SME

Firmy, medzi nimi aj operátori, nútia ľudí platiť namiesto nich poplatky

BRATISLAVA - Chcete zaplatiť účet za telefón alebo mobil priamo v pobočke banky vkladom na účet?

Tatra banka od klienta vkladajúceho na účet telekomunikačných firiem vypýta 11 korún navyše.

FOTO SME - MIRKA CIBULKOVÁ

Banka od vás zinkasuje poplatok, ktorý však nie je pre banku, ale pre firmu, ktorej účet platíte. Túto novinku si s bankami vybavujú spoločnosti, ktoré v pravidelných intervaloch prijímajú veľké množstvo úhrad. Ide napríklad o Slovak Telecom, Orange, T-Mobile alebo UPC.

Banky si podľa svojich sadzobníkov bežne žiadny poplatok za vklad peňazí na účet nepýtajú. "Poplatok za vklad v hotovosti na účty vybraných právnických osôb vo výške 11 korún je zriadený na žiadosť spomínaných právnických osôb," potvrdil hovorca Tatra banky Roman Začka. Ide pritom o firmy, z ktorých činnosti vyplýva, že na ich účty je pravidelne vkladaných veľa peňazí v hotovosti, ako sú bytové družstvá či telekomunikačné spoločnosti. "Tento systém prenáša na vkladateľa poplatok, ktorý by inak znášala právnická osoba," povedal Začka.

Oslovené firmy však popreli, že by žiadali o zavedenie tohto poplatku. "Ide výhradne o bankový poplatok, ktorý spoločnosť UPC Slovensko zákazníkom neúčtuje a ani ho nedostane. Čiže je to poplatok konkrétnej banky, ktorý jej v plnej výške aj ostane," povedal Jaroslav Kolár z agentúry Neopublic, ktorá zastupuje poskytovateľa káblovej televízie UPC. V ďalšej odpovedi však povedal, že zákazníkov chcú motivovať k bezhotovostnému - elektronickému plateniu faktúr.

Rovnako hovorca Slovak Telecomu Radoslav Bielka vyhlásil, že "poplatok je transakčným poplatkom banky a je určený platným sadzobníkom poplatkov banky. Slovak Telecom nemá na jeho výšku vplyv a ani sa na ňom nepodieľa".

Juraj Droba z firmy T-Mobile hovorí, že banky si štandardne účtujú poplatok za vklad na účet. "My banku o účtovanie takého poplatku nežiadame, je to súčasťou cenovej politiky banky. Tento poplatok znáša buď vkladateľ alebo majiteľ účtu," vraví Droba. Ďalej však hovorí, že "ide len o rozhodnutie firmy, či bude, alebo nebude tento poplatok za klientov znášať".

Slovenská sporiteľňa rovnako ako Tatra banka zaznamenala požiadavky niektorých klientov na spoplatnenie vkladu na účet. "Ide predovšetkým o energetické firmy a správcov bytov," povedala hovorkyňa sporiteľne Eva Güttlerová. Náklady na vklad hotovosti na účet totiž predstavujú 22 korún a platí ich majiteľ účtu. "Prenášaním poplatkov na toho, kto peniaze vkladá, sa snažia časť spracovateľských nákladov preniesť na svojich klientov resp. motivovať ich k bezhotovostným úhradám," hovorí Güttlerová. Doteraz sporiteľňa poplatky za vklad žiadnej spoločnosti nezaviedla, v blízkej budúcnosti však pravdepodobne k takejto úprave dôjde.

Vyberanie poplatkov za vklady na podnikateľské účty potvrdila aj VÚB banka. "Nie je to žiadna rarita a tento poplatok majú aj iné banky," vraví hovorkyňa VÚB Alena Walterová.

"Ak poplatok nie je štandardne účtovaný, ide o poškodzovanie klienta," tvrdí Miroslav Tulák zo Združenia slovenských spotrebiteľov. Podľa neho by firmy mohli byť pri platbách solidárne a tento poplatok neprenášať na klienta. Tí im totiž platia vysoké účty.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu