Restricted Area - zabugovaný kyberpunk

Z času na čas sa objaví akčné RPG so staručkým ale obľúbeným izometrickým pohľadom s cieľom dosiahnuť na Diablo. Niektorí sa približujú viac iní menej. Kam až sa dostalo Restricted Area? Tak do pol cesty.

Nemalý čas ubehol od vtedy, čo sme vám naposledy naservírovali poriadne RPGčko. A dnes sme sa konečne dočkali nového prírastku do tejto prastarej rodiny. V preview, ktoré sme vám pred časom ponúkli, som neskrýval svoje mierne nadšenie z tejto hry. Neskrýval som však ani miernu skepsu, pokiaľ išlo o otázku priameho súboja s Diablom, ktorému sa táto hra tak veľmi mala (a aj sa) podobať. Optimistickú náladu vo mne vyvolala demoverzia tejto hry, no vzápätí ma schladili myšlienky na to všetko, čo môže málo známy tím akým je Master Creating pokaziť a dopliesť. Čo si myslíte aké myšlienky vo mne zostali po dohratí plnej verzie nového RPG s názvom Restricted Area?

Dostali sme sa k tomu, že Restricted Area je RPG, v podstate klon toľko známeho a fenomenálneho Diabla. Hardcore fanúšikom teda opäť nezostáva nič iné ako skloniť hlavu, pozrieť na svoj plagát s Dungeon Masterom a čakať ďalej. V tejto hre bude vašou úlohou v podstate len klikať, klikať, zbierať predmety, klikať, zbierať skúsenosti a takto stále dokola. Aj táto hra však prichádza s niekoľkými novinkami, ktoré určite stoja za zmienku, preto sa na ne pozrieme podrobnejšie, najprv však príbeh.

Ľudstvo sa konečne dočkalo svojho "vytúženého" cieľa. Príroda je kompletne zničená a na zemi ostali len nekonečné pustatiny, obývané mutantmi, zločincami a inou zberbou. Všetci „normálni“ ľudia žijú v obrovských mestách, kde sa sloboda a vlastný názor stali archaizmami. Moc majú v rukách obrovské korporácie, ktoré sa o osud jednotlivca nezaujímajú. A to je ich problém, pretože takým jednotlivcom ste práve vy. Prostredie v ktorom sa hra odohráva, je dostatočne temné a pesimistické. Hlavný hrdina na scénu neprichádza s úmyslom vykonať niečo veľké, chce jednoducho zarobiť nejaké peniaze a žiť so svojou minulosťou. Osud mu však predurčí niečo iné. Na deji je zaujímavé, že sa odohráva v závislosti na tom, akú postavu si zvolíte, takže v hre existuje istá motivácia vyskúšať si viaceré pohľady na príbeh.

          

Načal som problematiku postáv, takže v nej budem plynule pokračovať. Na výber sú štyria hlavní hrdinovia, z toho polovicu tvorí takzvané nežné pohlavie. Zahráte si za ružovo vlasú hackerku, ktorá má schopnosť vstupovať do kyber priestoru, nekompromisného žoldniera a samuraja. Poslednou v tomto sumári postáv je telepatka, ktorá svoje psionické sily nevyužíva len na čítanie mysle. Postavy majú k dispozícii 30 skillov, ktoré môžete „nakupovať“ za bodíky získané postupom na ďalšiu úroveň. Bodov na rozdeľovanie je vždy viac, no schopnosti majú rôznu cenu, ktorá závisí na ich úrovni. Polovicu zo všetkých špeciálnych schopností majú postavy rovnakú, zvyšné sú pre každú z nich unikátne.

V hre majú veľkú úlohu predmety. Tie vám ochotne poskytnú príšerky, ktoré pri sebe nosia množstvo, pre ne zbytočných a drahých vecí. Sme však v budúcnosti a miesto helmy si novodobí bojovníci kupujú lepší mozog, miesto brnenia lepšie synoptické urýchľovače, umelé srdcia, poprípade mechanické ruky. Zaujímavosťou je, že každý predmet má svojho výrobcu. Ak budete nosiť výstroj od jedného výrobcu, odmenou vám budú bonusy, priamo úmerné počtu predmetov danej značky. Napríklad, ak si dáte na seba biomechanickú nohu značky M.A.R.S a umelú kožu tej istej značky, dostanete bonus +1 do sily. Letom svetom narazíte výnimočne aj na unikátne predmety, ktoré žiadneho výrobcu nemajú, no kompenzujú to slušnými bonusmi. Každý z predmetov je umelo vyrobený a nie každý organizmus dokáže takéto vylepšenia zvládať. Túto problematiku rieši tolerancia, čo je jedna z vlastností organizmu vašej postavy.

          

GRAFIKA 6 / 10
Pomaly sme sa prehupli do druhej časti recenzie a začneme obligátne grafickou stránkou hry. Autori mali pred vydaním svojho diela silné reči ohľadom nového enginu, ktorý by mal byť najkrajší z pomedzi všetkých izometrických enginov. Mali pravdu, ale ju aj nemali. Niektoré lokácie, ako napríklad mesto v ktorom sa Restricted Area odohráva, sú naozaj veľmi pekné. Na druhú stranu exteriéry a dungeony sú o niečo slabšie. Navyše, najmä dungeony sú neskutočne fádne a počas celej hry budete prechádzať v podstate jeden a ten istý typ, v ktorom sa bude len mierne meniť farebný odtieň. V závere sa síce pozriete do zaujímavej katedrály, ale to jednoducho nestačí.

Pokiaľ ide o dynamické objekty, ktoré sa pohybujú, hra opäť skôr sklame ako poteší. Animácia postáv je vyslovene priemerná. Postavy ešte k tomu po grafickej stránke nie sú vyrovnané. Niektoré pôsobia veľmi slušným dojmom, iné sú však až príliš jednoduché. To som ešte ani nestačil dodať fakt, že ich rozmanitosť je tiež na bode mrazu. Príbeh pomáhajú dotvárať animované sekvencie, ktoré však vyzerajú ako z minulého storočia a celkový dojem skôr zhoršujú. A to som sa ešte nerozpísal o bugoch, ktoré grafiku postihli a radšej sa ani rozpisovať nebudem. Grafická stránka tejto hry mala potenciál, autori ho však nevyužili.

INTERFACE 6 / 10
Ovládanie hry je veľmi jednoduché a pre hráčov Diabla a jemu podobných hier aj intuitívne. V inventári máte dokonca k dispozícii funkciu na usporiadanie predmetov. Bohužiaľ je prakticky nepoužiteľná, pretože vám mení predmety, ktoré máte na sebe a tým vám narúša vašu výzbroj. HUD je veľmi jednoduchý a nevýrazný, až tak nevýrazný, že máte čo robiť, aby ste ustrážili počet vašich hitpointov.

Pokiaľ ide o nastavenia, hra sa predviedla v tom najhoršom svetle. Ak patríte k ľuďom čo si k hrám púšťajú vlastnú hudbu máte smolu, pretože ak v Restricted Area znížite hlasitosť hudby a zvukov na minimum a vypnete všetko čo sa vypnúť dá, stále budete počuť zvuky, pre ktoré nastavenia evidentne neplatia. Nie je to veľmi závažná chyba, ale takéto veci by sa profesionálom jednoducho stávať nemali.

HRATEĽNOSŤ 7 / 10
Hrateľnosť je sporná tak isto ako celá táto hra. Zo začiatku potrebujete trochu času, aby ste sa prehrýzli úvodom a do hry sa vžili. Potom vás hra chytí a začne baviť. Začnete sa tešiť zo svojej postavičky a do hry sa zažeriete. To netrvá dlho a zistíte, že neustále prechádzate rovnakými priestormi, zabíjate rovnakých nepriateľov a plníte tie isté úlohy stále dokola bez akejkoľvek inovácie. Nepomôžu vám ani náhodne generované subquesty, ktoré sú tiež navlas rovnaké a naviac zabugované. Chyby sa vyskytnú aj v hlavnom príbehu. Napríklad sa vám stane, že trikrát zažijete tú istú scénku alebo máte za úlohu zachrániť Jessicu a pri tom tá Jessika ste práve vy. Potom sa vám hra tri či štyrikrát po sebe zasekne, quest z hlavnej dejovej línie budete musieť kôli bugu opakovať trikrát. Vtedy máte chuť rozbiť monitor.

Fakt, že predmety majú bonusy od výrobcov, je veľmi zaujímavý. Na druhú stranu každý typ predmetu má fixne dané druhy bonusov, ktorými môže disponovať. Svoju výzbroj si tak nemôžete prispôsobiť postave. Nie je síce veľmi logické, aby vám nová noha zvyšovala inteligenciu, no tým pádom za telepatku strácate akýkoľvek dôvod nosiť väčšinu predmetov, keďže vám navyše znižujú energiu. Schopností v ktorých sa môžete rozvíjať, je pomerne málo takže veľké možnosti pri vývoji svojej postavy nemáte.

         

MULTIPLAYER
Autorom sa podarilo implementovať aj možnosť hry pre viacerých hráčov. Keď sa však hra zasekla (o niečo neskôr sa zrútil aj celý systém) po tom, čo som klikol na Host Game, nemal som chuť to skúšať viackrát. Podpora hry po internete samozrejme chýba, takže som nemal možnosť multiplayer otestovať.

