Odkedy sa v druhej polovici 19. storočia človek začal spoliehať v námornej doprave na paru, prestal byť závislý od dobrého vetrae. Nový pohon bol skrátka spoľahlivejší a výkonnejší, nebol dôvod vrátiť sa k starému.
Avšak v súčasnosti sa jeden zásadný dôvod objavil - klimatická zmena.
Vo Švédsku navrhujú prepravnú nákladnú loď poháňanú vetrom, ktorá by výrazne znížila veľkú uhlíkovú stopu dnešnej námornej dopravy. V súčasnosti je jej podiel na emisiách skleníkových plynov, ktoré ľudstvo každoročne vypustí a ktoré prispievajú ku globálnemu otepľovaniu, 2,5 percenta.
Koncept lode Oceanbird je navrhnutý na prepravu sedemtisíc vozidiel cez Atlantický oceán.
Vietor však nebudú zachytávať plachty, ale obrovské sťažne pripomínajúce krídla lietadiel. Budú schopné otáčať sa o celých 360 stupňov, aby optimálne zachytávali vietor.

Teleskopická konštrukcia im umožní aj zložiť sa, vďaka čomu loď môže prejsť popod mosty. S úplne vysunutými sťažňami by Oceanbird mala mať výšku až 105 metrov, so zloženými 45. Loď bude mať pre každý prípad aj konvenčný námorný pohon, avšak navrhnutý pre zelenú prepravu.
Konštruktéri zo spoločnosti Wallenius Marine hovoria, že Oceanbird ušetrí na jednu plavbu cez Atlantik až 90 percent emisií oxidu uhličitého.
Jedinou nevýhodou oproti dnešným plavidlám bude zrejme dĺžka plavby, ktorá by zabrala dvanásť dní. Súčasným nákladným lodiam trvá zhruba osem.
"Projekt dospel už veľmi ďaleko. Na vode sme už začali testovať sedemmetrové modely, na jeseň chceme pokračovať. Dizajn sa bude dať objednať v roku 2021, spustenie príde možno v roku 2024," napísal v tlačovej správe Richard Jeppsson z komunikačného oddelenia spoločnosti Wallenius Marine.