznych zvukou znie v celej hre.
HUDBA 5 / 10
No hudba, tá je o niečom inom - veľmi nedostačujúca. Viaceré skladby sa veľmi podobajú na skladby z predošlého dielu, teda hlavne z datadisku. Podľa niektorých ohlasov ide vo viacerých prípadoch o úplne totožné skladby.
NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 7 / 10
Ako som už spomenul, hra nie je veľmi náročná. Podpísala sa pod to hlavne nízka inteligencia počítača. Občas sa mu síce darí dobre taktizovať, ale v konečnom dôsledku robí vela fatálnych chýb, či už v obrane alebo v útoku. Koná jednoducho nelogicky. Nedá sa mu uprieť veľká snaha a vie byť aj nepríjemný (hlavne keď má dostatok vojakov).
ZÁVEREČNÝ VERDIKT 7 / 10
Stronghold 2 aj napriek nedostatkom môžeme označiť za mierne nadpriemernú hru. Síce nepriniesol veľa inovácii oproti prvému dielu a v tomto smere je teda sklamaním, tematicky podobné (a aspoň tak vydarené) hry však nie sú a preto príde celkom vhod. Niektoré chybyčky hranie znepríjemňujú, ale naštastie nie natoľko, aby to degradovalo celkový zážitok z hry. Viaceré hlavné chyby odstraňú opravné záplaty a keď to tak pôjde ďalej, časom môžeme hre pridať pol hviezdičky v záverečnom hodnotení.
Autor: Michal Klembara