Piatok, 4. december, 2020 | Meniny má Barbora, BarbaraKrížovkyKrížovky

Tvorí pár na celý život. Po polstoročí opäť našli malého afrického cicavca

Zviera chytili na arašidové maslo.

Prvá fotka živého tenkonožca somálskeho v prírode.Prvá fotka živého tenkonožca somálskeho v prírode. (Zdroj: Steven Heritage/Duke University Lemur Center)

BRATISLAVA. Biológovia objavili v Afrike drobného hmyzožravého cicavca, ktorého päťdesiat rokov považovali za strateného. Tenkonožca somálskeho (Elephantulus revoilii) našli vlani počas expedície v Džibutsku.

Tenkonožce sú podobné napríklad myšiam, no majú charakteristické pretiahnuté pysky podobné chobotu.

Nájdený cicavec patrí k jednému z dvadsiatich známych druhov týchto živočíchov na svete. Vedci ho poznali hlavne z 39 jedincov starých desiatky až stovky rokov, ktoré boli vystavené v múzeách.

Pasce s arašidovým maslom

Dosiaľ posledné vedecké záznamy o tomto "stratenom druhu" napriek pozorovaniam miestnych obyvateľov pochádzajú ešte zo 70. rokov minulého storočia.

Súvisiaci článok Rybe zožerie jazyk a nahradí ho. V ústach ryby našli nečakaného parazita Čítajte

"Boli sme naozaj nadšení, keď sme otvorili prvú pascu, v ktorej bol tenkonožec. Nevedeli sme, ktorý druh sa v Džibutsku nachádza, a keď sme videli charakteristickú vlastnosť - trochu chocholatý chvost, pozreli sme sa na seba a vedeli sme, že to je niečo výnimočné," vyjadril sa pre BBC člen expedície Steven Heritage z Lemurieho centra Dukovej univerzity v Spojených štátoch.

Tím odborníkov, ktorý svoj objav opísal v časopise PeerJ, počas expedície nastražil na dvanástich miestach viac ako tisíc pascí so zmesou arašidového masla, ovsených vločiek a droždia.

Malinkého živočícha chytili do prvej pasce, ktorú v Džibutsku nachystali. Celkovo počas expedície spozorovali dvanásť tenkonožcov somálskych a zhotovili aj ich prvé fotky a video pre vedecké účely.

Jeden z najhľadanejších stratených druhov

Vedci nespozorovali žiadne bezprostredné ohrozenie životného prostredia tenkonožca. Je neprístupné a ďaleko od poľnohospodárstva a ľudského rozvoja.

Je možné, že drobné cicavce sú mimo Somálska rozšírené nielen do Džibutska, ale možno aj do Etiópie.

Podľa organizácie Global Wildlife Conservation patria tenkonožce somálske medzi 25 "najhľadanejších stratených druhov". Ich znovuobjavenie je podľa jej člena Robina Moorea "vítané a skvelé".

"Zvyčajne, keď znovuobjavíme stratený druh, nájdeme jedného alebo dvoch jedincov a musíme konať rýchlo, aby sme sa pokúsili zabrániť ich hroziacemu vyhynutiu," uviedol.

Džibutský ekológ Husajn Rajaleh, ktorý sa k expedícii pridal, uviedol, že ľudia v Džibutsku nikdy nepovažovali spomenuté tenkonožce za stratené. Nový výskum však tohto živočícha podľa jeho slov vracia späť do vedeckej komunity, čo sa cení.

Vedci plánujú na rok 2022 ďalšiu expedíciu, v rámci ktorej chcú dať na jednotlivé tenkonožce navigačné zariadenia, aby mohli študovať ich správanie a ekológiu.

DOI: 10.7717/peerj.9652

Téma: Príroda

Premiér Igor Matovič a minister školstva Branislav Gröhling.

Experiment avantgardný ako celoplošné testovanie

Ďalší pochod Slovenska po neprebádaných tretích (štvrtých) cestách boja s covidom.

Jankovská by chcela Vianoce na slobode. Vylúčené to nie je

Rozhodnúť môže sama prokurátorka alebo na žiadosť aj súd.

Monika Jankovská.

Vizualizácia - ClearSpace zachytáva odpadok.

Číňania tvrdia, že dosiahli kvantovú nadvládu

Míľnik dosiahol už druhý stroj na svete.

Grónsky ľad sa už nikdy nemusí spamätať