Na mimozemšťanov a mutantov narazíte v každej druhej hre (ak sa nejedná o fantasy, a občas aj tam). Skúste si ale spomenúť, koľko z týchto hier zasadilo svoj dej do tajnej vojenskej základne, známej ako Oblasť 51. Sám mám problémy si spomenúť na čo i len jednu, ak ich nájdete aspoň tri, máte u mňa cenu. A práve preto, je tento záhadný fenomén dobrým podkladom pre hru.
Príbeh očami hlavného hrdinu. Vaše meno je Ethan Cole a ste členom HAZMAT týmu. Po tom čo vo výskumnej základni v Oblasti 51 vypukol zvláštny vírus, ostali všetci členovia vďaka bezpečnostným opatreniam uväznení v podzemí. Vy a váš tým máte za úlohu túto situáciu prešetriť a dať všetko do poriadku. Keď dorazíte na miesto činu, zistíte, že to nebude len obyčajná práca a po strate vašich spolubojovníkov ostanete v temných uličkách sám proti horde mimozemšťanov. Keby to ešte nestačilo, nakazíte sa aj vy vírusom, ktorý majú na svedomí mimozemšťania a musíte včas nájsť liek...
Area 51 bude poňatá ako tradičná FPS, autori sa nepokúšajú o žiadne prelomové prvky ani o žiadne kombinácie s ostatnými žánrami. Takže sa dočkáte klasiky, budete pobehovať po chodbách, strieľať do nepriateľov, skákať, plaziť sa, vykúkať z poza rohov a podobne. Temné a tajuplné útroby výskumného zariadenia majú dobrý predpoklad pre slušnú hororovú atmosféru. To či sa dočkáme atmosféry podobnej Doom 3 alebo Aliens vs Predator, uvidíme až neskôr. Istú iskričku nádeje v nás udržiava fakt, že za dizajnom príšer stojí slávny tým Stan Winston Studios (mne to veľa nehovorí, filmoví fanatici však iste budú vedieť svoje). Táto skupinka ľudí sa údajne podieľala na kreatúrach z filmov ako Votrelci, Predátor alebo Jurský park.
Príbeh z globálneho pohľadu. Sny všetkých konšpiračných fanatikov sa stávajú skutočnosťou. Nehoda pri mestečku Roswell sa naozaj stala a vláde Spojených Štátov amerických sa ju podarilo dokonale ututlať. V päťdesiatych rokoch na území Nového Mexika havarovala vesmírna loď s mimozemským výskumným tímom na palube. Pár z nich prežilo a vybudovali si základňu 3 míle pod výskumnou základňou Američanov zvanou tiež Oblasť 51. Za tie roky sem prilietali mimozemské lode a vláda o tom vedela, vedeli o tom aj mocní ilumináti, ktorí mali s mimozemšťanmi uzavretú dohodu. Ilumináti dostanú prístup k novým technológiám a mimozemšťania na oplátku prísun ľudí na pokusy a samozrejme utajenie. Nakoniec sa ale stane niečo, čo sa stať nemá a všetko sa vymkne z pod kontroly.
Základom každej strieľačky je hromada zbraní, pokiaľ možno čo najzaujímavejších a pokiaľ možno čo najväčšieho počtu. Area 51 bude v tomto smere príkladom pre mnohé iné hry. Autori sľubujú až 15 rôznych zbraní. Od klasických pozemských hračičiek až po hrozivé mimozemské nástroje na zabíjanie. Váš hlavný hrdina sa počas hry nakazí vírusom, ktorý mu na oplátku ponúkne pár schopností, o ktorých sa normálnym ľudským bytostiam väčšinou ani nesníva. V hre budete môcť bojovať klasicky na diaľku, nemálo efektívne by mal byť aj boj tvárou v tvár. Pod skalpel sa vám dostane celá paleta mutantov ale aj klasický roztomilí, šedí, veľkohlaví, štvorprstí (alebo troj- ?) mimozemšťania.
Hra je súčasne vyvíjaná pre tri platformy. Okrem PCčka vyjde aj pre X-box alebo PS2 takže sú na mieste obavy a hra bude určite trpieť konzolovým syndrómom. Pripravme sa všetci spolu na user-not-very-friendly interface a v neposlednej rade aj na slabšiu grafiku. Z obrázkov a z videa sa čo to dá vyčítať a viacerý z vás už mnohé vyčítali. Vyzerá to tak, že Area 51 nás nepríde ohúriť grafikou. Engine vyzerá ako z pred dvoch rokov, čo hre rozhodne neprispeje, keďže u hier typu FPS je táto zložka pomerne dôležitá. Nebudeme samozrejme súdiť vopred a počkáme si, ako to celé vlastne dopadne.
Zaujímavou správou je, že na soundtracku pracoval Chris Vrenna známy producent/skladateľ, ktorý spolupracoval s U2, P.O.D., Davidom Bowiem alebo Robom Zombiem. Čo pre mňa osobne až na U2 nič neznamená, zaujímavejšie ale je, že tento človek stál pri zrode kapely Nine Inch Nails (btw. Trent Reznor, jediný člen skupiny, stojí za soundtrackom k hre Doom 3). Ak sa hudba bude aspoň trochu podobať soundtracku oficiálnych stránok, tak o skvelú mimozemskú atmosféru máme postarané.
DOJMY Z DEMA
Čítať vyhlásenia autorov, je vždy trochu zavádzajúce, nikdy neviete čo všetko z ich vyhlásení sa stane realitou. Screenshoty si môžete obzerať, no nič súvislé sa z nich nedozviete. Najlepšie je utvoriť si názor priamo z hry. Po tom čo som dohral demoverziu tejto pripravovanej FPSky, mám viac kladných pocitov ako záporných. Ihneď po spustení hry ma do deja vtiahla perfektne spracovaná úvodná animácia. Hra vo mne začala vzbudzovať stále väčší a väčší záujem. Prišli záverečné titulky intra, kde sa objavili mená ako David Duchovny (nadaboval hlavnu postavu) a Marylin Manson (hovorí za postavu niektorého z alienov).
Demo je síce veľmi krátke, no ihneď vás vtrhne do hry a ukáže vám z nej asi to najlepšie. Do rúk dostanete klasický arzenál, no vzápätí zistíte, že máte možnosť zmutovať do mimozemšťana a hra začne naberať tie správne obrátky. Spôsob akým vaše telo reaguje na streľbu má snahu podobať sa realite, mierenie tiež nie je také jednoznačné, takže súboje nepôsobia príliš bezducho. V niektorých častiach sa na vás budú nepriatelia hrnúť z každej strany, takže o zábavu je tiež postarané. Demo sa teda ukázalo v skôr pozitívnom svetle. Area 51 predviedla ako klasická FPSka, ktorá dokáže zaujať. Len dúfam, že sa vo finálnej verzii pre PCčká trochu dotiahne ovládanie.
Zatiaľ čo Američania si hru veselo hrajú, v Európe vyjde až 24. júna na PC, PS2 a Xbox. Dovtedy si musíme na výsledok počkať. Už teraz je ale isté, že hra žiadnu dieru do sveta nespraví. Ak si ale dáte dokopy dostupné informácie vyjde vám z toho, že to môže byť zaujímavý projekt s dobrou atmosférou.