Metal Gear Solid 3: Snake Eater – pojedač hadov je späť

Majitelia konzoly PlayStation 2 sa môžu opäť radovať. Prichádza ďalšie pokračovanie dnes už kultovej série. Geniálny vizionár a perfekcionista Hideo Kojima, otec Metal Gear Solid nám znovu predostrel jedno zo svojich diel.

Majitelia konzoly PlayStation 2 sa môžu opäť radovať. Prichádza ďalšie pokračovanie dnes už kultovej série, ktorá svoju púť započala na dnes už staručkom MSX v roku 1987, no svoju slávu získala na PSone. Geniálny vizionár a perfektcionista Hideo Kojima, otec MGS nám znovu predostrel jedno zo svojich diel. Avšak Metal Gear Solid 3 namiesto toho, aby pokračoval v šlapajach svojich predchodcov a nastolil nové dobrodružstvá Solid Snakea nasmeroval celú zápletku do minulosti. Zároveň sme tak stratili možnosť dozvedieť sa odpovede na mnohé otázky, ktoré záver Sons of Liberty zanechal.

Silnou stránkou každého Metal Gear Solid (MGS) bol príbeh. No v prípade tohto dielu je to otázne. Áno na jednej strane sa znovu môžeme stretnúť s filozofickými úvahami typu: „Čo robí nepriateľa skutočným nepriateľom?“, alebo „budovať lepšiu budúcnosť a udržovať minulosť nažive je jedna a tá istá vec“. Problém je v tom, že cely príbeh je postavený a točí sa okolo Snakea a The Bossa. Členovia týmu Cobras, teda väčšina bossov v hre dostali len veľmi málo priestoru. Ich plytké charaktery sú dôkazom toho ako bol Kojima ovplyvnený názormi médií, ktoré na neho v tomto smere vyvíjali nátlak, aby upustil od prílišného filozofovania.

V tomto diele je príbeh situovaný do šesťdesiatych rokoch minulého storočia. Práve do čias studenej vojny medzi Amerikou a Ruskom. Nejde o vojnu odohrávajúcu sa na frontoch, ale o vojnu ideológii. Jednotlivé krajiny súperili i o zdanlivo nepodstatné veci. Hlavnou snahou však bolo predstihnúť súpera vojnovým potenciálom. Zbrojenie na obidvoch stranách prerastie k vytvoreniu jadrových bômb. Po incidente na Ruskom území čelia Američania hrozbám jadrových útokov na ich pôdu. Inak povedané začiatok tretej svetovej sa neodvrátiteľne blíži. Vláda spojených štátov dostáva týždeň na preukázanie svojej neviny ako aj na odvrátenie vojny.

Nakoľko v tomto období je nemysliteľný vstup amerických jednotiek na ruské územie, vláda touto úlohou poverila toho najlepšieho z najlepších. Vojaka resp. člena špeciálnej jednotky, ktorého zaúčala samotná The Boss. Snake. No toto meno nepatri ozajstnému Snakeovi, akého poznáme z predošlých dielov. Ide o krycie meno. Hra sa začína uprostred divokej džungle a až na lovecky nôž začínate úplné bez zbraní. Ako to už býva zvykom, cez kodek sa môžete dohovárať ako s veliteľom, tak i s ostatnými členmi tejto tajnej akcie.

GRAFIKA 9 / 10
O tom, že MGS3 bude vynikať grafikou sme sa mohli presvedčiť už pri jeho prvom traileri spred dvoch rokov na E3. Predovšetkým fauna a flóra svojou krásou ohuruje a priťahuje zraky aj tých hráčov, ktorí "metal gearu" neholdujú. Obzvlášť v exteriéroch vás pohltí pocit, tak toto je maximum. Viac sa vari ani nedá z PS2 vyžmýkať. Množstvo stromov. Všade prítomná tráva, ktorá reaguje na každučký pohyb a to nie len váš, ale aj rôznych živočíchov a zvierat, predstavuje TOP, aký je možné vidieť na PS2. Všetko krásne dotvárajú aj malé detaily, ako napríklad zablatenie sa po prechode bahnom alebo zanechávanie rôznych stôp v jednotlivých terénoch.

Podobnými superlatívmi by som mohol počastovať aj filmové sekvencie, prebiehajúce v engine hry. Ich kvalitu a perfektné zrežírovanie, ktoré mal na starosti samotný Kojima, prekonávajú i viacero hollywoodskych filmov. Ich počtu nezabránili ani početné výhrady niektorých hráčov. Možno aj preto, že skoro každý ma iný pohľad na vec. Jedni tvrdia, aby ich bolo menej. Iní zase hovoria o zrušení samotnej časti hry, ktorú hraje hráč. Vyhovieť obidvom stranám nie je možné a tak sa tvorcovia rozhodli ísť zlatou strednou cestou. Kameň úrazu tvoria interiéry. Nie je ich síce veľa a ani v jednom dlho nezotrváte. Je to škoda a naviac v niektorých prípadoch mi pripadali horšie ako na MGS2. Príčinou je nový engine, ktorý bol vytvorený špeciálne pre tento diel a je stavaný na exteriéry.

INTERFACE 8 / 10
Menu patrí do kategórie noviniek, ktoré sa objavujú v MGS3 po prvýkrát. Predtým sme poznali iba akési quick menu. Vyvolateľné pomocou L a R dvojky. Všetky zobraté predmety a zbrane sa ukladajú automaticky pod tieto tlačidla. Teraz, keď zoberiete niečo nové, je potrebné to nastaviť v menu a až následkom toho sa objaví v rýchlej ponuke. Pod štartom (tlačidlo na vyvolanie menu) pribudli aj funkcie ako liečenie, kamufláž a potravu. Nový systém liečenia je jednou z najhorších zmien. Je pravda, zámerom autorov bolo jeho zreálnenie a do istej miery sa im to aj podarilo. Tí ktorí neovládajú ani základy prvej pomoci sa naučia ako treba postupovať pri jednotlivých zraneniach. No na druhej strane zapauzovať hru počas súboja a stráviť pár desiatok sekúnd liečením dvakrát na reálnosti nepridá, skôr uberie.

Kamufláže a potrava na oplátku predstavujú prijemné zlepšenie. Maskovanie je rozdelené na tvár a uniformy. Menu je prehľadne urobené a poskytuje presné a cenné informácie o tom, aká uniforma či farba na tvár vás najlepšie zamaskuje v danom prostredí. Európska verzia hry naviac prichádza s rozšírením farieb na tvár v podobe vlajok niektorých európskych štátov. Okrem energie ukazujúcej stav zdravia pribudla aj energia výdrže. Tu je možné doplniť potravou, ktorú reprezentuje samotná džungľa. Snake je ochotný zjesť všetko. Od hadov, potkanov cez huby až k netopierom a zakaždým vyjadrí svoj názor.

HRATEĽNOSŤ 8 / 10
V hre ovládate iba Snakea, čo je na jednej strane škoda, pretože počas prechádzania natrafíte na postavy, ktoré by bolo rozhodne zaujímavé si vyskúšať. Obzvlášť The Bossa. Keď už nie v hlavnej hre, tak aspoň v nejakom bonusovom režime. Tradičný arzenál znova obohatilo pár nových kúskov. Podstatného prepracovania sa dočkal boj z blízka. Vznikol takzvaný "close quarter combat", čiže CQC a tak ku klasickému lámaniu väzov pribudlo podrezávanie krku, či ohrozovanie nepriateľa nožom, za účelom získania informácii.

Ovládanie ostalo po starom. Čo však po starom neostalo, je radar. Nahradili ho detektory pohybu, ale tie ani z ďaleká nenahrádzajú dokonalosť a prehľadnosť pôvodného radaru. Naopak nezmenená ostala poloha kamery a tak vznikol ďalší problém. Bez radaru a s pohľadom z výšky ste prakticky slepý. Odkázaní iba na zvuky šuštiacej trávy a na neustále stláčanie R1, čo v akcii pôsobí veľmi frustrujúco.

MULTIPLAYER
Hru pre viacerých hráčov hra neobsahuje.

