Pondelok, 15. august, 2022 | Meniny má Marcela

Vedci objavili riasy, ktoré žijú v moriach od poslednej ľadovej doby

Odborníci dúfajú, že im objav pomôže dokázať, ako morská flóra dokáže prežiť extrémne zmeny klímy.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Pri pobreží Škótska, Írska a Francúzska sa nachádzajú kelpy - hnedé riasy, ktoré tam žijú od poslednej ľadovej doby, teda zhruba 16-tisíc rokov.

Tvrdí to tím vedcov z Veľkej Británie , Francúzska a Portugalska, ktorý analyzoval genetické zloženie čepelatiek prstnatých (Laminaria digitata) zo 14 oblastí v severnom Atlantickom oceáne a objavil tri rozdielne genetické zhluky.

Extrémne zmeny klímy

Odborníci dúfajú, že im objav, ktorý popísali v žurnále European Journal of Phycology, pomôže dokázať, ako morská flóra dokáže prežiť extrémne zmeny klímy.

Ako informuje spravodajský portál BBC, vedci našli jeden odlišný genetický klaster pozdĺž východného pobrežia Kanady a USA, ďalší v severnej Európe a tretiu kompaktnú populáciu okolo Bretónska.

"Naša štúdia dokazuje, ako sa morský život prispôsobuje zmenám klímy migráciou k pólom a dokonca aj cez Atlantik, ak sú vhodné podmienky. Tieto migrácie poskytujú mechanizmus, ktorým morský život tlmí efekty globálnych klimatických zmien," vyjadril sa Joao Neiva z Centra morských vied Algarveskej univerzity v Portugalsku.

"Kelpy zohrávajú v Atlantiku kritickú rolu, takže je dôležité pochopiť, čo ovplyvňuje ich šírenie a prežite v priebehu času a ako citlivé sú na zmenu," uviedol morský ekológ Andrew Want z International Centre for Island Technology pri Heriot-Watt University na Orknejách.

Ohrozujú jej prežitie

Dramatické zmeny podľa neho prežili "utečenecké populácie" kelp.

"Čepelatky prstnaté v Škótsku a Írsku sú bližšie príbuzné populáciám vysoko v Arktíde viac ako zhluku v Bretónsku. Keď sa kontinentálny ľadovec na konci poslednej ľadovej doby stiahol zo severoeurópskych pobrežných oblastí, nasledovalo šírenie rias a rekultivovanie vo vyšších zemepisných šírkach Atlantiku," vysvetlil vedec, ktorý zbieral vzorky neďaleko svojho domu v Kirkwall Bay.

Bretónska populácia kelp je podľa Wanta blízka ostatným populáciám, ale zostáva odlišná. Klimatické zmeny však ohrozujú jej prežitie.

"Je znepokojujúce, že na základe scenárov o skleníkových plynoch tento unikátny bretónsky genofond zmizne," dodal vedec s tým, že to poskytuje dôkazy o očakávanej strate biodiverzity s rýchlo meniacimi sa teplotami morí.

Deväť rád, ako spraviť Slovensko lepšou krajinou.

Ľudia sú závislí od dvanástich potravín.

Vymývač mozgov môže tárať čokoľvek, štúdiá ho naďalej volajú.

Ruskí vojaci v Chersonskej oblasti.

Vojna na Ukrajine pokračuje.

Ľudia sú závislí od dvanástich potravín.

Filip Dvořák, exper na umelú inteligenciu má české aj americké občianstvo.

Nepozerajte sa na umelú inteligenciu ako na nepriateľa, hovorí.