ZVUKOVÉ EFEKTY 7 / 10
Dážď, hromy, blesky a iné zvuky dotvárajúce kulisu, znejú veľmi dobre a najmä v meste umocňujú celú atmosféru kyberpunkového sveta. O ostatných zvukoch sa nedá povedať viac ako, že sú priemerné. Nepriatelia nedisponujú veľmi veľkou slovnou zásobou a zmôžu sa akurát tak na jedno „argh“, ktoré opakujú stále dokola.

HUDBA 8 / 10
Hudba je pomerne kvalitná a pokiaľ ide o zvolené skladby, tak bola práca odvedená dobre. Zaujímavé je, že si v nastaveniach môžete vybrať druh soundtracku, na výber máte Orchestral alebo Alternative. Čo dodať? Snáď len to, že hudba hrá len občas, čo celkové hodnotenie znižuje.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 4 / 10
Dobrá? Priemerná? Slabá? Nie, Príšerná! Začnime najprv umelou inteligenciu, ktorá rozhodne nemá právo nazývať sa inteligenciou. Vaši nepriatelia sa veľmi radi a veľmi často zasekávajú do dverí, pretože chcú naraz prejsť všetci a to, že sa cez ne ledva zmestí jeden, pochopiť nedokážu. Pokiaľ ide o vašich spolubojovníkov, veľa pozitív sa nenájde. V obľube majú najmä strácanie sa, zaostávanie a zasekávanie. Niekedy za vami ani nedokážu prejsť do ďalšieho levelu, len teraz neviem, či je to mínus alebo skôr plus.

Náročnosť je asi najhoršia akú som za posledné obdobie mal možnosť zažiť. Hra je príšerne nevyvážená a pochybujem, že bola vôbec testovaná. Miestami je hra ľahká, potom zase náročná a naopak. Finálni bossovia sú až príliš ťažký. Nejde tu o schopnosti hráča, ktorý proti nemu bojuje. Oni sa dajú zabiť, pretože sú tupí, no potrvá to veľmi dlho, pretože toho znesú veľmi veľa a majú pomerne slušný útok. Takže to vyzerá asi tak, že pri ňom kľučkujete, občas vypálite a takto to robíte 20 minút. Potom sa vám náhodou pošmykne ruka, vy spravíte zlý pohyb, zomriete a môžete si to zopakovať. Pokiaľ ide o nevyváženosť, bodujú najmä postavy. Autori si to navyše celkom otvorene priznávajú a pri výbere sú hlavní hrdinovia odstupňovaní podľa náročnosti. To je ale, prosím pekne, neskutočná hlúposť. Každý má iný vkus a páči sa mu iný štýl hrania, prečo by som si nemohol zahrať za postavu, ktorá sa mi páči len preto, že hra za ňu je náročnejšia (poprípade jednoduchšia)? Navyše si v hre náročnosť vybrať môžete. Máte na výber dokonca tri stupne, takže nechápem načo ten dvojúrovňový výber.

           

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 6 / 10
Odpoveď na otázku z úvodu recenzie si môžete všetci domyslieť. Som rád, že som hru dohral a nemusím ju hrať opäť. Na druhú stranu nepopieram, že hra má zaujímavé prvky, dokonca môže byť aj zábavná. Musím sa priznať, že ma relatívne dosť dlhý čas aj bavila. Na to aby som jej dal vyššie hodnotenie by som sa však musel tváriť až príliš nevšímavo ku všetkým tým bugom, chybám a prešlapom, ktorých sa autori dopustili. Radšej všetci zostaňte pri osvedčenom Diable 2 alebo ak vás už omrzelo, tak počkajte na Dungeon Siege 2. Ak sa napriek všetkému rozhodnete si túto hru zahrať, želám vám pevné nervy a veľkú dávku tolerancie.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

KOMENTÁRE

Barometer policajnej korupcie? Ako hladko kúpite drogu

Drogový biznis sa globalizuje a digitalizuje.

ŠPORT

Bratia posielajú väčšinu platu rodičom

Synovia majstra sveta prekonali otca.

Neprehliadnite tiež

Alzheimer môže vzniknúť už počas tehotenstva

Nedostatok vitamínu A spôsobuje problémy pri vývoji mozgu.

Na letiskách pýtajú mobil aj heslá. Ako sa brániť strate súkromia?

Američan musel na letisku colníkom prezradiť heslá, aj keď tam mal citlivé informácie z NASA.

Aj Dell vie vyrobiť monitor pre náročného hráča (test Dell S2716DG)

Má maximálne plynulý obraz v hrách, no využijete ho jedine s výkonnými grafickými kartami od Nvidie.

Štyri hry, ktoré vám spríjemnia víkend

Od plánovania hromadnej dopravy cez magické dobrodružstvo, ničenie áut, až po krvavú akciu.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  6. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  7. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  10. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 14 087
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 058
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 485
  4. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 963
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 747
  6. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 5 743
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 388
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 4 385
  9. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 464
  10. Jarné prázdniny pri mori? 3 192

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop