Slovák skúmal telá málo známych obojživelníkov v jantárovom sarkofágu

Obojživelník vymrel pred 2 miliónmi rokov.

Sken lebky nájdeného obojživelníka. Aparát vystreľovacieho jazyka je znázornený oranžovou farrbou.Sken lebky nájdeného obojživelníka. Aparát vystreľovacieho jazyka je znázornený oranžovou farrbou. (Zdroj: Edward L. Stanley/Florida Museum of Natural History/VGStudioMax])

Obojživelníky s názvom albanerpetontidy žili na zemi 165 miliónov rokov a vymreli pred dvoma miliónmi rokov. Ich zachované telo sa teraz podarilo vedcom preskúmať vďaka "zakonzervovaniu" v jantári.

Súvisiaci článok Slovák objavil vyhynutého plaza, nazval ho po Štefánikovi Čítajte

V piatok o týchto nálezoch vyšiel článok v časopise Science.

Do medzinárodného tímu autorov patrí aj evolučný biológ a paleontológ z Univerzity Komenského (UK) Andrej Čerňanský.

Fosílie vyhynutej skupiny obojživelníkov sa nachádzajú na viacerých kontinentoch severnej pologule - v Severnej Amerike, Európe či Ázii. Vedci doteraz o tejto skupine vedeli len málo, k dispozícii boli totiž len časti ich tiel.

"Prvýkrát sa podarilo predstaviteľov tejto skupiny vidieť v plnej kráse až vďaka mjanmarskému kriedovému jantáru. Jantár z Mjanmarska je datovaný na 99 miliónov rokov a uchoval už fosílie hmyzu, škorpiónov, rastlín či dinosaurích pierok," uviedla hovorkyňa Univerzity Komenského Lenka Miller.

Nálezy v jantári opísané vo vedeckom časopise majú zachované i mäkké tkanivá ako napríklad očné viečka a viditeľné sú i zvyšky jazyka.

"Keď sa človek na takéto nálezy pozerá v mikroskope, tak si musí v duchu občas pripomenúť, že ide o zviera, ktoré žilo pred 99 miliónmi rokov. Vďaka dokonalému zachovaniu v jantári to vyzerá ako niečo, čo zomrelo iba nedávno. V paleontológii je to skutočne unikátne," uviedol Čerňanský z Prírodovedeckej fakulty UK.

Vedci zistili, že albanerpetontidy nežili pod zemou, ale na stromoch a správali sa ako chameleóny. Zvláštne je, že pripomínajú plaza, ale v skutočnosti sú obojživelníkom.

Mali vystreľovací jazyk, ktorého mechanizmus sa podobá na chameleóny skôr než na akékoľvek obojživelníky. Albanerpetontidy z jantáru predstavujú nový rod, ktorý dostal meno Yaksha peretti. Ich detailnú morfológiu študovali i s použitím počítačovej tomografie.