SME
Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Švédi navrhujú vetrom poháňanú nákladnú loď

Sťažne lode budú teleskopické.

Návrh lode Oceanbird, nákladnej lode, ktorú by cez Atlantický oceán poháňal vietor.Návrh lode Oceanbird, nákladnej lode, ktorú by cez Atlantický oceán poháňal vietor. (Zdroj: Wallenius Marine)

Odkedy sa v druhej polovici 19. storočia človek začal spoliehať v námornej doprave na paru, prestal byť závislý od dobrého vetrae. Nový pohon bol skrátka spoľahlivejší a výkonnejší, nebol dôvod vrátiť sa k starému.

Avšak v súčasnosti sa jeden zásadný dôvod objavil - klimatická zmena.

Vo Švédsku navrhujú prepravnú nákladnú loď poháňanú vetrom, ktorá by výrazne znížila veľkú uhlíkovú stopu dnešnej námornej dopravy. V súčasnosti je jej podiel na emisiách skleníkových plynov, ktoré ľudstvo každoročne vypustí a ktoré prispievajú ku globálnemu otepľovaniu, 2,5 percenta.

Skryť Vypnúť reklamu

Koncept lode Oceanbird je navrhnutý na prepravu sedemtisíc vozidiel cez Atlantický oceán.

Vietor však nebudú zachytávať plachty, ale obrovské sťažne pripomínajúce krídla lietadiel. Budú schopné otáčať sa o celých 360 stupňov, aby optimálne zachytávali vietor.

Súvisiaci článok Návrat vzdušných vlakov? Niektorí ľudia chcú opäť používať vzducholode Čítajte 

Teleskopická konštrukcia im umožní aj zložiť sa, vďaka čomu loď môže prejsť popod mosty. S úplne vysunutými sťažňami by Oceanbird mala mať výšku až 105 metrov, so zloženými 45. Loď bude mať pre každý prípad aj konvenčný námorný pohon, avšak navrhnutý pre zelenú prepravu.

Konštruktéri zo spoločnosti Wallenius Marine hovoria, že Oceanbird ušetrí na jednu plavbu cez Atlantik až 90 percent emisií oxidu uhličitého.

Jedinou nevýhodou oproti dnešným plavidlám bude zrejme dĺžka plavby, ktorá by zabrala dvanásť dní. Súčasným nákladným lodiam trvá zhruba osem.

Skryť Vypnúť reklamu

"Projekt dospel už veľmi ďaleko. Na vode sme už začali testovať sedemmetrové modely, na jeseň chceme pokračovať. Dizajn sa bude dať objednať v roku 2021, spustenie príde možno v roku 2024," napísal v tlačovej správe Richard Jeppsson z komunikačného oddelenia spoločnosti Wallenius Marine.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Obnoviteľná energia

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Skleníkové plyny
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Fico spojil Norberta Bödöra s Bonulom, predtým hovoril inak

Zákazky od Bonulu Smer nechce prezradiť.

Na fotografii (zľava) sú bývalý zamestnanec Bonulu Peter Brath; profesionálny zápasník Attila Végh; Matúš Mečár, ktorý bol odsúdený za vydieranie; nitriansky podnikateľ Norbert Bödör; podnikateľ a manažér zápasníkov Eduard Gerek a zástupca riaditeľa Národnej jednotky finančnej polície NAKA Milan Mihálik.
Dobré ráno

Dobré ráno: Ruskovi za objednávku vraždy spoločníčky hrozí doživotie

Pojednávanie je odročené na február.

Vizualizácia projektu Pod Vinicou.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Ako Ficovi pes zožral domácu úlohu

Súčasťou pôvabu dobrej výhovorky je, že jej očividná lož skôr pobaví, ako urazí.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Neprehliadnite tiež

Podcast Klik

Klik: Vianoce 2020, toto sú naše tipy na technologické darčeky

Sprievodca nakupovaním technologických darčekov.

Podcast Klik.
Tieň sondy Hajabusa 2 na povrchu asteroidu Ryugu.
Podcast Tech_FM

Výpredaje majú problém, všetko skupujú roboty

Čo spôsobujú nové technológie.

Vedátorský podcast

Čierne diery sú sochármi vesmíru

Rozhovor s Norbertom Wernerom.