Sobota, 16. október, 2021 | Meniny má VladimíraKrížovkyKrížovky

Aký bude zánik vesmíru? V ďalekej budúcnosti príde posledný ohňostroj

Čierne trpaslíky nemali čas vzniknúť.

Umelecká predstava o tmavých hnedých trpaslíkoch, ktoré môžu pripomínať budúce čierne trpaslíky. Tieto mŕtve hviezdy ešte nejestvujú, no podľa novej štúdie sa postarajú o posledný ohňostroj, ktorý príde pri zániku vesmíru.Umelecká predstava o tmavých hnedých trpaslíkoch, ktoré môžu pripomínať budúce čierne trpaslíky. Tieto mŕtve hviezdy ešte nejestvujú, no podľa novej štúdie sa postarajú o posledný ohňostroj, ktorý príde pri zániku vesmíru. (Zdroj: NASA/JPL-Caltech)

Ako bude vyzerať konečný osud vesmíru? V nepredstaviteľne vzdialenej budúcnosti, keď zhasnú posledné hviezdy, rozplynú sa galaxie a vyparia sa aj najväčšie čierne diery, sa z neho stane pre život nevhodné prostredie.

Súvisiaci článok Aký bude koniec vesmíru a Zeme? Čítajte

Univerzu taký koniec predpovedá hypotéza zvaná tepelná smrť. Podľa novej štúdie však vesmír neodíde len tak a v ešte vzdialenejšej budúcnosti ho čaká posledný burácajúci ohňostroj.

Postarajú sa oň myslené telesá zvané čierne trpaslíky, ktoré dnes ešte nejestvujú a s ktorými podľa autora naše hypotézy nerátajú. Vesmír je totiž ešte primladý na to, aby sa v ňom tieto mŕtve hviezdy objavili.

Štúdiu zverejnia v časopise Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Ešte nestihli vzniknúť

Známe zákony fyziky predpovedajú, že k tepelnej smrti vesmíru dôjde približne o desať na stú rokov (jednotka nasledovná sto nulami, toto číslo sa nazýva aj googol).

"Bude to smutné, pusté a chladné miesto," opísal budúcnosť univerza v tlačovej správe Illinoiskej štátnej univerzity teoretický fyzik Matt Caplan.

Vypočujte si vedátorský špeciál o genetike a bioinformatike.

15. okt

Podcastové novinky z vedy.

a 1 ďalší 15. okt