Štvrtok, 28. január, 2021 | Meniny má AlfonzKrížovkyKrížovky

V Atlantiku je až desaťkrát viac plastu ako sa odhadovalo

V oceáne sa môže nachádzať až 200 miliónov ton odpadu.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: ADOBE STOCK)

LONDÝN. Výskumníci z britského Národného oceánografického centra odhadujú, že v Atlantickom oceáne je až desaťkrát viac plastového odpadu ako sa doteraz predpokladalo.

Vedci skúmali vzorky vody z vrchných 200 metrov hladiny Atlantického oceánu, ktoré nazbierali na 12 miestach v oblasti od Britských ostrovov po Falklandy. Svoje zistenia zverejnili v časopise Nature Communications.

Štúdia uvádza, že v tejto časti oceánu sa nachádza 12 - 21 miliónov ton mikroskopických častíc troch najbežnejších druhov plastov.

Podľa vedcov to naznačuje, že v Atlantickom oceáne sa celkovo nachádza až 200 miliónov ton plastového odpadu.

Súvisiaci článok Morský ľad zrejme zmizne z Arktídy skôr, než sme si mysleli Čítajte

Predchádzajúce odhady hovorili o 17 - 47 miliónoch ton, ktoré sa do oceánu dostali v rokoch 1950 - 2015.

"Naše kľúčové zistenie je, že vo vrchnej časti Atlantického oceánu je neuveriteľne veľa mikroplastov. Objem plastov sme dramaticky podcenili," uviedla Katsiaryna Pabortsavová, jedna z vedúcich autoriek štúdie podľa denníka The Guardian.

Pabortsavová ďalej uviedla, že politici by mali zvážiť, ako zastaviť hromadenie plastov v oceánoch, kde môžu ohroziť miestne formy života.

"Dôsledky plastov (na život v oceánoch) môžu byť veľmi vážne, ale môžu sa prejaviť až po istom čase," varovala Pabortsavová. "Stále nevieme veľa o tom, ako sa plast do oceánu dostáva," upozornila.

Téma: Svetový oceán

Veľká Británia

Sneh bol hlboký a vietor extrémne silný.

Náročnú výpravu neprežili.

Prvých osadníkov v Amerike sprevádzali ich psy.

Vedci zrejme našli pôvod psov.

Nielen o relativite času a priestoru, ale aj o filozofickej relativite všetkého diskutujú Jakub a Jaro