Frankfurt nad Mohanom 9. júna (TASR) - Nemecké odvetvie mobilnej komunikácie sa po razantnom náraste nachádza v etape hlbokých zmien. Trh je takmer nasýtený, takže spoločnosti môžu získavať nových klientov už iba ich odlákaním od konkurencie. Profitujú na tom zákazníci, ktorí sa môžu tešiť na klesajúce ceny. Predajcovia sa spoliehajú na vlastné lacné značky, aby ich firemné značky nestratili imidž.
Odštartovala to düsseldorfská spoločnosť E-Plus, ktorá uviedla na trh svoju druhú značku Simyo. Minúta volania stojí u Simyo 19 centov, v prepočte 7,346 SKK, a je teda výrazne lacnejšia ako u konkurencie. Šéf spoločnosti Simyo Rudolf Hansen je s doterajším prílevom zákazníkov spokojný. "Prvé dni ukazujú, že naša predpoveď bola správna." Podľa jeho odhadu prejde 20 % nemeckých zákazníkov mobilných sietí k lacným predajcom, ktorí, podobne ako Simyo, predávajú mobilné predplatené karty bez telefónov cez internet.
Simyo chce osloviť mladých ľudí so záujmom o techniku, ktorí častejšie nakupujú cez internet. Podľa prezidenta E-Plus Uwe Bergheima nepredstavuje Simyo posledný projekt. Ohlásil, že ešte v tomto roku uvedú na trh ďalšie značky, ktoré by mali osloviť nové skupiny zákazníkov. Ako príklad uviedol tureckú menšinu v Nemecku.
Aký tlak vyvíja Simyo na mobilný trh, ukazuje reakcia mobilného operátora Mobilcom, ktorý sa snaží E-Plus zastaviť prostredníctvom dočasného opatrenia. Vývoj sa však nedá zastaviť. Experti počítajú s ďalším znižovaním poplatkov za mobilné telefonovanie.
Zavedeniu druhej značka sa asi nevyhne ani T-Mobile, dcérska spoločnosť Telecomu a líder v branži. Už niekoľko štvrťrokov podiel tejto spoločnosti na trhu klesá. Ešte tento rok hrozí, že ju predbehne Vodafone D2. Šéf T-Mobile René Obermann chce kontrovať so servisnou ofenzívou, ktorú by mala firma spustiť budúci rok: "Svojej pozície (ako číslo jedna) sa len tak nevzdáme."
T-Mobile sa ako vedúca spoločnosť na trhu nemôže vzdať zákazníkov, ktorí prinášajú menšie zisky. Výhodou druhej značky je, že takto T-Mobile, ktorý je zárukou kvality, nepoškodí svoj imidž. Okrem E-plus sa touto cestou už vydali aj spoločnosti Vodafone a mníchovská firma O2, ktoré cez partnerské firmy predávajú lacné zmluvy na mobily.
Partnerom Vodafone D2 je firma Payback ponúkajúca predplatené karty. Podľa inštitútu pre prieskum trhu Gartner je najúspešnejším najmenší nemecký predajca O2, ktorý spolupracuje s firmou Tchibo, spoločnosťou produkujúcou kávu. "Spolupráca s Tchibo je vynikajúci nápad, pretože takto O2 oslovuje úplne nový okruh zákazníkov, ako napríklad ženy, ktoré sa starajú o domácnosť a majú veľmi dobrý prehľad o cenách," uviedol Martin Gutberlet analytik spoločnosti Gartner. Úspech dáva O2/Tchibo za pravdu: Títo partneri doteraz získali 250 000 zákazníkov.
Tento tvrdý cenový boj však zanechá stopy na bilanciách spoločností. Aby si zaistili zisky, aj napriek znižujúcim sa príjmom za minútu spojenia, začali mobilné firmy obmedzovať náklady. Preto chce napríklad T-Mobile dlhodobo držať svoju operatívnu maržu nad 40 %. Informovala o tom nemecká agentúra DPA.
(1 EUR = 38,663 SKK)