ZVUKOVÉ EFEKTY 9 / 10
MGS3 podporuje Dolby Pro Logic II. Pre tých ktorí nemajú možnosť vychutnať si ho, je to veľká škoda. Až neuveriteľným spôsobom sa podarilo tvorcom vytvoriť atmosféru džungle. Počuť vietor ako sa opiera o listy na stromoch, vtáky ako ponad nich prelietajú, zvieratá či hady plaziace sa v tráve. Zbrane vydávajú rôzne zvuky podľa toho, akú práve používate a sú kópiami svojich originálov.

HUDBA 10 / 10
Hudba je zárukou kvality. Na tom sa nič nezmenilo ani v tomto pokračovaní. Veď ako by aj mohlo, keď sa na nej znovu podieľal hollywoodsky skladateľ Harry Gregson-Williams. Zodpovedný za soundtracky k filmom ako Armagedon, Skala, alebo najnovšie Kráľovstvo nebeské.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 8 / 10
Náročnosť sa pekne zdvihla oproti predošlým dielom. Nie len vďaka chýbajúcemu radaru, ale aj vďaka nepriateľom, ktorým sa znova o kúsok zlepšila A.I. Už ani pri slabších náročnostiach nemajú to svoje klasické zorné pole a ich okruh počuteľnosti sa kľudne vyrovná tomu vášmu. Ak si k tomu všetkému ešte pripočítame umiestnenie kamery, o ktorej som už hovoril, tak dostávame MGS pri ktorom sa zapotia aj hardcore hráči. Pretože aj tí sa budú musieť občas zastaviť a vyčkať na pravú chvíľu. Našťastie vďaka širokej škále kamufláži, ktoré zbierate počas celej hry a ich špeciálnym schopnostiam a zafarbeniam, získate aspoň akú takú výhodu.

Bossovia nie len, že majú chudobne profily, ale ani v súbojoch nespôsobujú vážnejšie problémy. Naviac sú veľmi krátke a ich dĺžku predlžujú iba neustále navštevovania menu, kvôli liečeniu zranení. Našťastie to vynahrádzajú a príjemne osviežujú záverečné súboje. Predovšetkým ale súboj so Sorrovom, ktorý nemá obdobu a kľudne sa môže rovnať i s Psycho Mantisom.

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 9 / 10
Metal Gear Solid 3: Snake Eater je aj napriek niektorým nedostatkom stále vynikajúca hra, ktorá vo viacerých ohľadoch hladko prekonáva konkurenciu. Na dohranie stačí okolo 10 hodín, niekomu to môže trvať dlhšie, niekomu kratšie, závisí to od spôsobu hrania. Možnosť získania predmetov ako stealth, alebo patriot po splnení určitých podmienok predlžuje životnosť tejto hry niekoľko násobne a verte mi, dvakrát sa nútiť do toho nebudete.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Babiš nedostal dôveru, ale vládnuť môže roky. Čo teraz čaká Česko?

Český premiér vedel, že hlasovanie o dôvere prehrá. Post premiéra napriek tomu tak skoro neopustí.

KULTÚRA

O smrti speváčky The Cranberries špekulujú

Záhadným spôsobom zrušila aj koncert v Bratislave.

DOMOV

Stretol som desiatky posadnutých, tvrdí exorcista

Exorcista problémy nevyrieši, vraví psychiater.

ŠPORT

Mal Sagan bojovať o víťazstvo? Dilemu Bory rozhodla smola kolegu

Na úvod Tour Down Under skončil tretí.

Neprehliadnite tiež

Ryba si vie vďaka génom zahojiť chrbticu. Aj ľudia ich majú

Ľudia a ryby z radu mihuľotvarých mali pred miliónmi rokov spoločného predka.

Čierna diera si dvakrát grgla. Potvrdili, že čierne diery oddychujú

Vzdialená galaxia pomaly požiera svojho vesmírneho suseda.

Vypočujte si pieseň z Hviezdnych vojen zahranú ceruzkou

Matematická rovnica znie ako chytľavá pieseň zo Star Wars.

Tajomstvo kreativity: Čo hovorí veda

Poučenie, ktoré so sebou prináša veda napovedá aj to, ako dosiahnuť vytúženú budúcnosť.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  4. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  6. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  7. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  8. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  9. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  10. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 15 913
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 10 087
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 3 991
  4. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 946
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 292
  6. Kam do tepla v januári? 2 279
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 979
  8. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 1 894
  9. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 358
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 252