Pondelok, 15. august, 2022 | Meniny má Marcela

Zverejnili najbližší záber Slnka. Našli na ňom ohniská

Sonda Solar Orbiter poslala prvé dáta.

Jedno z novoobjavených ohnísk na zábere zo sondy Solar Orbiter. Krúžok v ľavom rohu naznačuje veľkosť Zeme v porovnaní s pozorovanou oblasťou.Jedno z novoobjavených ohnísk na zábere zo sondy Solar Orbiter. Krúžok v ľavom rohu naznačuje veľkosť Zeme v porovnaní s pozorovanou oblasťou. (Zdroj: Solar Orbiter/EUI Team/ESA & NASA; CSL, IAS, MPS, PMOD/WRC, ROB, UCL/MSSL)

Vedci vo štvrtok zverejnili prvé zábery Slnka, ktoré zachytila európska vesmírna sonda Solar Orbiter z rekordnej vzdialenosti 77 miliónov kilometrov od jeho povrchu.

Z takejto blízkosti zatiaľ našu hviezdu žiadny stroj nepozoroval. Už na prvých záberoch vedci objavili dosiaľ nevidené útvary.

Ohniská na Slnku

Na blízkych záberoch objavili vedci novú črtu - akési malé "ohniská".

"Tieto ohniská sú malými príbuznými slnečných erupcií. Sú zrejme

prinajmenšom miliónkrát, možno až miliardukrát menšie," vysvetľuje v tlačovej správe NASA astrofyzik David Berghmans z Kráľovského observatória v Bruseli.

"Sú doslova všade, kam sa pozriete."

Odborníci zatiaľ nevedia, či sú len menšou verziou slnečných erupcií, alebo fungujú na úplne inom mechanizme.

Existenciu drobných explózií, známych ako nanoerupcie, predpovedajú aj teoretici. Môžu zohrávať rolu pri ohrievaní vonkajšej atmosféry Slnka - korony - ktorá jé tristokrát horúcejšia ako samotný povrch Slnka.

Aby sa o ohniskách dozvedeli viac, budú ich musieť ďalej skúmať.

"Už túžobne očakávame ďalšie súbory dát," dopĺňa astrofyzik Frédéric Auchère z Francúzska.

Zostať v spojení

Aj iné zábery ukazujú sľubnú budúcnosť misie Solar Orbiter. Jeden z nástrojov objavil zodiakálne svetlo - je to slnečné svetlo, ktoré sa odráža od medziplanetárneho prachu.

Je také slabé, že ho normálne nie je vidno pre silnú žiaru Slnka. Aby nástroj zodiakálne svetlo odfotil, musel znížiť žiaru Slnka na bilióntinu pôvodnej jasnosti.

Tieto zábery dodávajú vedcom dôveru, že keď sa dostanú k Slnku so sondou ešte bližšie, budú môcť pozorovať aj štruktúry slnečného vetra.

Sonda Solar Orbiter je spoločným projektom Európskej vesmírnej agentúry (ESA) a Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA).

Do vesmíru ju vyslali 10. februára, má za úlohu pozorovať dynamiku správania sa Slnka, ktoré môže vypnúť elektroniku na satelitoch a zhoršiť rádiokomunikáciu. Vedcom môže pomôcť lepšie predvídať tieto situácie.

"Situácia s koronavírusom nám dokázala, aké dôležité je zostať v spojení a satelity sú súčasťou tohto prepojenia. Je teda veľmi dôležité, že sa naučíme o Slnku niečo viac, môžeme tak predpovedať jeho počasie, vesmírne počasie, rovnako, ako sa to učíme o počasí tu na Zemi," povedala pre BBC Caroline Harper z Britskej vesmírnej agentúry.

Solar Orbiter by sa mala neskôr priblížiť k Slnku na menej ako 43 miliónov kilometrov.

Najnovšie snímky sonda zaznamenala 15. júna pri prechode perihéliom, bodom, keď je jej obežná dráha najbližšie ku hviezde.

Byť členom vlády je pre Matoviča dôležitejšie ako to, aby tá vláda fungovala.

Ak niekto chce, aby sa to skončilo, nemôžete sa mu čudovať.

Vymývač mozgov môže tárať čokoľvek, štúdiá ho naďalej volajú.

Dobrovoľníčky preberajú zbierku v humanitárnom centre Kto pomôže Ukrajine? pre vojnových utečencov z Ukrajiny v priestoroch nákupného centra Aupark v Bratislave.

Utečenci z Ukrajiny stále prichádzajú.

Ruskí vojaci v Chersonskej oblasti.

Vojna na Ukrajine pokračuje.

Ľudia sú závislí od dvanástich potravín.

Filip Dvořák, exper na umelú inteligenciu má české aj americké občianstvo.

Nepozerajte sa na umelú inteligenciu ako na nepriateľa, hovorí.