Sobota, 13. august, 2022 | Meniny má Ľubomír

Ako sa hýbu spermie? Celé stáročia sme boli obeťou optického klamu

Spermie objavili v roku 1677.

Počítačová vizualizácia skutočného pohybu spermie. Takmer 350 rokov sa vedci domnievali, že ich bičík sa hýbe podobne ako had. Skutočnosť je však celkom iná.Počítačová vizualizácia skutočného pohybu spermie. Takmer 350 rokov sa vedci domnievali, že ich bičík sa hýbe podobne ako had. Skutočnosť je však celkom iná. (Zdroj: polymaths-lab.com)

V pôvodnej verzii článku sme písali, že bičík spermie švihá iba do jednej strany. Autori štúdie však na základe nových výpočtov zistili, že sa tento pohyb nedá s úplnou istotou potvrdiť. Všetky ich ostatné zistenia v štúdii naďalej platia.

Pred takmer 350 rokmi holandský obchodník a vedec Anton van Leeuwenhoek musel odolávať návrhom svojich kolegov.

Súvisiaci článok Domáce chemikálie môžu znižovať plodnosť mužov, naznačuje štúdia Čítajte

Po tom, čo zdokonalil raný mikroskop a odhalil existenciu baktérií, začal skúmať zloženie rôznych telesných tekutín ako krvi, mlieka či sĺz.

No ostatní vedci ho nabádali, aby sa svojím vynálezom pozrel na mužské semeno. Holanďan dlho odmietal, pretože z písania o ejakuláte a pohlavnom styku mal obavy.

No v roku 1677 sa nakoniec podvolil.

Vo vlastnom semene objavil "malé živočíchy", ako ich sám nazval, ktoré sa hýbali ako hady. Všetko, čo doteraz ľudia vedia o pohybe spermií, vychádza z vtedajších zistení holandského vedca.

Nová štúdia v časopise Science Advances však hovorí, že naše chápanie pohybu týchto pohlavných buniek je nesprávne. Pod klasickým mikroskopom totiž vidíme určitý optický klam.

Nový pohľad na pohyb

"Majú bičík, ktorý pri plávaní švihá do strán ako had, ako úhor vo vode," opísal van Leeuwenhoek to, čo videl. Vedci sa celé ďalšie storočia pozerali do mikroskopu a videli rovnaký pohyb - spermie šľahali bičíkmi jednej strany na druhú.

Viceprimátorka Bratislavy Tatiana Kratochvílová.

Čakala som spoluprácu, riešenie petržalskej električky nechali na nás, hovorí Tatiana Kratochvílová.

Romanca Purple Hearts je novým hitom Netflixu.

Film Purple Hearts prekonal v sledovanosti aj historicky najdrahší film Netflixu.

Húfnica Zuzana 2.

Vojna na Ukrajine pokračuje.

V bieloruských väzniciach držia zhruba 1500 politických väzňov.