SME
Streda, 23. september, 2020 | Meniny má ZdenkaKrížovkyKrížovky

Švédi navrhujú vetrom poháňanú nákladnú loď

Sťažne lode budú teleskopické.

Návrh lode Oceanbird, nákladnej lode, ktorú by cez Atlantický oceán poháňal vietor.Návrh lode Oceanbird, nákladnej lode, ktorú by cez Atlantický oceán poháňal vietor. (Zdroj: Wallenius Marine)

Odkedy sa v druhej polovici 19. storočia človek začal spoliehať v námornej doprave na paru, prestal byť závislý na dobrom vetre. Nový pohon bol skrátka spoľahlivejší a výkonnejší, nebol dôvod vrátiť sa k starému.

Avšak v súčasnosti sa jeden zásadný dôvod objavil - klimatická zmena.

Vo Švédsku navrhujú prepravnú nákladnú loď poháňanú vetrom, ktorá by výrazne znížila veľkú uhlíkovú stopu dnešnej námornej dopravy. Tá sa v súčasnosti podieľa 2,5 percentami na emisiách skleníkových plynov, ktoré ľudstvo každoročne vypustí a ktoré prispievajú ku globálnemu otepľovaniu.

Skryť Vypnúť reklamu

Koncept lode Oceanbird je navrhnutý na prepravu sedemtisíc vozidiel cez Atlantický oceán.

Vietor však nebudú zachytávať plachty, ale obrovské sťažne pripomínajúce krídla lietadiel. Budú schopné otáčať sa o celých 360 stupňov, aby optimálne zachytávali vietor.

Súvisiaci článok Návrat vzdušných vlakov? Niektorí ľudia chcú opäť používať vzducholode Čítajte 

Teleskopická konštrukcia im umožní aj zložiť sa, vďaka čomu loď môže prejsť popod mosty. S úplne vysunutými sťažňami by Oceanbird mala mať výšku až 105 metrov, so zloženými 45. Loď bude mať pre každý prípad aj konvenčný námorný pohon, avšak navrhnutý pre zelenú prepravu.

Konštruktéri zo spoločnosti Wallenius Marine hovoria, že Oceanbird ušetrí na jednu plavbu cez Atlantik až 90 percent emisií oxidu uhličitého.

Jedinou nevýhodou oproti dnešným plavidlám bude zrejme dĺžka plavby, ktorá by zabrala dvanásť dní. Súčasným nákladným lodiam trvá zhruba osem.

Skryť Vypnúť reklamu

"Projekt došiel už veľmi ďaleko. Na vode sme už začali testovať sedemmetrové modely, na jeseň chceme pokračovať. Dizajn sa bude dať objednať v roku 2021, spustenie príde možno v roku 2024," napísal v tlačovej správe Richard Jeppsson z komunikačného oddelenia spoločnosti Wallenius Marine.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Obnoviteľná energia

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Skleníkové plyny
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vláda očakáva ešte horšie čísla nakazených, opatrenia nezverejnila

Čaputová vyzvala na zrozumiteľné zverejňovanie opatrení.

Minister zdravotníctva Marek Krajčí a premiér Igor Matovič (obaja OĽaNO).
Komentár Tomáša Prokopčáka

Bojíte sa pandémie? Je to ešte horšie

Dva omyly, ktoré robíme pri číslach nakazených.

Tomáš Prokopčák.
Stany pred táborom Moria na gréckom ostrove Lesbos.

Neprehliadnite tiež

Demograf Branislav Šprocha.

Životný štýl bohatých mrhá uhlíkovým rozpočtom

Bohatí vytvárajú množstvo emisií.

Ilustračná fotografia. Nová správa medzinárodnej charity Oxfam upozorňuje na obrovský nepomer medzi emisiami, ktoré vypúšťajú bohatí a chudobní ľudia.
Podcast Zoom

Zoom: Džínsy znečisťujú životné prostredie

Týždenný prehľad noviniek z vedy.

Medzinárodná vesmírna stanica sa vyhla zrážke s odpadom

Americkí a ruskí letoví dispečeri vykonali 150-sekundový manéver v utorok.